IMG78

IMG78



112 M Łubotła W iroiu o wychowanie w ukoić

pubiiduć uczniów do zachowań zgodnie z poczynionymi przez nich wyborami;

- pomóc im zdać sobie sprawę z możliwości wielokrotnych powtórzeń owych zachowań w różnych sytuacjach życiowych (por. L. E. Raths i inni, 1978, u 38).

Użyteczność zastosowania Idaryfikacji wartości upatrują L. E. Raths, M. Harmin i S. B. Simon (1978, s. 6-8) przede wszystkim w odniesieniu do osób niczintcgrowanych i niekierujących się wartościami, czyli osób, których świat wartości wymaga krytycznej oceny i pilnego uporządkowania. Są nimi osoby apatyczne, lekkomyślne, niepewne, niekonsekwentne, nieumiejącc nigdzie dłużej zagrzać miejsca, skrajnie konformistyczne (bez własnego zdania), wyraźnie inaczej myślące lub niezachowujące się autentycznie (niebędące sobą). W każdym razie przyjmuje się, że zastosowanie Idaryfikacji wartości jest pomocne w uświadamianiu czy odnajdywaniu i realizowaniu różnych wartości zarówno przez poszczególnych uczniów, jak i zespoły (grupy) uczniowskie lub całą Idasę.

Techniki klaryfikacji wartości

Celem zapewnienia klaryfikacji wartości możliwie niezawodnej skuteczności proponuje się różne jej techniki. Przy czym zakłada się, iż tym lepiej spełniają one związane z nimi oczekiwania, im bardziej świadomie nauczyciel stosujący je rezygnuje z bezpośredniego pouczania uczniów o tym, co jest moralnie dobre, a co złe. W zamian oczekuje się, aby oni całkiem samodzielnie podjęli trud jednoznacznego odróżniania dobra od zła.

Spośród przeróżnych technik klaryfikacji wartości szczególną wagę przywiązuje się do technik zadawania pytań, technik pisemnych, technik opartych na dyskusji i technik uświadomienia sobie konsekwencji dokonanych wyborów.

Techniki zadawania pytań, czyli techniki dialogu, polegają na sukcesywnym stawianiu uczniom pytań dotyczących ich życia codziennego. "Zadając je, pragnie się pobudzić uczniów do refleksji nad sobą“óraź żdjnta— sobie sprawy ze złożoności problemów aksjologicznych. Odpowiedzi na zadane im pytania są przyjmowane przez nauczyciela bez próby ich oceniania, poddawania krytyce czy morałizowania.

Przykładem mogą być następujące pytania: Czy ma to dla ciebie wielkie znaczenie? Czy jesteś z tego zadowolony? Co czułeś, gdy się to wydarzyło? Czy zastanawiałeś się nad celowością dokonania innego wyboru? Jaki z możliwych wyborów uważasz za najlepszy? Czy pragniesz poinformować o tym inne osoby? (por. L Ł Raths i inni, 1978, s. 58-80). Interesujący zestaw podobnych pytań proponuje Piotr Oleś (1983, s. 96). Oto niektóre z nich:

Kiedy po raz pierwszy o tym myślałeś? Jakie mogą być inne możliwości w tej sytuacji? |...J. jak długo zastanawiałeś się nad decyzją? Czy myślałeś o konsekwencjach swojego wyboru? Jakie to ma skutki dla ciebie? Czy jesteś zadowolony z tego, co wybrałeś? Dlaczego to jest dla ciebie ważne? Czy inni o tym wiedzą? (...]. Jak to będziesz realizował? Co robisz, co by potwierdzało twój wybór? (...]. Jak będziesz to robił i w jaki sposób? Czy przewidujesz jakieś trudności?

Techniki pisemne różnią się od technik zadawania pytań tym, ic po większej części stosuje się je w formie pisemnej i prowadzi z udziałem na ogół większej liczby uczniów. Jedne z tego rodzaju technik polegają na udzielaniu przez uczniów pisemnych odpowiedzi na pytania dotyczące określonej wartości lub osoby znaczącej czy jakiejś sytuacji problemowej albo zjawiska godnęgo-Dwagir -Pytańla takie dotyczące np. przyjaźni mogą mieć następujące “brzmienie: CSym jest według ciebie przyjaźń? Jeśli masz przyjaciół, to czy sam ich wybrałeś lub czy stali się oni twoimi przyjaciółmi przez przypadek? W jaki sposób okazujesz przyjaźń? Jak ważną rzeczą jest dla ciebie zaprzyjaźnić się z kimś i trwać z nim w przyjaźni? Jeśli zamierzasz zmienić swoje poglądy na powyższe sprawy, to na czym zmiany te mają polegać? Jeśli nie masz takiego zamiaru, to napisz: „Bez zmian1* (L E. Raths i in., 1978, s. 97 i n.). Pytania tego typu, odpowiednio ponumerowane, zamieszcza się w specjalnym „arkuszu wartości**.

Inny rodzaj technik pisemnych wymaga od uczniów najpierw wyszczególnienia na piśmie cech idealnego przyjaciela, rzeczy, czynności czy wartości najbardziej przez nich cenionycfiTchwil (wydarzeń) pomyślnych w ich życiu, nazwisk kolegów (koleżanek) godnych respektu, wymagań, których spełnienia oczekują oni od swych rodziców, nauczycieli, rówieśników irp. Następnie prosi się uczniów o pisemną odpowiedź na dodatkowe pytania związane z wykonaniem poprzedniego polecenia i zachęca do wykonania innych zadań niekoniecznie w formie pisemnej (S. B. Simon i inni, 1992. s. 33-48).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG74 104 M. łobocki W iroice o wychowanie w ukoić Niejednokrotnie w społeczeństwie tym zapomina si
IMG76 108 M. I ..botki, w trosce o wychowanie w ukoić władanych poglądów na określone sprawy moraln
IMG 78 C*$M 2, rozdział IX domysłów Rzadko się zdarza przyjf^ do oczywistości: owszem ^ i wszystkich
IMG78 VxóVU *jN2ł‘lK^». ć^Os n <fv«^:nsiO V*vw^
IMG78 (2) Charakterystyka środków konserwujących □    Kwas benzoesowy (15200), sól s
IMG78 Aroentometrycinc oznaczanie rodanków metoda Vol hordo Zasado oznaczenia: >   &nb
IMG78 vl-tW /7/zr/nfaoczesnym trzymaniu w ukryciu ważnej części siebie samego. Dane sugerują, że do
IMG78 XI. Napisz program realizujący: 1. Wczytanie z klawiatury "w*k" liczb (typu Re
IMG78 (2) Rola monocytów i makrofagów ■ 1 Regulacja biosyntezy iinmunoglolnihn prezentacja antygenó
IMG78 (3) Natężenie dźwięku •    lo=10-1>W/cm2 •    l0 = 1*10-’2 W
IMG78 gp&--u Potencjał spoczyhKówy zwiększenie stężenia potasu na zewnątrz daiej zmniejszenie
IMG78 8 14 Przykładową charakterystyką obciążania akumulatora przedstawiono na rys. 16* 1400 ¥ opar
IMG78 i i przy«*rn 01. Mniyn tylko ntk j«y«i arenua nyocordll roeenn arćltle fledlerl ryJna
IMG78 •    Nowotwór — jest chorobą o podłożu genetycznym, czyli procesem

więcej podobnych podstron