IMG40

IMG40



2. C


Prawdziwe wyrównywanie szans ma miejsce wtedy, gdy szkoła podnosi poziom wychowania, a nie wtedy, gdy obniża wiek pierwszoklasistów.

ks. Marek Dziewiecki


Sześciolatek w szkole

czyli ideologia zamiast realizmu

Wprowadzając obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich, Ministerstwo Edukacji powoływało się na enigmatyczny argument o „wyrównywaniu szans" polskich dzieci. Znając realia naszych szkół, można mieć podstawy, by przypuszczać że owo „wyrównywanie szans" jest w rzeczywistości osiągane poprzez dalsze zaniżanie poziomu nauczania i wychowania, a także poprzez dalsze zawężanie minimum programowego. Dla przykładu, już teraz zasady oceniania pracy pisemnej w ramach egzaminu maturalnego z języka polskiego są tak skonstruowane, że całkiem dobrą ocenę może uzyskać uczeń, który popełnił nawet kilkaset błędów ortograficznych, a zatem ktoś, kto nie umie pisać po polsku! Obawiam się, że objęcie obowiązkiem szkolnym sześcioletnich dzieci rzeczywiście prowadzi do wyrównywania szans, ale poprzez równanie w... dół.

Sześciolatek i jego potrzeby

Objęcie sześciolatków obowiązkiem szkolnym wiąże się z wielogodzinnym rozstaniem z rodzicami w wieku, w którym podstawowym dążeniem dziecka jest zaspakajanie potrzeb emocjonalnych, a zwłaszcza poczucia bezpieczeństwa poprzez fizyczną i emocjonalną bliskość z rodzicami. W odniesieniu do małego dziecka każdy rok żyda wiąże się z większymi zmianami rozwojowymi, niż te, które obserwujemy w ciągu całego dziesiętioleda u ludzi dorosłych. U wielu współczesnych dzieci - zwłaszcza na skutek ich kontaktu z mediami - obserwujemy nieco przyspieszony rozwój intelektualny. Rozwój w tym wymiarze nie oznacza jednak, że dzieci rozwijają się obecnie szybciej również w wymiarze emocjonalnym. Obserwujemy raczej zjawisko przeciwne: coraz więcej dzieci w wieku szkolnym okazuje niestabilność i zależność emocjonalną od rodziców, typową dla dzieci o dwa, trzy lata młodszych. Pod względem intelektualnym w wieku sześdu lat spora grupa dzied rzeczywiśde wchodzi już w tf fazę rozwoju, w której zdolna jest do myślenia konkretnej a w konsekwencji jest w stanie przyswoić sobie treści zawaflt w programie szkoły. Jednak pod względem emocjonalnym dt zdecydowanej większośd sześcioletnich dzied więzi z najbfc szymi są zdecydowanie ważniejsze niż osiągnięcia szkok Tymczasem w środowisku szkolnym priorytety są odwióan w stosunku do potrzeb dziecka, gdyż ważniejsze sątamosf nięda niż więzi.

Decydują rodzice czy urzędnicy?

Warto w tym kontekśde wspomnieć o tym, że do tej poty bjfc już możliwe posyłanie do szkoły dziecka od szóstego rot żyda. Jednak w każdym takim przypadku była to decy® rodziców, a nie urzędników. W takich przypadkach dzkd przechodziło szczegółowe badania psychologiczne, aby mcp o rok wcześniej przekroczyć progi szkoły. Tymczasem najnc* szy projekt MEN-u zakłada, że wszystkie sześcioletnie da* rozwijają się w podobnym rytmie oraz że każde z nich jest js intelektualnie i emocjonalnie gotowe do podjęcia obowiązb szkolnego. W konsekwencji dzied traktowane są jak z „a# matu", a decyzja o przyspieszonym pójściu do szkół)' nie w nika z żadnych rzetelnych badań, lecz zostaje podjęta wygnie na podstawie odgórnych zaleceń. Rodzice z reguły zna lepiej swoje dzied niż jakiś urzędnik w Ministerstwie Edukac Optymalnym wyjśdem jest zatem oferowanie możliwości* jęda sześdolatków nauczaniem szkolnym, jednak pozostawia jąc rodzicom podjęde decyzji w tym względzie. Znam pfl) padki takich rodzin, w których rodzice posłali do szkoły on* wcześniej jedno z dzied, ale stwierdzili, że ich pozostałe dżin będą miały lepszą możliwość rozwoju wtedy, gdy zaczną K* litować obowiązek szkolny od siódmego roku życia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG10 (3) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instrukcje SO
img10 (8) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instrukcje SO
co ma miejsce wtedy, gdy wyznacznik:af afau av zwany jakobianem układu (*4.3), jest różny od zera dl
2.    Wnioskowanie intuicyjne ma miejsce wtedy, gdy uczeń w toku rozwiązania posługuj
Deficyt budżetowy ma miejsce wtedy, gdy guma strumieni wydatków budżetowych przewyższa sumę strumien
IMG10 (3) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instrukcje SO
img10 (8) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instrukcje SO
2012 01 21 04 171 Klimat rozmowyPoziomy konwersacyjne: Ma miejsce wtedy, gdy strony komunikujące s
zdj5 (3) Rekursja zagnieżdżona Rekursja zagnieżdżona ma miejsce wtedy gdy funkcja jest zdefiniowana
PZK246 246 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ma miejsce wtedy, gdy konsument uważa, że złe funkcjon
50085 IMG10 (3) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instruk
IMG10 (3) Zjawiska niepożądane brudny odczyt Brudny odczyt ma miejsce wtedy, gdy pewne instrukcje SO
66224 zdj8 (6) Czas działania Ouicksort Najlepszy przypadek podziałów: Ma miejsce wtedy, gdy funkcj
lepkosprężyste zachowanie się polimeru, które ma miejsce wtedy, gdy pod wpływem obciążenia całe segm

więcej podobnych podstron