image41

image41



Część pierwsza • Podstawowe pojęcia i problemy Tadeusz Lewowicki

warunki, w których przychodzi mierzyć się z tymi zadaniami. Nowe mogą też być metody, środki i formy działań. I metody oraz formy takie są poszukiwane, nierzadko pojawiają się w praktyce pedagogiki społecznej.

Przemiany ustrojowe, które w ciągłych zmaganiach dokonują się w naszym kraju, sprawiają, że pedagogika — także pedagogika społeczna — znajduje się w sytuacji zmuszającej, a zarazem zachęcającej do określenia swoich zadań w nowych warunkach społeczno-politycznych i ekonomiczno-gospodarczych. Tradycja pedagogiki społecznej i jej odwieczne przesłania, ale również podkreślone wcześniej szczególne relacje między potrzebami społecznymi i teorią oraz praktyką edukacyjną skłaniają do takiego formułowania współczesnych zadań, które respektuje stałe i tradycyjnie uznawane powinności, jak też dostrzega nowe wyzwania wobec pedagogiki społecznej.    4

Spróbujmy zatem przywołać najpierw — w koniecznym tutaj skrócie — tradycyjne obszary zainteresowania i zaangażowania pedagogiki społecznej.

Potrzeby społeczne jako inspiracje

I MOTYWY POWSTANIA

ORAZ ROZWOJU PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ

Rodowód współczesnej pedagogiki społecznej wywodzi się z myśli społecznej i aktywności dobroczynnej, rozwijanej w XIX stuleciu. Następujące wówczas transformacje ustrojowe, niezwykle szybki rozwój przemysłu, powstający nowy model stosunków społecznych i dość gwałtowne zmiany warunków życia przyniosły — z jednej strony — wiele zjawisk sprzyjających rozwojowi ludzi, ich emancypacji, ale także — z drugiej strony — spowodowały sporo zjawisk niekorzystnych, między innymi rozbicie tradycyjnych wzorów życia społecznego, zachwianie dominujących systemów wartości, nasilenie się przejawów patologii i degradacji społecznej1. Problemem społecznym stało się zaspokojenie potrzeb ludzi najbiedniejszych, upośledzonych społecznie i kulturowo, pozbawionych realnych możliwości samodzielnego sprostania warunkom życia. Przeobrażenia gospodarcze, społeczne i kulturalne Europy i Ameryki XIX wieku, przede wszystkim zaś niektóre społeczne skutki tych przeobrażeń stanowiły istotny impuls do kształtowania się pedagogiki społecznej2.

Por. E. Trempała: Panorama pedagogiki społecznej. Bydgoszcz 1997 2 Ibidem, s. 12.

W Polsce — jak $ię |pz''pedagogiki okresu pozy ?w twórczości A. F. Modr: !'dówej3. Widzi się również p’me, a przede wszystkim p Północnej do Europy — pedagogiki społecznej w równo rozwoju przemysł i kształtowania się w ubi społeczną oraz późniejsze W pracach prekursoró' ny jest wątek potrzeb spo! nych w wychowaniu ako m Wątek potrzeb społecznyc pedagogów okresu międz Wrażliwość na potrze nadawały impuls rozmait; filantropii. Działalność tej nej, nazywanej pedagogii!

: jako dziedzina praktyki s kiego, niosącej pomoc i op | bezradnym wobec otacza;

Historia pedagogiki s] | właśnie ów praktyczny, gł< fi pozostaje ważnym nurte


3    Por. D. Drynda: Pedc i wersje. Katowice 1987; D. Dr i11918—1939). W: A. Radzie iwieku. Katowice 1992.

4    Por. np. K. Sośnicki: JWarszawa 1967.

pif s Por. D. Drynda: Dorob | Prądy i kierunki w pedagogice

5    S. Karpowicz: Pismc .jaw—Warszawa 1965.

1 H. Radlińska: Pedag Ętiychowawc} do środowiska spoi powodzeń i niepowodzeń szkolny sjW. Theiss: Radlińska. Warsz: jk;/ 8 Por. cytowane prace D. Por. np. A. Kamińsk f,?i- Lepalczyk (red.): Pedagog |Il995; H. Radlińska: Pedag



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image47 Część pierwsza • Podstawowe pojęcia i problemy Tadeusz Lewowicki • Prób Część pierwsza •
image43 24 Część pierwsza • Podstawowe pojęcia i problemy Tadeusz Lewowicki • Prot serca i zrozumien
CZĘŚĆ PIERWSZA Podstawy pojęcia; fotografuje wszystko i nie wie, co to znaczy, ma pamięć fotograficz
Częsc pierwsza. Wprowadzenie do problematyki psychologii zeznan podstawowym kierunkiem eksperckiej p
Spis treści 1(4) Spis treści Wstęp ........................................ 11 Część pierwsza. PODST
Częsc pierwsza. Wprowadzenie do problematyki psychologii zeznan Carl von Eckartshausen znany jest pr
Częsc pierwsza. Wprowadzenie do problematyki psychologii zeznan psychologia sądowa rozpłynęła się ja
Częsc pierwsza. Wprowadzenie do problematyki psychologii zeznan (czynnik „p”). Przewaga czynnika
BIOSTAT Program szkolenia część IWprowadzenie •    Podstawowe pojęcia
Część pierwsza PODSTAWOWE INSTYTUCJE KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
0000001 (25) Spis treści Wstęp ........................................ Część pierwsza. PODSTAWY

więcej podobnych podstron