IMG)49

IMG)49



28


2. Romantyczny „sposób odczuwani,


Estetyka średniowiecznej Północy


29


Mickiewicz grzmiał do słuchaczy 231 1844: „Czyście odwiedzjj

naturę ludzi pierwotnych”, będąc przekonanym, „że pierwotne ludy pogańskie z konieczności naturalnej były poetami i wy-


przynajmniej te niezmierzone kostnice pod Jeną, Montebcli- być może był to warunek wyłonienia się — po raz pierwszy Auerstaedtem, gdzie leżę kości tysięcy męczenników, któri w knurze europejskiej spontanicznej wizji pra-cierpieli i polegli za sprawę postępu, a zatem za sprawę chrJ = = asó w Autor Nauki nowe; usiłował przeniknąć „poetycką

ścijaństwa?" (XI, 377).

Mesjanizacja średniowiecza to mediewizacja ludu nowożj


nego; mediewizacja to nobilitacja przez ducha średniowiec


Opowiadały się za pomocą postaci poetyckich”. Te postacie —

_ ,    , . . ,    ... , .    —i—^—r—j—•—^boskie lub bohaterskie — „wyrażają uczucia, pełne potężnych

Tak zamykał się krąg Mickiewiczowskie; utopii średniow,, namiątnościi a zatem wzniosIe , budzące podzłw»... EwokuJąc

cza środka czasów.    poetyckie piękno pierwotności, Vico kładł podwaliny pod

wszystkie estetyki rebarbaryzacji, a głównie pod estetykę romantyczną.

VIKIAŃSKA BAŚŃ O GIGANTACH    Ogromna siła wyobraźni wywołała tę dziwną „odnogę inter

pretacyjną” od Biblii (choć potępioną za niezgodność z nią), Posłużyliśmy się jednak tutaj techniką wyprzedzenia. Każd jak można ją nazwać, noszącą tytuł: O powszechnym potopie rehabilitacja etycznego i estetycznego ideału średniowiec: i olbrzymach. Potomkowie Chama, Jafeta i Sema, wyrzekłszy musiała — w sposób utajony czy jawny — odwoływać się d się prawdziwej wiary swego wspólnego ojca Noego, rozpro-romantycznej koncepcji pierwotności i naturalni szyli się po świecie, a raczej „po ogromnej puszczy ziemskiej”, ści. Dla jej charakterystyki posłużą trzy nazwiska: Vic jaką ten świat przedstawiał — i oto, co się z nimi stało: „Chro-Herder Hugo.    niąc się przed dzikimi bestiami, w jakie wielka puszcza z pew-

Estetyczna rewaloryzacja barbarzyństwa w epoce roman ności3 obfitowała, ścigając kobiety, które wówczas z koniecz-tycznej czerpała przede wszystkim z historycznych i historii nośc‘ Wy dz‘kie, oporne i płochliwe, rozbiegli się w poszuki-zoficznych wizji Giambattisty Vico, z kolejnych wydań Naut waniu pożywienia i wody. Matki opuszczały swe dzieci, które nowej, zwłaszcza zaś z tego, co sam autor nazwał „odkrycie niejednokrotnie wzrastały nie słysząc ludzkiego głosu, nie zna-prawdziwego Homera”, czyli Homera barbarzyńskiego. Roi W ludzklch obyczajów; toteż popadły one w stan zupełnego myślnie użyłam określenia „wizja”. Uzasadnione byłoby b Starzącego zdziczenia. Matki, nakarmiwszy dzieci pozwalały wiem potraktowanie obrazu czasów olbrzymów i bohateró “ Jak zwierzętom tarzać się nago we własnym kale, a odsta-u Vico jako swoiście preromantycznej konstruk    je od P‘e™ Porzucały na zawsze Dzieci wzrastały

.....    ,    . .    i • •    1 i •    wśród własnych ekskrementów, których sole azotowe znako-

cu literacko-wizjonerskiej; w takim znaczeni! . .    . ; . ,    . .    .    . .    „    .___* •    ___„

, « / *    L , . u . i micie użyźniały glebę, i musiały przedzierać się przez wielką

Nauka nowa mogłaby być umieszczona obok innych w i z y    nieZwykle rozrośniętą po potopie. Były zatem zmu-

nych rekonstrukcji pierwotności, jak np Prt szone żać , napinać mięśnie, ; wskutek ,ych wysiików Macphersona czy O Slaumńszczyżn,e przed chrzty [ch organizmów przenikały obficie sole azotowe. Pozbawio-ścijo rtioem a owskiego.    ne jakiegokolwiek lęku wobec bogów, rodziców lub nauczycieli,

„Cud vikiański to odkrycie metody nowożytnego historyk którzy by hamowali je w „jęku dziecięcym, ogromnie wzmac-mu i stworzenie swoistej architektomki dziejów, wprawionyc! niał gwoje mięśnie * kości> nabierając takiej tężyzny i siły, w spiralny ruch postępu Wielu badaczy żywi zgodne prze że stawały się olbrzymami” (161).

świadczenie, ze obraz wieku bohaterskiego u Vico jest dzie Zadziwiająca jest ta „teoria stawania się olbrzymem”, żąłem wyjątkowego geniuszu. Trzeba uruchomienia nadzwyczaj dziwiająca zresztą tak, jak i inne wywody Vico, w których nej siły wizyjnej, by przebić się przez utrwalone wyobrażeni swoboda mitologicznej wyobraźni podobnie łączy się z pedan-o czasac pierwotnych i antyku, by pozbyć się zaszczepione# tyczną ścisłością „naukowych” wyjaśnień. Równie zdumiewa-

przez Oświecenie i klasycyzm wstrętu do „barbarzyństwa' ____

Vico wprawdzie miał do świata barbarzyńskiego stosunek am G. Vico, Nauka nowa. Przeł. J. Jakubowicz. Oprać, i wstępem biwalentny: fascynacji i grozy, czuł się wobec niego obco, al« poprzedził S. Krzemień-Ojak, Warszawa 1966, s. 31.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)40 10 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy U Historyzm kolorytu
IMG)50 30 I. Romantyczny „sposób odczuwa Estetyka średniowiecznej Północy SI nie mógłby zrodzić styl
IMG)51 32 I. Romantyczny „sposób odczuwani« Estetyka średniowiecznej Północy 33 tycznej tęsknoty czy
IMG)75 80 I. Romantyczny „sposób odczuwanio* Estetyka średniowiecznej Północy•I Tam, gdzie Szajnosze
IMG)42 14 I. Romantyczny „sposób odczuwania1 Estetyka średniowiecznej Północy 15 nem. Widać tu
IMG)43 16 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 17 więcej cechy
IMG)52 34 7. Romantyczny „sposób odczuwań. Estetyka Średniowiecznej Północy 35 wym przedmiotem nowel
IMG)57 44 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy 45 niowieczną
IMG)58 46 I. Romantyczny „sposób odczuwania Estetyka Średniowiecznej Północy 47 „gotycka świątynia
IMG)61 52    I. Romantyczny „sposób odczuwana Estetyka średniowiecznej Północy
IMG)65 60 I. Romantyczny „sposób odczuwany Estetyka średniowiecznej Północy 61 nania pewna hipoteza
IMG)67 64 I. Romantyczny „sposób odczuwani# Estetyka średniowiecznej Północyes wybujały indywidualiz
IMG)44 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 19 Oczywiście,
IMG)39 I. Romantyczny „sposób odczuwania Estetyka Średniowiecznej Północy    9 nach.
IMG)46 22 I. Romantyczny „sposób odczuwania■» Estetyka łrednłoioieczne) Północy 23 nego mitu

więcej podobnych podstron