IMG21

IMG21



Bliżej Przedszkola

Wnioski:

1)    Umożliwić wszystkim dzieciom równe szanse dostępu do edukacji. Jest to cel deklarowany przez Mim sterstwo, który można osiągnąć obejmując obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym pięciolatki, aby przygotować je pod względem emocjonalnym, społecznym i dydaktycznym do podjęcia nauki w klasie pierwszej.

2)    Wprowadzić powszechne badania gotowości szkolnej, przeprowadzane przez psychologów i pedagogów w szkołach lub poradniach. Zapobiegłoby to wielu przypadkom niepowodzeń szkolnych, które obecnie stają się udziałem niemałej liczby dzieci już w młodszym wieku szkolnym.

3)    Zapewnić możliwość indywidualizacji w zakresie metod pracy i wymagań wobec poszczególnych dzieci, co wyraża się np. rezygnacją z ograniczeń czasowych co do okresu stosowania poszczególnych form pracy oraz egzekwowania opanowania przez, dzieci w siódmym roku życia umiejętności, jakie obecnie przyswajają w ciągu dwóch lal nauki - w klasach 0 i I.

4)    Umożliwić nauczycielom kreowanie własnych programów pracy dydaktycznej odpowiednio do możliwości danej grupy/klasy i poszczególnych dzieci, co stanowi kontynuację dotychczasowego podejścia w realizacji podstaw programowych.

5)    Zgodnie z rozporządzeniami MEN, zapewnić wszechstronną, łatwo dostępną pomoc specjalistyczną (tj ćwiczenia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne) wszystkim dzieciom, które rozwijają się w sposób nietypowy, a szczególnie gdy doświadczają trudności w uczeniu się już w pierwszej klasie.


Natomiast zapisy dotyczące konkretnych umiejętności świadczą o tym, że wdrożenie nowych podstaw programowych spowodowałoby znaczące obniżenie poziomu kompetencji ucznia kończącego klasę pierwszą. W konsekwencji obniżyłby się poziom umiejętności uczniów kończących kolejne klasy i etapy kształcenia. Dla przykładu - w wersji podstaw programowych z dnia 5 maja punkt 2.2.2. brzmiał: uczeń opanował umiejętność pisania i czytania w zakresie wszystkich liter alfabetu tycznie ze zmiękczeniami i dwuznakami. Czy zmiana tego punktu na zna wszystkie litery alfabetu oznacza, że dziecko w klasie pierwszej powinno uczyć się zmiękczeń ze znakami diakrytycznymi (ć, ń, ś, ż), ponieważ są one w polskim alfabecie, natomiast nie powinno uczyć się dwuznaków i zmiękczeń z „i", ponieważ nie ma ich w alfabecie? Jeżeli podstawa programowa dla klasy pierwszej ich nie przewiduje, to znaczy, że dziecko w przyszłej klasie pierwszej z założenia nauczy się mniej niż obecny pierwszoklasista.

W związku z tym mniej nauczy się również uczeń klasy drugiej i następnych, na kolejnych etapach kształcenia. To tylko jeden z wielu przykładów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej deklaruje: Chcemy, aby polska szkoła byta przyjaźnie wymagająca - to znaczy dająca wszystkim dzieciom równe szanse dostępu do edukacji, zapewniająca uczniom poczucie bezpieczeństwa i sprzyjająca rozwojowi ich indywidualnych zainteresowań (...).

Czy takie cele osiąga się, proponując najmłodszym uczniom podstawy programowe, zgodnie z którymi dzieci muszą opanować w ciągu jednego roku materiał, który był dotąd realizowany w ciągu dwóch lat? W tym kontekście nie można mówić o dobru dziecka. Są zatem podstawy, aby sądzić, że przedstawiona propozycja reformy programowej służy głównie osiągnięciu celów finansowych, bowiem skrócenie o rok czasu przebywania dzieci i młodzieży w szkole, pozwoliłoby na poczynienie oszczędności w budżecie państwa.

Zmiany w polskiej szkole nie mogą odbywać się kosztem najmłodszych. Nie wolno skracać dzieciom okresu edukacji, który decyduje o sukcesach na dalszych etapach kształcenia, a co za tym idzie - o powodzeniu w osiąganiu celów życiowych. Koszty naprawy szkód wyrządzonych pochopnym wprowadzeniem nie do końca przemyślanej reformy wielokrotnie przewyższyłyby przewidywane oszczędności.

Zmiany w polskiej szkole nie mogą odbywać się kosztem najmłodszych. Nie wolno skracać dzieciom okresu edukacji, który decyduje o sukcesach na dalszych etapach kształcenia, o powodzeniu w osiąganiu celów życiowych. (...) Dzieci, o specjalnych potrzebach edukacyjnych są szczególnie narażone są na skutki nietrafnych decyzji w zakresie organizacji procesu edukacji. Wiadomo, jak poważne konsekwencje dla rozwoju osobowości człowieka, dla całej jego przyszłości mają porażki poniesione już na progu edukacji.

■ PROF. Z W. DR HAU. MARIA BOGDANOWICZ

r»V( IIOI OŚ. KI INK /N> K/lliKA

Dyimi kiom Inhiyiimu l*aviiiouKJii Un i Wiliam ruCiiAMftMiiu ■ RENATA CZABA/

w IMfMNflJ /,AU/ĄIW (itoWNIU.O POUKUKIOTOWAUYIIWA D*sl liMjł 1'H/HWOHNH /\l A POI 1KIM«0 TflWAM/łM >V \ DtSI.MU

8 MHfoaMMMl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG43 * Bliżej przedszkola i szkoły Zdarza się, że dzieci wolniej rozwijające się natrafiają na
IMG65 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA karabin, marginalizował Ich znaczenie społeczne, określił dzieciństwo jako
IMG14 Bliżej Przedszkola ■ 4.91 kwiecień 2009 dziecka w zakresie edukacji szkolnej. Na tej podstawi
IMG33 Bliżej Przedszkola ■ 8.95 sierpień 2009 Podobi >    ■ konanie wyra/iła prof
IMG31 (6) Bilans przedsiębiorstwa ■    to zestawienie wszystkich aktywów i
IMG62 BLIŻEJ PRZEDSZKOLAPrzyszłość Polski i Polaków kształtuje edukacja, od etapu przedszkolnego po
IMG64 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 7 tego „sklepu" w inny porządek „sklepu" dorosłego łączy się z s
S5001328 (2) do wniosku, źe wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: pragną czuć *■ dobrze we
IMG18 Bliżej Przedszkola ■ wrzesień 9.84.2008 Uważamy, iż dla zrównoważonej przyszłości państwa,
IMG63 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA stytutu Wychowania Narodowego. Jest również, Jako dawny dyrektor Biura ds.

więcej podobnych podstron