MT83 05a

MT83 05a



MOTOCYKLE POLSKIE

1918-1939


PERKUN 98 i 125

W 1904 roku powstało w Warszawie Towarzystwo Fabryki Motorów ..Per-kun" SA Zakłady zajmowały rozległe tereny przy ul. Grochowskiej (posesje 309-317) i zatrudniały według stanu z 1938 roku - kilkuset pracowników. Program produkcyjny obejmował m.in. silniki spalinowe małej i średniej mocy. w tym zwłaszcza wysokoprężne, do celów przemysłowych, rolniczych i żeglugowych Dużym powodzeniem cieszyły się szczególnie 40-konne silniki wysokoprężne do kutrów rybackich.

W 1936 roku w biurze konstrukcyjnym fabryki rozpoczęto prace projektowe nad lekkim motocyklem, a więc pojazdem przeznaczonym dla naprawdę taniej, masowej motoryzacji W końcu lipca lub w początku sierpnia 1938 roku wypuszczono na rynek pierwszą serię motocykli, nazwanych ,,imieniem" fabryki. ..Perkuny" wyposażone były w niezawodne małolitrażowe silniki angielskiej firmy N/illiers. lecz ambicją zarządu zakładów było produkowanie całkowicie własnych pojazdów W jesieni 1938 roku był już gotowy nowoczesny silnik dwusuwowy o pojemności skokowej 125 cm3 i mocy 4 KM, przy 4200 obr /min , zblokowany ze skrzynią biegów o trzech przełożeniach i, w odróżnieniu od poprzedniego importowanego modelu, sterowaną nożnie. Silnik był wykonany z materiałów krajowych Zagranicznego pochodzenia - także i w seryjnych jednostkach napędowych - były tylko dwa elementy: gażnik (znanej niemieckiej marki Graetzin) i prądnica, wbudowana pod kołem zamachowym (produkt słynnej z wysokiej jakości wyrobów niemieckiej firmy No-ris) Silnik miał zapłon bateryjny (akumulator 6V, 7Ah), a cewka zapłonowa.

przerywacz, regulator napięcia i kontrolka ładowania akumulatora były umieszczone w obudowie prądnicy. Motocykl z polską jednostką napędową przewidziano do produkcji na początku następnego roku. Jednocześnie projektowano uruchomienie produkcji pojazdów jednośladowych z mocniejszymi silnikami o pojemnościach 200-250 i 350 cm3, których prototypowe egzemplarze były podobno w stadium prób już w drugiej połowie 1938 roku.

Dalsze losy tych interesujących zamierzeń nie są dotychczas znane, natomiast „Perkuny" 125 ukazały się w próbnych egzemplarzach podobno w pierwszych miesiącach 1939 roku Według informacji jednego z ówczesnych czasopism motoryzacyjnych, zamierzano (zapewne dużo na wyrost) wyprodukować w ciągu całego roku 1500 tych pojazdów

Perkun" 98 z silnikiem Villiers - jeden z nielicznych egzemplarzy tej marki zachowanych do dzisiaj


70


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MT83 02a MOTOCYKLE POLSKIE1918-1939CWS M 111 - Sokół 1 000 M 111 W Państwowych Zakładach Inżynierii
MT83 01a MOTOCYKLE POLSKIE1918-1939 Motocykle polskie produkowane w okresie dwudziestolecia międzyw
MT83 05b Motocykl ..Perkun" 96 z wózkiem dostawczym Planowano, że motocykle typów 98 i 125 będ
MT83 05b Motocykl ..Perkun" 96 z wózkiem dostawczym Planowano, że motocykle typów 98 i 125 będ
MT83 01b Silnik motocykla CWS M 55.1 wersia Dane techniczne motocykla CWS M 55 -    
MT85 05a 1919 - 1939 Ciągnik PZInż 322 CIĘŻARÓWKI POLSKIE Na
wykłady z polskiej składni7 98 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego Na zakończenie zestawm
POLSKIE CZASOPIŚMIENNICTWO NAUKOWE...    125 1T 2 3 4 5 6 7 8 9 III.
7 (83) Rys. I. Motocykl ES 175/2-ES 250/21. Dane techniczne 1.1. Silnik Cykl pracy Chłodzenie Ilość
MT84 10a CIĘŻARÓWKI POLSKIE 1919 - 1939 CIĄGNIK C4P Jedną z ciekawszych wersji pochodnych. 2,5-tono
MT84 12a CIĘŻARÓWKI POLSKIE1919 - 1939 PZIM302 Rozwój krajowej motoryzacji w okresie międzywojennym
MT85 11a CIĘŻARÓWKI POLSKIE 1919-1939 PZInż 713 i 723 W numerze 9/85 przedstawiliśmy 3,5-tonowy sam
MT86 12a CIĘŻARÓWKI POLSKIE 1919-1939 PZInż. 603 W numerze 9/85 opisałem nowoczesną ciężarówką PZIn

więcej podobnych podstron