IMG24

IMG24



160

Postać literacka

Już jednak w drugiej połowie w. XIX, począwszy od powieści Dostojewskiego w Rosji i tzw. powieści analitycznej we Francji, rozpoczynąją się — powiązane z eliminacją narratora wszechwiedzącego — redukcja, relatywizacja, dezintegracja i degradacja postaci powieściowej1.

Redukcja polegała albo na jednostronnym „uwewnętrznie-niu”, tj. koncentracji na procesach psychicznych narratora pierwszoosobowego lub pośrednika narracyjnego, albo wręcz przeciwnie — na zewnętrznym tylko oglądzie niektórych lub wszystkich postaci (b ehawióryzm).

Relatywizacja przejawiała się jako niepełna wiarygodność wiedzy o postaci dostępnej narratorowi czy pośrednikowi narracyjnemu, a także niezgodność informacji pochodzących od kilku narratorów kreowanych.

Ku dezintegracji postaci prowadziło łączenie w niej postaw i działań równocześnie czy następczo z sobą sprzecznych lub zaskakujących, niezrozumiałych na gruncie potocznej wiedzy psychologicznej, a nie umotywowanych inaczej przez narratora.

Wszystko to rozmywało kontury postaci, a w wielu wypadkach uniemożliwiało w ogóle odbiór jej jako określonej osobowości.

Jeden z największych błędów w opiniach o człowieku polega na tym, że nazywamy go rozumnym, głupim, dobrym, złym, silnym, słabym, a człowiek — to jest wszystko: wszystkie możliwości, płynna materia

— zapisał Lew Tołstoj w swym dzienniku z roku 18982. Zapowiedzi takiej koncepcji człowieka znaleźć można i wcześniej, np. u francuskich moralistów, jak Montaigne czy Rousseau, ale zwłaszcza w ostatnim stuleciu pisarze i krytycy — oczywiście nie bez wpływu filozofii i psychologii — z niestrudzoną inwencją proponują coraz to nowe formuły dla oznaczenia tego samego zjawiska — amorficznej zmienności jednostki, do której powinna się zbliżać postać literacka. Zauważmy, że litera-

tura okazała się tu znacznie radykalniejsza od filozofii czy psychologii, które nie wyrzekły się przecież refleksji nad osobowością.

Degradacja wreszcie postaci powieściowej — połączona z jej redukcją — polegała na tym, że została ona podporządkowana innym celom artystycznym: stała się tylko substratem dla ukazania uniwersalnych procesów i mechanizmów psychiki, składnikiem parabolicznego modelu sytuacji człowieka w świecie, lub tworzywem eksperymentu formalnego.

Jak wiemy, nie koniec na tym. Francuska „nowa powieść” w wielu swych realizacjach celowo utrudnia lub nawet uniemożliwia rozróżnienie i identyfikację postaci, np. utajnia ją poprzez użycie zaimkowych tylko określeń, wprowadza pod różnymi nazwiskami lub przeciwnie — to samo nazwisko nadaje różnym postaciom, przypisuje jej sprzeczne atrybuty, pozostawia czytelnika w niepewności, czy ma do czynienia z postacią autonomiczną, czy tylko z projekcją wyobraźni narratora... W tym postępowaniu dochodzi współczesny eksperyment powieściowy do punktu granicznego, do eliminacji postaci jako choćby tylko rozróżnialnego podmiotu, na którym osadzają się działania, przeżycia czy wypowiedzi; przykładem —Złote owoce Nathalie Sarraute czy Uroda na czasie Lepolda Buczkowskiego.

Wielu powieściopisarzy XIX w. opowiadało chętnie o pewnym oporze, jaki postacie w toku tworzenia stawiają wobec określonych decyzji twórczych autora. Oczywiście była to tylko przenośnia; poza tym „oporem” dopatrywać się należy reguł prawdopodobieństwa, wymogów konsekwengi psychologicznej, funkcjonalności ideowo-artystycznej itd. Na prawach podobnej metafory chciałoby się teraz mówić o oporze postaci literackich wobec dezintegracyjnych czy degradacyjnych intencji autorów. Chodzi tu o zjawisko następujące: z reguły postacie te stawały się w odbiorze czytelników i krytyków bardziej spoiste, niż zamierzali to autorzy. Mauriac był przekonany, że z postaci jego te są najbardziej „żywe”, które posiadają nąj-mniej wyraźny kontur, te więc postacie, w których „obszar tajemnicy, niepewności, możliwości jest większy niż w innych”3.

A przecież doczekał się zarzutu Sartre'a, że zachowuje się za-

1

sZob. M. Raimond, La Crise du raman. Parii 1956; P. A. G. Astier La crise du roman franęais et le nouueau rialitme, Paris 1968; K. Migner, Theorie des modernen Romans, Stuttgart 1970.

2

«Cyt. według: L. Ginzburg, O psichotogiczeskoj prozie, Leningrad 1971 s. 319.    *

3

p Mauriac, Le Romancier et ses personnages [1933], Paris 1953; a. 120.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGX70 men tu jej powstania, to jest od 1904 roku12). Oczywiście, istniały w drugiej połowie XIX wie
12490 IMG06 (6) MEBLE ZABYTKOWEX. Meble neostylowe W drugiej połowie XIX w. zaznaczyła się tendencj
Prawo karne i nauka o nim na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX i początku XX w. Kodeks 1847 st
Rozwój i zmierzch liberalizmu: a) ogólna charakterystyka: niewątpliwie w drugiej połowie XIX wieku
W drugiej połowie XIX wieku rozpoczęto tworzenie i systematyzowanie fińskojęzycznego szkolnictwa, tr
CCF20081104005 (2) 154 VII. Postać literacka stości i indywidualizacji cech. „Postać” zaś, wolna od
Rozwój techniki w drugiej połowie XIX wieku i powstanie ogromnej ilości urządzeń elektrycznych wymus
TESTY KLUCZ Europa i Polska w czasach oświecenia52 D. Kazimierz Badeni. 7.    Polski
zadanie2 Śladami przeszłości gimnazjum 3 4 9/10 )Trzy zabory w drugiej połowie XIX w. < Zadania 1
zadanie3 Śladami przeszłości gimnazjum 3Trzy zabory w drugiej połowie XIX w. Powstanie nowoczesnych
zadanie5 Śladami przeszłości gimnazjum 316 Trzy zabory w drugiej połowie XIX w. Autonomia Galicji Sp
zadanie6 16Śladami przeszłości gimnazjum 3 A ( *PP►Trzy zabory w drugiej połowie XIX w., ....... V .
DSC00572 (6) 9 pUsu2’ jeńców tych transportować. Nie znaleźliśmy go już jednak w miejscu wskazanym,
komentarz4 Komentarz: -    pojawił się w drugiej połowie XIX wieku; commentari - rozm
‘Szkoła antropologiczna: •    w drugiej połowie XIX wieku nauka prawa karnego znalazł
18 MATERIAŁ NAUCZANIAKLASA III Temat Treści Uwagi Świat w drugiej połowie XIX wieku Zmiany

więcej podobnych podstron