img123

img123



9. WPROWADZENIE DO SYNTAKTYCZNEGO

ROZPOZNAWANIA OBRAZÓW

W połowie lat sześćdziesiątych okazało się, że nawet zaawansowane metody matematyczne, przedstawione w poprzednich rozdziałach, są w pewnych przypadkach mało skuteczne. Szczególnie dotyczyło to sytuacji, w których rozważane obrazy były bardzo złożone, lub liczba klas była bardzo duża, co z kolei powodowało znaczne zwiększenie się wymiaru przestrzeni cech użytych do opisu wzorców. Klasycznym przykładem takiego problemu jest identyfikacja odcisków palców (rys. 9.1). Odpowiedzią na pojawienie się tego rodzaju problemów było powstanie syntaktycznego podejścia do rozpoznawania obrazów wykorzystującego metody lingwistyki matematycznej.

Przy podejściu syntaktycznym, złożony obraz jest dzielony na prostsze podobrazy, które próbuje się rozpoznawać metodami całościowymi, traktując je jako niezależne. W przypadku, gdy podobrazy te nadal charakteryzują się dużą złożonością, operacja podziału jest kontynuowana tak długo, aż otrzymamy składowe pierwotne obrazu (ang. picture primitives). Składowe pierwotne obrazu są takimi niepodzielnymi elementami obrazu, o których zakładamy, że istnieją i, co więcej, zakładamy, że dla danej klasy obrazów potrafimy je a prori zdefiniować, Opisany sposób postępowania przedstawiono graficznie na rysunku 9.2.

Jak więc widać, w przypadku metod syntaktycznych, przed przystąpieniem do właściwego rozpoznawania należy wyodrębnić składowe pierwotne oraz relacje, jakie zachodzą między nimi. Najczęściej spotykanym sposobem wyodrębniania składowych pierwotnych jest segmentacja obrazu, np. metodami wykrywania krawędzi za pomocą operatorów gradientowych lub operatorów dopasowania wzorców. Omówienie tych (oraz innych) metod wyodrębniania (rozpoznawania) składowych pierwotnych, Czytelnik może


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img124 124    9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.1. Obraz
img126 126 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów języki opisu obrazów (Shawa [16])
img124 124    9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.1. Obraz
img126 126 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów języki opisu obrazów (Shawa [16])
img127 127 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Analizą sceny nazywamy proces roz
img128 128 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.5. Zbiór obiektów (po lewe
img129 129 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.7. Zdjęcia satelitarne, bę
img130 130 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów możemy reprezentować rozważany mo
img131 131 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów b) 0-0-0-0-1-0-0-0-0 0-0-0-1-Ó -
img132 132 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.11. Opis strukturalny scen
img134 134 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów podobrazów, a następnie konstruow
img127 127 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Analizą sceny nazywamy proces roz
img128 128 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.5. Zbiór obiektów (po lewe
img129 129 9. Wprowadzenie do syntaktycznego rozpoznawania obrazów Rys. 9.7. Zdjęcia satelitarne, bę

więcej podobnych podstron