image40

image40



Acs>

.. .„r- vurr<3-^

■jf.S?

~Uu<A^' B CóuJU.IdP^A^ -2opUA

Tadeusz Lewowicki


t^f

Problemy życia społecznego

m


A TRADYCYJNE I NOWE ZADANIA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ

i|T) edagogika społeczna powstała i rozwija się jako obszar teorii i praktyki ęE edukacyjnej (a szerzej rzecz ujmując — teorii i praktyki życia społecznego) silnie związany z potrzebami ludzi. Od zarania swego istnienia pedagogi-jća ta wypełnia nader ważne funkcje w kilku zakresach przyjętych powinności. •^-Wymieńmy tutaj tylko funkcje najważniejsze: po pierwsze — jest to wciąż ponawiane odczytywanie problemów życiowych jednostek i grup, kształtowanie wrażliwości na te problemy; po drugie — są to próby coraz lepszego “ zrozumienia relacji między człowiekiem i środowiskiem jego życia, tworzenia teorii umożliwiających wyjaśnienie zachodzących zjawisk i procesów; po trzecie — niejako pierwotną i szczególną funkcją było i jest niesienie pomocy ludziom potrzebującym wsparcia w rozmaitych sytuaqach życiowych.

’• Spełniając podstawowe funkcje — ogólnie mówiąc — poznawcze (teoretyczne) i praktyczne (funkcje znajdujące różne odzwierciedlenia w swoistych katalogach bardziej szczegółowych funkqi: diagnostycznych, doradczych, profilaktycznych, opiekuńczych, kompensacyjnych, a także opiniotwórczych, teoriotwórczych i innych), pedagogika społeczna podejmowała i podejmuje liczne zadania wynikające niejako z potrzeb indywidualnych i grupowych, ujawniających się w określonym czasie i w określonym miejscu, w określonych okolicznościach. W tym. sensie są to zadania aktualne (w danym czasie), często zadania nowe.

Jednocześnie — pomimo zmienności warunków życia — pewne zadania pedagogiki społecznej wydają się niezmienne, wciąż aktualne, bo niezmienne ..pozostają niektóre kategorie potrzeb ludzkich. W tym sensie pedagogika społeczna realizuje stałe, tradycyjne zadania. Nowe (lub inne niż dawniej) są


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42169 skanuj0035 (113) MU? A, Zr*Pi -O*" R^mJ/o, uu^ce^uii ao
■ Galaktyka spiralna M81 INGG 3031} typu Sb w gwiazdo-żbiórżó Wiólkiói Miódźwićd2»6y Jf uu • *«.
10 • r*,ttłł#» C31 -»wuu)^ t^,, . CWfl^UiOd «iu)/^„r ( °* - ruf*osi*,q v->u-.uu op eiuMp.,in B
Zdjęcie0727 A« i **L A A I* jf[ iłf «U -lUU-ti-J 4f UU*M li r u* £ fi„ f iM iir r ~IV J • ** *
W TROBA NASTRZYKIWANA ZR * V/ v. « • ^ ^ A A ■Lw«Br**r.J*s^ a T . -Ł K . • • $ i a r^F * a
CCF20090608012 6 pcuoiuj / uh uhuduoYr Ul iii/iM mioLao n 1 Jf T T s LCkUo i [UU x k
56061 Zdjęcie0543 (4) l>t.uu,U:,„r fisiami*i,, UUHtl U,H* *KT j * 10’ } f4 • 10* j 
10168233D5820425562196Q17503678924396157 n . U YOt^ jf ; ■ ~~ 5- 0 • , • * i ; idP . .tój S &
-- -—7 * ’• -’ f/ >---^ r / * *>y*y ■. •»;. • jf*- „r * .•
P1010130 A* _ Ż UU ODOD LRJ J «J Jf* fl« >?*£ L- aa i cnot * 11 nmi u mcntwfl ■ Centralna Sk

więcej podobnych podstron