P1080883 (2)

P1080883 (2)



M


Psi ii

Dwie nieskończoności. Uważne czytanie

nym, od którego nie można się (za życia) uwolnić. Odczytaj raz jeszcze wersy 6-8. Fragment ten, tak istotny dla interpretacji utworu, jest trudny w lekturze. W wersie 8 Sęp sięga po jeden ze swoich ulubionych środków poetyckich: po/fi^rśię, czyli zakłócenie naturalnego porządku wyrazów w zdaniu. Zmieszanie słów oznacza również zmieszanie sensów, a niejasny tekst usiłuje oddać niejednoznaczności opisywanego świata. Wers „Upaść na wieki żądać nie przestanie" można czytać dwojako: -„nie przestanie na wieki żądać upadku", to znaczy ludzkość nigdy nie wyzwoli się z cielesnych żądz;

- „nie przestanie żądać upadku na wieki", to znaczy ciało nie zaprzestanie ciągnąć nas ku wiecznemu upadkowi, a więc potępieniu.

W wersach 6-7 Sęp posłużył się z kolei przerzutnią, która - podobnie jak inwersja - prowadzi do wieloznaczności tekstu poetyckiego, do pogłębienia jego sensów. Jeśli dwuwers przeczytamy z przerzutnią:

Ten nasz dom - ciało, dla zbiegłych lubości Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchności,

-wówczas otrzymamy sens: „ciało, które jest naszym domem (to jest domem naszej duszy), z powodu ulegania nietrwałym rozkoszom nierozważnie zazdrości jej wyższości". Kiedy jednak uzna się, że przerzutni tu nie ma, dwuwers będzie miał postać:

Ten nasz dom, ciało dla zbiegłych lubości,

Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchności,

mogącą sugerować następujący sens: „ciało, które jest naszym domem dla nietrwałych rozkoszy, nierozważnie zazdrości duszy wyższości". Które odcżytanie bardziej do ciebie przemawia? Uzasadnij swój sąd. Pamiętaj, że obie interpretacje są uprawnione. Znajdź pozostałe przerzutnie w tym utworze.

4.    Zauważ, że w tytule sonetu I w pierwszych dwóch strofach |oodmiot liryczny jest zbiorowy (pięciokrotnie powtórzone: „nasz", „nasze"). Wypowiada się w imieniu chrześcijańskiej wspólnoty, opisując uniwersalne doświadczenie ludzi wierzących. W dwóch ostatnich zwrotkach liryczne „my" zostaje zastąpione przez JlL, W ten sposób nie orzeka się już o wszystkich, lecz mówi o osobistym niepokoju, zakończenie wiersza nabiera zaś charakteru Intymnej prośby. Zastanów się, z czego może wynikać ta zmiana konstrukcji podmiotu lirycznego.

5.    Jak w wersie 10 została opisana kondycja człowieka, który musi stoczyć bój z szatanem, światem i własną cielesnością? Zwróć uwagę, że kolejność trzech epitetów może odpowiadać trzem, zaprezentowanym kolejno przeciwnikom.

6.    Spróbuj odpowiedzieć, kto jest adresatem apostrofy kończącej sonet? Dlaczego jego wsparcie gwarantuje bezpieczną walkę i pewne zwycięstwo? Dlaczego zostaje określony „prawdziwym Pokojem", chociaż ma przewodzić walce? Zwróć uwagę, że na początku utworu pada stwierdzenie „Pokój - szczęśliwość". Zastanów się, gdzie - zdaniem poety - jest miejsce na szczęśliwy „pokój", skoro życie na ziemi to walka.

7.    Sprawdź, jak układają się rymy sonetu. Zauważ, że każda z trzech części wyróżnionych odmiennymi rymami ma Inny charakter. Dwie pierwsze strofy zarysowują sytuację liryczną, w trzeciej zwrotce dochodzi do konfrontacji bohatera lirycznego z ową sytuacją, a ostatni dwuwers zawiera konkluzję. Podobny układ mają pozostałe sonety Szarzyńskiego.

Postilla Catholica lac. 'postylla (czyli zbiór kazań) katolicka’ (czyi. postylla katolika)

I 2 srogi ciemności het- j man szatan

I 3 łakomy tu:'pożądany'

I 4 o nasze... czynią zepso- | wanie 'starają się nas I zepsuć, sprowadzić z do- | brej drogi'

I 6 zbiegłe lubości 'nietrwa- I ie rozkosze'

I 7 niebacznie zajźrząc du- I chowi zwierzchności 'nierozważnie zazdrosz- cząc duszy wyższości'

I 10 rozdwojony w sobie'rozdarty pomiędzy duszę i i ciało'

I 13 przezpiecznie = bez- : piecznie

I 14 statecznie 'niezachwia- I nie, niezłomnie'


Jakub Wujek:

Ponieważ żywot człowie- | ka chrześcijańskiego na j świecie nic nie jest innego, jedno ustawiczne żoł-nierstwo a niebezpieczne i bojowanie przeciw Czarto- | wi, Ciału i Światu, głównym | nieprzyjaciołom swoim, nie chciał i tego opuścić nasz nawyższy Hetman, Pan Jezus Chrystus, pier-I wej niż się światu począł !

nauką i cudami swemi oka- j I zować.

Postilta Cł)thofica\ to jest kazanie na kożdę niedzielę i na ] kojxfa śwtfto priaź cały rok, 1573



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ŁATWIEJ KOCHAC ŁATWIEJ KOCHAC KOGOŚ, DOTCOGO NIGDY NIE MOŻNA DOTRZEĆ, NIŻ CZŁOWIEKA, OD KTÓREGO
13859 P1090079 146 nych przynajmniej od Platona. Nie można się tu jednak ograniczyć wyłączy j, ustan
Zdjęcie0585 .Uczeń, od którego nie wymaga się nic takiego, czego zrobić nie może, nigdy nie zrobi ws
Stwierdził, że poezja jest bardzo zaangażowana społecznie gdyż od społeczeństwa nie można się odciąć
82102 Obraz2 88 X. Państwo - natura, wartości i prawo nym). Władza publiczna zatem jest konieczna,
kolokwium prawo karne Prawo administracyjne 1.    Od decyzji kogo można się odwołać
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzie Rekrutacja, wdrożenie,
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzie © Jak radzić sobie z
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzieHARMONOGRAM: Zajęcia
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzie Sylwetka Trenera
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzie ZASADY FINANSOWO -
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzieOPINIE Z POPRZEDNICH SZK
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE Czyli jak być szefem od którego nie odchodzą ludzieReferencje: □T DftiflżlT

więcej podobnych podstron