IMG19

IMG19




MEN zaproponował reformę oświaty. W środowisku związanym z edukacją małego dziecka zawrzało. Przedstawiamy głosy autorytetów - prof. MaT Bogdanowicz i Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Dysleksji, które protestują przeciwko próbie wprowadzania zmian nieuzasadnionych i niezgoĄfyćh z prawidłami rządzącymi rozwojem dziecka.

Marta Bogdanowicz, Renata Czabaj

W sprawie reformy oświaty...

Szanowna Pani Katarzyna Hall Minister Edukacji Narodowej

Po zapoznaniu się z projektem Podstaw Programowych Kształcenia Ogólnego (projekt z dn. 8.04.2008, wersje z dn. 5.05 2008 i 3.06.2008) wyrażamy przekonanie, że próba wdrożenia go w życie pociągnęłaby za sobą wiele negatywnych następstw, które dotknęłyby wszystkich, których ona dotyczy - nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim dzieci. Czujemy się w obowiązku zaprotestować przeciwko próbie wprowadzania zmian nieuzasadnionych i niezgodnych z prawidłami rządzącymi rozwojem dziecka.

W „Opisie zmian potrzebnych w systemie edukacji" Ministerstwo deklaruje między innymi: Zamierzamy dać wszystkim dzieciom równe szanse, chcemy (...) zapewnić dobre efekty edukacyjne na wszystkich poziomach kształcenia. Jedna z czterech głównych przesłanek proponowanej reformy programowej brzmi: Poprawa efektów kształcenia na dwóch ostatnich etapach edukacyjnych. Warunkiem poprawienia efektów kształcenia na wyższych etapach edukacji jest osiąganie wysokich efektów kształcenia na etapach niższych. Trwała, mocna budowla może powstać tylko na solidnym fundamencie. Tymczasem wdrożenie w żyde zmian proponowanych w projekde reformy spowodowałoby obniżenie i pogorszenie wyników, jakie osiąga się w nauczaniu dzieci młodszych, a co za tym idzie - pogorszenie wyników osiąganych przez uczniów starszych.

Obecnie wszystkie dzied sześdoletnie, niezależnie od tego, czy nauka odbywa się w szkole czy w przedszkolu, przygotowują się do podjęda nauki w klasie pierwszej wg programów opartych na tych samych podstawach. Nietrafne jest sformułowanie zawarte w projekde MEN, że Przechodząc z zerówki do szkoły, uczeń powtarza w pierwszej klasie prawie to samo, czego uczył się w zerówce.

Wdrożenie w życie zmian proponowanych w projekcie reformy spowodowałoby obniżenie i pogorszenie wyników, jakie osiąga się w nauczaniu dzied młodszych, a co za tym idzie -pogorszenie wyników osiąganych przez uczniów starszych.

6 MuCfpaedafcol&pl

Dziecko w zerówce opanowuje podstawy umiejętnośd czytania i pisania, natomiast w klasie I oraz następnych rozwija i utrwala te umiejętnośd. Ich opanowanie, a także przyswojenie innych umiejętnośd, przede wszystkim matematycznych, wymaga dłuższego czasu oraz zależy od poziomu rozwoju psychomotorycznego dziecka i osiągmęda przez nie goto-wośd szkolnej. Nie jest to możliwe w dowolnie wybranym momende i w urzędowo określonym czasie. Należy pamiętać, że gotowość szkolna musi zostać osiągnięta przed podję-aem nauki szkolnej, a ponadto, że nie możemy zakładać, że wszystkie dzied w tym wieku ją osiągną. Potrzebne jest zatem objęde piędolatków powszechną, obowiązkową opieką przedszkolną oraz przesiewowe badania gotowości szkolnej sześdolatków przed wejśdem do szkoły.

Propozycja podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest niespójna z propozycją opracowaną dla klasy I. W „Postanowieniach dotyczących realizacji podstaw wychowania przedszkolnego" stwierdza się, że: Dzieci są zbyt często sadzane przy stolikach i zbyt długo zajmują się np. kolorowaniem. Ponieważ wartość edukacyjna takich zajęć jest wątpliwa, wprowadza się zakaz stosowania w przedszkolach zeszytów ćwiczeń opracowanych na sposób szkolny. Nie dotyczy to książeczek do czytania dła dzieci, wycinanek i składanek. Ze względu na potrzebę kształtowania gotowości do nauki pisania, pięciolatki mogą rozwijać umiejętności graficzne korzystając z papierowych środków dydaktycznych (np. kart pracy), nie więcej jednak niż 10 minut dziennie.

Wprowadzenie ograniczeń czasowych jest cofniędem się o co najmniej kilkanaśde lat wstecz, do czasów gdy metodyka traktowana była jako narzędzie formalno-administracyjne. Zezwalano wówczas na organizowanie w grupie sześdolatków dwóch 30-minutowych zajęć dydaktycznych. Zachodzi obawa, że tego rodzaju „instrukcja obsługi dziecka" będzie dokładnie i sztywno przestrzegana. Takie podejśde jest sprzeczne z zasadą indywidualizacji w wychowaniu i nauczaniu oraz odbiera nauczydelowi możliwość samodzielnego, twórczego planowania zajęć i prowadzenia ich w sposób odpowiedni do możliwośd danej grupy dzieci. Świadczy wręcz o lekceważeniu roli nauczydela oraz podważaniu jego kompetencji zawodowych. Jest również jawnie sprzeczne z kolejną przesłanką reformy programowej, która brzmi:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Uwarunkowania i tło reform oświatowych UWARUNKOWANIA I TŁO REFORM OŚWIATOWYCH 1.    W
IMG?19 8 6 CZŁOWIEK W KIŁACH Z IM N TUI ry wiedzy, postawy ułatwiają zapamiętywanie związanych z nim
60043 IMG 19 (2) 196 Ludomir R. Lozny —    Przez trenerów, byłych zawodników, którzy
IMG 19 KO ZWIĄZANIU W«rioić ciMłimia atmosferycznego: p(1 m P//t g */>. - 13 545-9.81 -7650.00l.p
IMG19 (3) CZąjlfCZkiok i nimi krótkotrwałe kompleks) i przenoszą, obracając się w dwmirstwie lipid
IMG53 L_ NJucrii C i - 1 rcwuętifua para pierścieńi jest związana z LPS ora/ ar jtMif pcptyiloglafc
IMG56 Zwitki ic M gromadzone, gdy w środowisku znajdują sap suhstraty potrzebne do śrfti synem, ale
IMG19 Rak żołądka, Polska 2000 3174 zgonów 11/100 000 - standaryzowany wsp. umieralności 21/100 000
IMG19 Autonomiczny układ nerwowy: hamowanie układu sympatycznego (współczulnego)Pytania # Odpowiedź
IMG19 Unerwienie mięśni■ Motoneurony Alpha- właściwe motoneurony • tworzą jednostki ruchowe, ich
IMG 19 KRZYSZTOF LOSKAKINO GATUNKÓW - WPROWADZENIE „Kino gatunków" i „kino autorów", kultu
IMG19 •Zdarzenia i czynności powinny być odpowiedniej uporządkowane, tzn. każdy poprzednik ma mieć

więcej podobnych podstron