IntertekstualnoϾ 5

IntertekstualnoϾ 5



fragmenty utworów muzyki klasycznej, dzieÅ‚a sztuki, takie jak Mona Lisa, czy postacie ze sztuk Szekspira. Niezależnie od kulturowego źródÅ‚a, obecna w wielu reklamach intertekstualność niewÄ…tpliwie dostarcza odbiorcom różnego rodzaju przyjemnoÅ›ci, jednoczeÅ›nie na rozmaite sposoby generujÄ…c znaczenia. Można zatem powiedzieć, że tak powszechnie obecna dziÅ› w reklamie intertekstualność potencjalnie wzmacnia pozycjÄ™ konsumentów, pozwalajÄ…c im dzielić siÄ™ wiedzÄ… na temat odniesieÅ„ kulturowych w takim spoÅ‚ecznym kontekÅ›cie, jak miejsce pracy, gdzie dyskutuje siÄ™ o obejrzanych poprzedniego wieczora programach telewizyjnych.

Odnoszenie siÄ™ do innych tekstów to nie jedyny mechanizm, który pozwala uznać współczesne reklamy za intertekstualne. W poÅ‚owie lat 90. przeprowadzono wiele kampanii reklamowych ufundowanych nie tylko na wiedzy audytorium dotyczÄ…cej tego, jaki produkt jest reklamowany, ale i na znajomoÅ›ci wczeÅ›niejszych promujÄ…cych ten produkt kampanii reklamowych. PowtarzaÅ‚y siÄ™ wystÄ™pujÄ…ce w kampaniach postacie, a wydarzenia rozwijaÅ‚y siÄ™ stopniowo w kilku kolejnych reklamach. Na przykÅ‚ad postacie Papy i Nicole wiele razy z dobrym skutkiem wykorzystano w promocji Renault Clio. W każdym przypadku odbiorcy bazowali na wczeÅ›niejszej wiedzy dotyczÄ…cej postaci, którÄ… aktywizowali, odczytujÄ…c nastÄ™pnÄ… nowÄ… reklamÄ™. Kolejnym przykÅ‚adem jest kawa Gold Blend, która byÅ‚a skutecznie promowana przez seriÄ™ reklam utrzymanÄ… w stylu miniopery mydlanej, przedstawiajÄ…cÄ… rozwijajÄ…cy siÄ™ stopniowo romantyczny miÅ‚osny trójkÄ…t, przy czym każdy epizod koÅ„czyÅ‚ siÄ™ w peÅ‚nym napiÄ™cia momencie, co miaÅ‚o skÅ‚onić widzów do obejrzenia kolejnego odcinka. Z równym powodzeniem promowano w ten sposób także inne produkty, jeszcze bardziej rozciÄ…gajÄ…c opowieść w czasie. Najlepszym przykÅ‚adem tego rodzaju reklamowej intertekstualnoÅ›ci sÄ… szympansy PG Tips, które wystÄ™powaÅ‚y w wielu kampaniach reklamujÄ…cych herbatÄ™ poczÄ…wszy od lat 60. W tych wszystkich przypadkach wczeÅ›niejsza wiedza i Å›wiadomość konsumenta ma podstawowe znaczenie, jeÅ›li chodzi o konstrukcjÄ™ i skuteczność zarówno poszczególnych reklam, jak i kampanii jako caÅ‚oÅ›ci. Można powiedzieć, że zdolność do odczytywania intertekstualnoÅ›ci jest niezbÄ™dnym warunkiem zrozumienia tego rodzaju kampanii, co Å›wiadczy o dużej wprawie współczesnego konsumenta, w poruszaniu siÄ™ w wymiarze horyzontalnym intertekstualnoÅ›ci podczas odczytywania reklam.

Intertekstualność, polityka i muzyka popularna

Jak wczeÅ›niej stwierdzono, postmodernistyczne obrazy medialne można uznać za intertekstualne, ponieważ w sposób ciÄ…gÅ‚y odnoszÄ… siÄ™ do innych tekstów i obrazów. Wyposażeni w tÄ™ definicjÄ™ intertekstualnoÅ›ci może-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Intertekstualność III 90 fragmenty utworów muzyki klasycznej, dzieła sztuki, takie jak Mona Lisa, cz
poetyka dzie?a otwartego015 50    Poetyka dzieÅ‚a otwartego takie jak dzieÅ‚a w ruchu o
CCF20100314037 118 Zagadnienia poprawności leksykalno-semantycznej ne, takie jak wehikuł, sakwojaż
Zdj?cie089 Stwierdzono, ze u okoÅ‚o 1/3 cierpiÄ…cych na zaburzenia odżywiania, takie Jak anoreksj
Ks. Michał Borda nia na dyscypliny teologiczne, takie jak dogmatyka, liturgika czy biblistyka. Wszys
można: władzę, wsparcie współpracowników, nagrody organizacyjne takie jak wzrost wynagrodzenia czy a
Doświadczenia te szybko przejęły inne firmy o światowej renomie takie jak: Motorola, Ford, czy
wielkości jednoznacznie ją określa. Natomiast inne wielkości, takie jak wilgotność względna czy
Doświadczenia te szybko przejęły inne firmy o światowej renomie takie jak: Motorola, Ford, czy
WYZNANIA odkad sie poznalismy OdkÄ…d siÄ™ poznaliÅ›my, nic nie jest takie jak przedtem. Twój wdziÄ™
DSCF6731 Osiemnastowieczny klasycyzm 319 wał, zbierał książki i dzieła sztuki oraz polepszał metody
•    sÅ‚uchanie fragmentów muzyki klasycznej, ludowej, regionalnej i wyrażanie swoich

więcej podobnych podstron