out0008 jpeg

out0008 jpeg



tretu bohatera. Niekiedy podnosi się, że wymagana przez klasyczny realizm narracja jest w kinie postmodernistycznym coraz bardziej igr ferowana. Takie filmy, jak Powrót do przyszłości, Brazil (1985) i B -Ve.lvet (1986) traktuje się jako postmodernistyczne z tego powodu. : opierają się one na pomieszaniu i czasu, i przestrzeni. Inne, jak Łm wrobił królika Rogera? (1988) można uważać za postmodernistyczr. gdyż z upodobaniem stosują odmienne gatunki i techniki, np. mon::: obrazkowy i powieść detektywistyczną. W jeszcze innych, jak Żar cic. (1981), wpływ postmodernizmu wyraża się pasożytowaniu na trądy ri filmu, choćby na kryminałach z lat czterdziestych. Tym samym angażu t się one w rodzaj retronoslalgii, będącej inspiracją dla filmów przywra jącj^ch do obiegu ciągle te same rozwiązania (formuła magicznego pudeł/ — to Rocky (1976, 1979, 1982, 1985 i 1990) lub Rambo (1982, 1985 i 1988 i wiele innych. Jest to —jak się twierdzi — tendencja postmodernistyczna gdyż ignoruje ona wymogi artystycznej oryginalności i nowatorst . związane z modernizmem. Mimo to jest uznawana za tendencję pos:-modernistyczną głównie dlatego, że nic wychodzi poza powtórne prz; wołanie niedawnej przeszłości, robienie filmów, które są raczej prosty: imitacjami innych filmów niż odbiciem społecznej rzeczywistości.

Często przywoływanym przykładem filmu postmodernistycznego je*: Łowca androidów (1982) (IIarvcy, 1989, rozdz. 18; Instrcll, 1992). Wśród najbardziej znaczących cech tego filmu (rzecz dzieje się w Los Angol na początku XXI wieku) możemy zauważyć charakterystyczne pomi szanie stylów architektonicznych i budynków przemysłowych z różnycr okresów. Siedziby korporacji świecą się jak współczesne drapacze chmur ale ogólnie mają wygląd starożytnych świątyń, a mowa ulicy składa s-t ze słów i fraz pochodzących z najrozmaitszych języków. Takie architektoniczne i językowe pomieszanie wpływa na wymykające się jasnemu zdefiniowaniu rozumienie czasu — może to być przeszłość, teraźniejszość i przyszłość jednocześnie. Jest to film z gatunku science fictior. którego przesłanie wcale nie jest futurystyczne. Ten fakt podkreślam, jest w dwojaki sposób. Po pierwsze, „nieludzcy ludzie” w filmie nic sc mechanicznymi robotami, ale sobowtórami, niemalże doskonałymi kopiami ludzi. Po drugie, nic jest jasny gatunek filmu11. Mówi się, że jes: to film science fiction, ale ma on cechy filmu detektywistycznego. Jogi akcja rozwija się jako kryminał, a bohater ma wiele charakterystycznych cech, które zwykliśmy wiąząć z mocnym glina lub prywatnym detekty wem; jego głos w tle, relacjonujący dochodzenie, korzysta z wyrażeń i atmosfery typowej dla film noir.

TELEWIZJA

W kontekście tego rozdziału można rozważać telewizję — po pierwsze — jako medium o własnych prawach. Telewizja regularnie, dniem

i nocą, dostarcza obi ;o świata, tworząc kil :rzchniowcj symulacja 'kładów programuw tym. Dla jasności o lO-kryminalnego stwo12. Istnieje w-.t-.t •eaiistyczny Twin Jednym z istotnie ze film ten polega na zauważyli, że podkreśla jego własnego stylu. Jez?i wyprodukował nawet (1989), zapytany o za? skiej atmosfery”13. Ser rys tycznych oraz pod pojawił się po raz piei nadaje się do normaliu. i stylistycznymi i przygof ną, intymną i bardziej się on jaskrawo od rea] [1981-19891. PorównywiJ to główna cecha tego seraj prosto od projektantów 94 dnia i nocy w Miami. Wust miejsc, widoków, ludzi, ab rżenia i podstawą oceniany użycie ścieżki dźwiękowe* i zentującą coś w rodzaju tal nalnych. Mamy tutaj takr? konwencji gatunkowych s j popularnej. I tak, często ri a jeden z epizodów jest pra?i mo południe (1952).


łeg'


Ten przykład jest wnę( lustrować pojawienie sic pularncj. Reklama ma r.a: dany produkt. Mówi ona je się bardziej na parodiować reklam i odniesień do kul nianie, że mamy do czym


184


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1000999 308 FAR1NATA I CAVAŁCAN1E Abraham. 4 Wydaje mi się, że ów zwrot ostro przerywający narrację
Wszystko to odnosi się do filozoficznego wychowania człowieka. I niekiedy wydaje się, że nie ma inne
nauk społecznych. Niekiedy podkreśla się, że typem rozumienia działań społecznych jest empatia.
DSCN1832 180 Socjologia tycia codziennego ski 1983, s. 163-213], Niekiedy podkreśla się, że typem ro
Społeczny wymiar obrzędowości pogrzebowej 177 Niekiedy zdarza się, że ciało nie czeka na pogrzeb w d
94290801 492 ST. BĄDZYŃSKI który wprawdzie pod wpływem pracy niekiedy podnosi się, jak gdyby wskut
DSCN1832 (3) 180 Socjologia życia codziennego ski 1983, s. 163-213). Niekiedy podkreśla się, że type
skanuj0009 214 Część analityczna ^ niądza zbiega się ze znaczeniem władzy; tak jak ona jest czystą m
page0323 317 ABDEKA. później i zdaje się, że dopiero przez Cycerona została ustalona na dobre 1), Al
Krzysztof Nowakowski Wydaje się, że wskazane przez Hare problemy wykraczają poza kwestię psychoterap
PRAKTYCZNA UŻYTECZNOŚĆ BADAŃ PRASOZNAWCZYCH 11 Przyjmuje się, że dyrektywa praktyczna jako taka nie
Często zdarza się, że z wymaganiami porównuje się średnią wartość mierzonej wielkości wyjściowej,
19374 IMG79 (2) Orientacyjnie przyjmuje się, że siła Korelacji miedzy dwiema cechami jest •niewyraź
46 (262) Metalizacja wielopoziomowa: Pojawia się ze wzrostem upakowania, trudniejsza w realizacji Ba
DSC00814 Uważa się, że wybitny polimorfizm genów w obrębie MHC jest wynikiem selekcji naturalnej dok

więcej podobnych podstron