Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej

Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej



>    wzbudzają zainteresowanie i rozwijają procesy poznawcze.

>    pomagają w nabywaniu orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,

>    ułatwiają pokonywanie lęku,

>    wywołują radość i zadowolenie.

Poszczególne elementy wyposażenia sali włączane są w odstępach czasowych. Uczniowie mają możliwość wyboru dogodnego dla nich miejsca i formy aktywności.

Podstawowe przesłanki:

•    odpowiednia atmosfera

•    własna decyzja

•    indywidualne tempo

•    wystarczająca ilość czasu

•    możliwość powtarzania

•    rozmaitość bodźców

•    odpowiednia opieka

UWAGI DOTYCZĄCE PROWADZENIA TERAPII METODĄ STYMULACJI POLIS ENSOR YCZNEJ:

Korzystając jednak z takiej sali należy pamiętać o następujących założeniach:

•    wytworzeniu właściwej atmosfery - atmosferę sali tworzą przede wszystkim światło i tło dźwiękowe. Konkretnie oznacza to, że należy stworzyć łagodne przytłumione

oświetlenie i zaproponować spokojną muzykę w tle. Trzeba przy tym mówić cicho. Jeżeli chcemy nadać tej atmosferze pełną formę, potrzebujemy jeszcze wygodnych miejsc do siedzenia i leżenia

•    własnej decyzji dziecka - wybór aktywności zależy nie od nas, opiekunów, lecz od odwiedzających. Wprawdzie snuzlujemy razem ale wybór rodzaju aktywności zależy od naszego podopiecznego. Nie istnieje określony czas przebywania w sali, najczęściej jest to około 25 do 40 minut. W tym wypadku nasi podopieczni pokazują nam jak długo chcą

korzystać z sali

•    własnym tempie- odwiedzający salę musi mieć czas na przyjęcie bodźców, postrzeganie, zdobywanie doświadczeń. Wszystko to ma odbywać się we własnym tempie. Ważne jest, aby opiekunowie byli cierpliwi i nie narzucali własnego tempa terapii

•    odpowiednim czasie trwania - spróbujmy stworzyć spokojny etap przechodzenia do sali poprzez początkowe wprowadzenie muzyki w tle, włączenie delikatnych

przyciemnionych świateł punktowych. Połóżmy się przy naszym podopiecznym i dajmy mu poczucie, że powstaje nowa sytuacja. Podobnie jak przy fazie wstępnej również przy

wychodzeniu z sali ważne jest, by zapewnić spokój. Takiej pełnej nastroju aktywności nie można gwałtownie przerwać z powodu końca pracy. Spróbujmy, poprzez określone

zachowanie, wyraźnie przekazać, że znowu przechodzimy do sytuacji dnia codziennego. Redukujmy środki techniczne, powoli ściszajmy muzykę, zapalajmy lampy, odsłaniajmy zasłony. Długość pobytu w sali zależy od reakcji odwiedzającego. Jeżeli zauważymy, że nudzi się, że maleje dla niego atrakcyjność otoczenia, trzeba odbierać to jako pewien rodzaj komunikatu informującego, że czas już zakończyć terapię

4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej ZAJĘCIA REWALIDACYJNE METODĄINTEGRACJI
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej V. Stymulację percepcji smakowe] • &nb
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej •    powtarzalności - n
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej np. piasku, ziaren zbóż. zabawy w wodz
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej 5. Interaktywna kolumna bulgocząca. Ko
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej oświetlania lustrzanej kuli. Dzięki ta
Metoda Integracji Sensorycznej i Stymulacji Polisensorycznej(1) NA JAKIE ZMYSŁY WPŁYWA TERAPIA METO

więcej podobnych podstron