IMG30

IMG30



Wykorzystanie bogatej, popularnej dziś I wiedzy z zakresu kontaktów interpersonalnych, asertywności czy negocjacji i wprowadzanie na zajęcia szkolne ćwiczeń z tych dziedzin może zniwelować trudności zewnętrzne, jakie przeżywa młody człowiek w kontaktach z innymi._jj oraz programu wychowawczego szkoły, a także systemu oceniania uczniów".12

Nauczyciel, mając większą dowolność w prowadzeniu zajęć, będzie mógł poświęcić każdemu uczniowi więcej czasu i energii. Będzie też mógł skoncentrować się na interesujących klasę zagadnieniach, a nie jak dotychczas „gonić program”1'.

„Współczesny nauczyciel powinien być przede wszystkim szczery i uczciwy, powinien przedstawiać cechy godne naśladowania. Otwarty na problemy uczniów. Wyrozumiały, ale jednocześnie stanowczy. Powinien być z uczniem na przyjacielskiej stopie, ale obie strony nie mogą zapominać, jak należy się odnosić do siebie”14.

Rozważając za Alicją Anną Kotusiewicz: w tradycji polskiej myśli pedeutologicznej akceptowano pogląd, że osobowe „Ja” nauczyciela stanowi szczególną, humanistyczną wartość, bo „kompetencje merytoryczne oraz sprawność nauczycielskiego działania stanowią podstawowe elementy zawodowego wyposażenia, nie czynią jednak nauczyciela...

Pozostając do dyspozycji swoich uczniów, nauczyciel świadczy na ich rzecz posiadaną wiedzą, doświadczeniem, ale także uwagą.

uczuciem, własną osobą, tym, czym jest on sam, jako niepowtarzalny, osobowy byt ludzki”15.

Nauczyciel - przewodnik

Od nauczycieli pragnących uczyć wymaga to nie tylko wiedzy, serca i zapału, ale także cierpliwości i mądrości. Wychowawca pokazuje godne cele. Im dalej na horyzoncie ludzkiego myślenia cele te leżą, tym są dla wychowanka cenniejsze. Wykorzystanie bogatej, popularnej dziś wiedzy z zakresu kontaktów interpersonalnych, asertywności czy negocjacji i wprowadzanie na zajęcia szkolne ćwiczeń z tych dziedzin może zniwelować trudności zewnętrzne, jakie przeżywa miody człowiek w kontaktach z innymi. Nasuwa się zatem wniosek, że reforma szkoły polskiej obejmować winna także zmianę świadomości pedagogicznej osób odpowiedzialnych za wychowanie młodzieży16.

Od nauczycieli pragnących uczyć wymaga to nie tylko wiedzy, serca i zapału, ale także cierpliwości i mądrości.    __

„Potrzebny jest nauczyciel - przewodnik i opiekun każdego ucznia, organizator żyda i działania zbiorowego uczniów, człowiek zdolny do autentycznej współpracy z dziećmi i młodzieżą w atmosferze prawdziwej życzliwości, a zarazem wyposażony w umiejętności kierowania zespołem".17

iaeainy nauczyuei

Obraz rzeczywisty nauczyciela nie zawsze pokrywa się z wzorem, a czasem nawet dale-

** Tamże, s. 3,

u Biblioteczka reformy, „Zeszyt Biblioteczki Reformy'' nr 1, s. 6.

14 R. Pantkowski, Jak młodzież postrzega współczesnego nauczyciela, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991 nr 5, s. 200-201.

14 M. Dudzikowa, A. A Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej, Bisty* stok 1994, Wydawnictwo UW Filia w Białymstoku, s. 63-66.

14 R Pantkowski, Juk młodzież postrzega współczesnego nauczyciela, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1991 nr 3. s. 202.

** Tamże, s. 200.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WPROWADZENIE Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy z zakresu wykorzystania prądu w kosmet
CHEMIA SHOW Wykorzystanie wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej oraz chemii organicznej do stworzen
Opis studiów Ten interdyscyplinarny kierunek pozwala na zdobycie wiedzy z zakresu socjologii, psycho
spiro3 52 Mku-ord E. Simko niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych - zosta
Scan15 (3) Model ten wykorzystuje się do kreowania potrzeb w zakresie doboru geoinfor-macji, wspomag
IMGw64 wprowadzenia jakiejkolwiek zmiany są zasoby ludzkie. Dlatego posiadanie wiedzy w zakresie zar
kapusta zalety KAPUSTA NIE TUCZY Staropolska kuchnia często wykorzystywała to popularne warzywo, zwł
Cel zajęć •    Nabycie wiedzy z zakresu teorii motywacji oraz metod motywowania
Cele: 1. Przedstawienie studentom etapów procesu badawczego, 2) przedstawienie wiedzy z zakresu meto
CELEM KSZTAŁCENIA jest przekazanie absolwentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli zwierząt,
Nazwa kursu: Rośliny dziko żyjące (szata roślinna 1) Cel kursu: Przekazanie wiedzy z zakresu gatunk
Nazwa kursu: Zarządzanie zasobami ludzkimi Zapoznanie słuchaczy z podstawami wiedzy z zakresu
Nazwa kursu: Fundamentowanie Cel kursu: Rozszerzenie wiedzy w zakresie fundamentowania ze szczególn
8.    Praca powinna wskazywać na opanowanie wiedzy z zakresu fizjoterapii z uwzględni

więcej podobnych podstron