Oko4 jpeg

Oko4 jpeg



dzie szkolnym dzieci nie traktują jak zabawy, ale ustosunkowują się do niej całkiem poważnie. W szkole tej rozróżnia się dwie formy walnych zebrań: zwyczajne, zwoływane w każdą niedzielę wieczorem, i specjalne. Niedzielny Meeting jest poświęcony normalnemu życiu szkoły: Ustanawia się na nim nowe prawa i związane z tym grzywny, znosi się inne; specjalne zebranie zwołuje się wtedy, kiedy zdarzy się coś nieoczekiwanego względnie zachodzi potrzeba podjęcia jakiejś ważnej decyzji. W danym wypadku ktoś z „obywateli” prosi tzw. trybunał o zwołanie zebrania. Trybunał może przychylić się do prośby lub nie i od jego decyzji nie ma odwołania. W czasie wizyty piszącego, te słowa w tej szkole odbyło się jedno takie specjalne zebranie. Powodem jego'zwołania był fakt, że ktoś wyłamał drzwiczki od kuchni. Oburzona kucharka, która jest takie członkiem General Meeting, zażądała zwołania zebrania. Prezesem przypadkowo w tym tygodniu był sam Neill, mianowany przez poprzednika dla uczczenia jego urodzin. Dzieci dyskutowały dość długo i poważnie nad tym problemem, po czym na wniosek 9-letniej dziewczynki postanowiły (winowajca się nie znalazł), żeby każdy obywatel zapłacił pół pensa grzywny. W przypadku powtórzenia się takiego wykroczenia, na wniosek tej samej ‘dziewczynki, postanowiono pozbawić w tym dniu całą szkolę obiadu. W obu wypadkach nauczyciele byli niezadowoleni. W pierwszym proponowali wyższą grzywnę, w drugim zaś twierdzili, że kara jest za surowa. W obu wypadkach zostali przegłosowani. Neill twierdzi, że dzieci są czasem bardziej bezlitosne i konsekwentne w karaniu siebie aniżeli dorośli, którzy bardziej są skłonni do pobłażania.

Samorząd szkolny w Dartington Hall, zwany Council, różni się jedynie co do formy od tegoż w Summerhill. Council składa się z pewnej liczby członków wybranych na walnym zebraniu, którzy potem pełnią funkcję czegoś w rodzaju rady. Decyzje tej rady są poddawane uchwałom walnego zebrania i mogą być potwierdzane lub uchylane. Ta ostatnia okoliczność rzadko się jednak zdarza. W walnym zebraniu biorą udział uczniowie i uczennice Secondary Department, którzy wybierają 6 członków rady, do której grono nauczycielskie deleguje 3 nauczycieli. Kierownik wchodzi z urzędu, bierze udział w obradach, ale nie głosuje. Widać więc z tego, że uczniowie, a nie grono, mają decydujący wpływ na życie szkoły. Tak się złożyło, że wizytujący mógł wziąć udział w jednym z takich zebrań, na którym jednak nic było niczego ciekawego, dokonano jedynie wyboru dwu dodatkowych (istniało 6) komisji. O ile przebieg

zebrania był raczej monotonny, temat nie był zbyt frapujący, o tyle głosowanie i jego wynik były dowodem, że członkowie Council w swobodnym wyrażaniu swej w'oli nie byli niczym krępowani. Wyborów' dokonano w obu wypadkach większością 5 : 4.

W przeciwieństwie do Neilla, Curry uważa, że samorząd szkolny dla młodzieży poniżej lat 12 nie ma wielkiego sensu, sądzi bowiem, że młodzież w tym wieku sama tego samorządu nie chce. Samorząd szkolny to praca ciągła, wymagająca konsekwencji. Obok momentów' efektownych jest dużo szarej, niebłyskotliwej pracy. Według Curry’ego dzieci w wieku poniżej lat 12 nie lubią tej konsekwencji. Zapalają się do pracy, po czym szybko się nudzą, nie interesując się nią więcej. Wierzy on natomiast, że dla wyrobienia społecznych cech u dzieci w tym wieku można stoso-» w'ać inne formy wychowawcze, np. poruczenie im wykonania jakiejś pracy na krótki dystans, której wynik może być całkiem realny. Wszelkie doświadczenia z długotrwającym samorządem szkolnym dla dzieci poniżej lat 12 dały w jego praktyce rezultaty negatywne.

Obie szkoły podchodzą mniej więcej jednakowo do zagadnień religii, z tym że jak wre wszystkim stanowisko szkoły wr Summerhill jest bardziej skrajne. W obu szkołach, zgodnie z filozofią Russella, nie tylko nie przypisuje się religii/znaczenia w' wychowaniu, ale do pewnego stopnia wręcz się ją zwalcza. INeill mówi, że dziecko jest z „natury” obojętne na wszelkie problemy religijne i gdyby nie w'pływ' rodziców i nauczycieli, żadna religijna tęsknota by się w' nim nie obudziła. Z tej przyczyny Neill nie uznaje religii jako czynnika wychowrawrczego. Pociąga to za sobą pewne kłopoty dla szkoły, szczególnie w Festiniog. W małej, bardzo religijnej i nacjonalistycznie nastrojonej wiosce walijskiej Festiniog, antyreligijne nastawienie Neilla spowrodow'ało nie tylko niechęć, ale nawet bojkot szkoły przez miejscowe społeczeństwo. Po trzech latach natężenie tej niechęci nieco zmalało. W szkole nie ma oczywiście nauki religii i młodzież nie bierze udziału w' żadnych nabożeństwach. Zdarza się czasami, że nowo przybyły uczeń idzie z przyzwyczajenia na nabożeństwo do miejscowego kościoła. Nie tnva to jednak długo, jak mówi Neill, po dwóch bowiem albo trzech niedzielach dziecko przystosowuje się do otoczenia. Sytuacja pod tym względem w Dartington jest podobna, chociaż nastroje nie są tak bojowe. Fakt ten tłumaczyć można w dużej mierze środowiskiem, z jakiego uczniowie obu szkół się rekrutują. W Dartington Hall znajdują się dzieci dobrze sytuowanych rodziców (opłata

237


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0033 jpeg w których sprawą jest nie tylko posiadanie racji, ale i umiejętności przekonywania do tych
0019 jpeg 28 ii/cdmiotów nie odrębnie, jak dotychczas, lecz kompleksowo, czyniąc n/edmiotem działaln
Wstęp Współcześnie osoba dorosła nie musi, jak jej przodkowie, walczyć o prawo do samodzielnego
Nie waż się do niej pisać! Miej jaja i przetrwaj to rozstanie jak prawdziwy facet! WAw.demotywatory.
CCF20120517039 151 nie traktujemy z uśmiechem i kochamy, to dlaczego w stosunku do drugiej płci nie
DSC05004 (2) To nie Bóg zesłał tg niedolę, chociaż On też się do niej przyczynił, gdy widział, Jak s
172 W CZASOPISMACH wzmiankowana w nim recenzja ukazała się bowiem nie w nrze 2, jak padano, ale w nr
DOBRE RADY JAK GOTOWAĆ?ZIEMNIAKI? Aby woda nie kipiała podczas yotowania ziemniaków, należy dod
248 (43) kasia: Niby wiem, niby rozumiem, niby nie chcę. Jak mówisz „niby”, to się oszukujesz, że
Wstęp Współcześnie osoba dorosła nie musi, jak jej przodkowie, walczyć o prawo do samodzielnego
Bajki rozwijające myślenie dzieci3 —    Zadanie, które ty wymyśliłeś, Wodzu, nie moż
PICT5912 (2) osiągnięć szkolnych a sposoby ich wykorzystywania Objaśnienia: xx — tcsl nadaje się do
Scan0116 Popatrzył uważnie na każde z nas osobna. - Musimy zwijać się jak w ukropie, ale może się ud

więcej podobnych podstron