img185

img185



Znajdujemy wartość krytyczną dla a = 0,01:

A 236 + 274

aD=y 236 * 274 = 1,63 ■ 0,0888 = 0.145

Okazuje się, że D > aD co upoważnia nas do podjęcia decyzji o odrzuceniu hipotezy /V0 głoszącej, że antybiotykoterapia nic ma wpływu na efekt leczenia. Udowodniono w ten sposób, że z bardzo wysokim poziomem ufności (1 - a = 0,99) można wykazać pozytywny wpływ osłonowego podawania antybiotyków w przypadku rozważanej klasy zakażeń wirusowych.

9.2.7 Test YViIcoxona dla par

Podobnie jak w przypadku testu Studenta, do którego stale nawiązujemy, w testach nieparametrycznych także można osiągnąć znaczne zwiększenie czułości i selektywności testu jeśli wykorzysta się dodatkowe informacje o porównywanych danych. Najbardziej typowym przykładem takiej dodatkowej informacji jest stwierdzenie, że porównywane dane tworzą naturalne pary i porównania należy dokonywać w obrębie tych par. W zakresie testów nieparametrycznych wykorzystywanym testem jest w tym wypadku test Wilcoxona. Wymaga on zastosowania danych określanych jako przynajmniej porządkowo-metryczne, czyli pośrednich pomiędzy danymi w pełni ilościowymi, a danymi całkowicie jakościowymi. Chodzi mianowicie o to, by nie tylko dane można było uporządkować według kategorii „mniejsze — większe’', ale w dodatku aby w podobny sposób można było uporządkować różnice między danymi w obrębie rozważanych par.

Istota testu polega na następującej metodzie postępowania. Gromadzimy obserwacje

mające postać par (*,, y;), / = 1.....N — najczęściej dwa różne oznaczenia tego samego

parametru u tego samego pacjenta — na przykład przed i po zabiegu operacyjnym. Następnie dla każdej pary wyznaczamy różnicę

dt = x, - y,, i = 1.....N

Warto podkreślić, że zarówno xh yr jak i di nie muszą być danymi liczbowymi w ścisłym tego słowa znaczeniu. Wystarczy jeśli można będzie sensownie zdefiniować różnicę d, oraz dokonać pomiędzy tymi różnicami porównania, wprowadzając ich uporządkowanie i odpowiednie numery (rangi). Rangę różnicy r/, oznaczymy przez /-, przy czym podczas rangowania nie dokonuje się różnicowania pomiędzy dodatnimi i ujemnymi różnicami rff. Natomiast wyliczając statystykę omawianego testu, oznaczoną 7\ musimy zesumować rangi różnic osobno dla różnic dodatnich i osobno dla różnic ujemnych. Powstają w ten sposób dwie liczby — z których do dalszych rozważań wybieramy mniejszą.

185


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
studenta Wartości krytyczne dla testu t-Studenta y m 0,5 0,3 0,2 0,1 0,05 0,02 0,01 0,005 i
wartości krytyczne dla testu dixona ( n n i*M>włiUU.W<Ail/UUW<t / JOU4J Tbblica 11. Wartośc
tablice t Studenta Wartości krytyczne dla testu t-Studenta jedno- i dwustronnego Poziom istotnośc
tabl statyst Tablica III Wartości krytyczne dla testu t Studenta m 0,5 0,3 0.2 0,1 0,05
Wartości krytyczne dla testu liczby serii (test prawostronny)1-2 = 0.95    1-2 = 0,97
Fishera Snedecora Tablice Fishera-Snedecora Wartości krytyczne dla testu F Snedecora (poziom istotno
Tablice Tablica III Wartości krytyczne dla testu /
SERIA TEST LICZBY SERII Tablica IV Wartości krytyczne dla testu liczby serii (test lewostronny) Tabl
Z zeszytów szkolnych. Okazuje się, że zabawa choinkowa była dla wielu nie tylko niezapomnianym wspom
Info kontrahencie I 01/10 Informacje o kontrahencie_ Ostrzeżenie___ W sadach przeładowanych pracą n
Poznaj C++ w$ godziny0081 Funkcje 67 Program wraca do funkcji main(), do linii 13. Okazuje się, że w
CCF20090701047 92 E. Cassirer - O teorii względności Einsteina dla A i B. Okazuje się, że każda pró
DLACZEGO ENCYKLOPEDIA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH 01 OTO JEST ?YCIE (12) •B & <3 i? $ g - &n

więcej podobnych podstron