IMG 1305204118

IMG 1305204118



Jednym z takich uniwersaliów jest życie w sensie biologicznym i jego podstawowe elementy: narodziny, przeżycie (zdobywanie pożywienia, reprodukcja), śmierć. Tymi faktami nie są jednak zainteresowane kulturowe studia o człowieku, które poszukują sensów oraz podobieństw i odmienności ich rozumienia. Ważny tutaj jest zatem przyjmowany przez nas punkt odniesienia: jeżeli jest nim kultura i historia, to z pewnością „masakra kotów” jest niezrozumiała dla „cywilizowanego” człowieka Zachodu. Jeżeli jednak — nie bojąc się oskarżenia o esencjalizm — odniesiemy owo zdarzenie do człowieka jako takiego, jego skłonnej do okrucieństwa i destrukcji natury, zachowania czeladników drukarskich jawić się będą w innym świetle. Kontrolowane przez przyjęte w danej kulturze ludzkie normy zachowania ujawniają się w całej swej „naturalności” przy okazjach,

kiedy świat łączy się z „pierwotną naturą”, „staje na głowie” — podczas karnawału, wojny (wojna dla niektórych odgrywa rolę dawniejszych karnawałów). Wtedy też daje o sobie znać „represjonowana” przez kulturę ludzka natura. Na poparcie takiego rozumowania możemy przywołać znane Freudowskie ujęcie kultury jako nieustanne składanie ofiar z naszego libido, historii człowieka jako historii represji oraz jego ideę wejścia w kulturę jako transformacji zasady rzeczywistości w zasadę przy-emności36.

Owo odniesienie do człowieka raczej niż do kultury daje się zasadne, inżynieria genetyczna bowiem

Sigmund Freud, Kulturo jako źródło cierpień, przekład Sny Prokopiuk. Warszawa: KR, 1995, oraz Herbert Marcuse, Eros Cywilizacja,

stawia nas wobec wyzwań bardziej fundamentalnych, aniżeli odmienne kulturowo sposoby budowania znaczeń. Stawia nas wobec zagadnienia powstawania nowego człowieka, klona, androgynicznej płciowości, morfów ludzko-komputerowych itd. Wobec takiej „inności” „inny” z przeszłości czy „inny” z tubylczego plemienia nie jest już wcale taki „inny”. Prawdziwym „innym” staje się „Nowy”, ten, o którym mówią religie i mitologie: „ja” z głową kota, „ja” z głową sokoła, „ja”-bóg-hybryda-„inny/ja" — cyborg.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image366 Jednym z takich układów jest układ służący do równoległego kontrolowania słów przedstawiony
skanuj0026 (82) Jednym z takich układów jest układ służący do równoległego kontrolowania słów przeds
Jednym z takich przykładów jest program KinoSzkoła, organizowany przez Pałac Kultury Zagłębia. W ref
DSC00453 Rozdział 3 śavant. czyli uczony). Jednym z takich sawnntów jest Christopher (opisany przez
DSC01380 WPROWADZENIE DO LEKTURY Tytuł wiersza jest w pewnym sensie streszczeniem jego problematyki.
IMG03 cze w dużej mierze jest więc określona stopniem jego niejednorodności. Wynika z tego, że przy
Promocja jest obok ceny, produktu i dystrybucji podstawowym elementem klasycznej kompozycji elementó
IMG 1305204100 które jest negacją „ja”. W istocie bowiem „nie-ja” jest zamieszkiwane przez „Innego”
IMG53 -_____ WH—— Interferencja RNA jest jednym ze sposobów regulacji ekspresji genów w
56959 IMG58 By zrozumieć tę grę w „kto traci, ten wygrywa”, jaką jest życie Fryderyka, należałoby m
Uniwersytet i życie studenckie Kampus uniwersytecki położony jest na obrzeżach miasta. W jego centra
11370 IMG46 (3) Wstęp Repetytorium adresowane jest do studentów akademii medycznych, uniwersytetów
3. Uniwersytet Sabanci University jest jednym z najlepszych uniwersytetów w Turcji. Jest uniwersytet
IMG13 5.2.7. Wzrost dendrytyczny Wzrost komórkowo-dendrytyczny jest w pewnym sensie formą przejścio
IMG86 Jednym z ważniejszych etapów w diagnostyce laboratoryjnej płynu mózgowo-rdzeniowego jest 
36059 IMG&64 wwm fflarłipigaBmmmmmm mmmmm jest automatycznie Programowalnym uniwersalnym progra

więcej podobnych podstron