IMG27

IMG27



166


Postać literacką

i najbardziej skomplikowane. Proponowana aparatura może być jednak — w wyborze dostosowanym do natury przedmiotu — użyta także do postaci dramatycznych. Szkic ten stanowi więc jakby przyczynek do pracy, o którą 60 lat temu upominał się za Richardem Heinzelem Zygmunt Łempicki, pisząc:

Poetyka, która ma oddać rzeczywiste usługi w badaniach filologicznych, musi [...] dążyć do wypracowania [...] ogólnego „kanonu" opisu dzieł literackich17.

Zauważmy marginesowo, że brak takiego „kanonu”, połączony z chlubną skądinąd ambicją traktowania każdej pracy jako nowego projektu metodologicznego — powoduje ich arbitralną fragmentaryczność, a także nieprzyległość, „niesumo-walność”, co utrudnia ich wykorzystanie dla celów syntezy historycznoliterackiej.

Zanim jednak do głównego tematu przystąpimy — kilka wstępnych wyjaśnień i uściśleń. Z czterech bliskoznacznych terminów: „bohater”, „figura”, „charakter”, „postać literacka” — wybieramy ostatni, ponieważ „bohater” posiada ograniczające konotacje bądź to „heroizmu”, bądź to „pierwszoplanowo-ści”, „figura” pełni już swą służbę terminologiczną w dziedzinie stylistyki, „charakter” przesądza z góry o wyrazistości i indywidualizacji cech. „Postać” zaś, wolna od tych niedogodności semantycznych, zdaje sprawę z tego, że obiekt, o którym tu mowa, nacechowany jest antropomimetyzmem; sugeruje także, że mamy do czynienia z pewną uporządkowaną całością, choć ta właściwość w granicznych wypadkach dezintegracji, o których wspomniałem poprzednio, może zmierzać ku zaniknięciu.

W najostrożniejszym poznawczo ujęciu — postać literacka to tylko jednostkowy podmiot, któremu przyporządkowane są właściwości, czynności i stany, zewnętrzne i wewnętrzne. Taka koncepcja nie wzbudzi oczywiście niczyich zastrzeżeń, ale jej przydatność jest nikła; postać zredukowana tu została do korelatu nazwy indywidualnej bądź zastępującego ją zaimka czy rzeczownika pospolitego.

Przeważnie jednak mówiąc o postaci literackiej mamy na myśli nie ów „nagi” podmiot, lecz indywidualny antropomi-

Wybór


« z. Łempicki, W sprawie uzasadnienia poetyki czystej (19201 w-pism, oprać. H. Markiewicz, t. II, Warszawa 1966, a. 131.

Postać literacka metyczny układ cech jakościowych i relacyjnych, nazwanych bezpośrednio lub wskazanych pośrednio — implikowanych bądi sugerowanych przez inne cechy, czynności i stany zewnętrzne, treści psychiczne, stosunki z innymi przedmiotami przedstawionymi. Układ ten jest tylko częściowo dany przy wprowadzeniu postaci; w miarę narastania tekstu stopniowo się wytwarza, wzbogaca, utrwala i uwyraźnia (przez powtórzenia manifestacji określonej cechy), czasem modyfikuje (przy czym dane uprzednie mogą ulec reinterpretacji lub nawet zasadniczej zmianie). Można więc śledzić go w perspektywie procesualnej (syntagmatycznej), można jednak także — i to jest opis bardziej ekonomiczny, Btąd częściej stosowany — dokonać projekcji tych danych syntagmatycznych na jedną, paradygmatyczną płaszczyznę.

Tak rozumiana postać powstąje na podstawie tekstu, jest w nim zakorzeniona, ale dana jest w nim co najwyżej częściowo, o tyle, o ile cechy owe zostały wprost nazwane, co zresztą — przy występowaniu narratora nieautorytatywnego — może być mylące. W pozostałej części układ ten kształtuje się dopiero w odbiorczym procesie selekcji, scalania i streszczania poszczególnych rozproszonych zdań i ich zespołów, a dalej wnioskowania, domniemywania i nazywania, które to czynności nadają uzyskanej materii semantycznej formalną strukturę atrybutów postaci1®. Nie koniec na tym, bo wyłonione w ten sposób cechy zostają scalone i powiązane w pewien układ relacyjny. Oczywiście, tym procesem odbiorczym sterują wspomniane już informacje bezpośrednie, dalej — pewne wskazówki integracyjno-interpretacyjne, bądź to zawarte w samym utworze, bądź oparte na znajomości konwencji literackich, bądź wreszcie stosowane per analogiom do rozumowań odnoszących się do osób rzeczywistych1 2. Wszystko to wymaga znacznie większej aktywności odbiorcy i zapewnia mu znacznie

1

R. Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego [1937], Warszawa 1976, s. 46.

2

j. Łotman, Struktura chudozestwiennogo tieksta, Moskwa 1970, s. 314: .Sprowadzenie rozmaitych informacji o tej czy innej postaci w tekście do jednolitego obrazu paradygmatycznego zawsze jest zależne od pewnego kodu kultury i dla autora tekstu, i dla publiczności’*. Zob. też S. R. Chatman, On the Formaliet-Structuralist Theory of Character, .Journal of Literary Semantics* 1 (1972) s. 78, tenże: Story and Discourse, Ithaca-London 1978, s. 126 i n.; H. Grabes, Wie aus S&tzen Personen werden, .Poetica" 10 (1978), s. 405-428.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Funkcja władcy jest jednym z najważniejszych i najbardziej odpowiedzialnych zadań, jakie może być po
opis modelu w postaci „czarnej skrzynki”. Uczenie sieci neuronowej może być także realizowane w trak
Historio literatury Mit odnawia się, bo może być wciąż na nowo wypowiadany [...]. Do mitu wszelkiego
283 (33) - 283Praca nieliniowa statyczna zwarcie — litera S od ang. short, rozwarcie — litera 0 od a
324 325 APARATY O INNYM TYPIE KONSTRUKCYJNYM Budowa poszczególnych aparatów może być odmienna od wyż
wykonać na swoim polu dwa odbicia. Proponowana zabawa może być przeprowadzona z wykorzystaniem piłki
tekstu przynależy czy nie do literackiego dzieła sztuki? Dobrym przykładem może być Przedmowa poprze
amat urz kr195 4.2.0. Zależenie aparatury może być dokonane tylko wtedy, jeśli jest ona w pełni przy
CCF20081104011 166 VII. Postać literacka uwagi analitycznej i interpretacyjnej, które stanowią o wz

więcej podobnych podstron