ped res

ped res



CELE RESOCJALIZACJI


Zdaniem J. Konopczyńskiego do głównych celów resocjalizacji należą:

►    utrwalenie wszystkiego co dobre, prawdziwe i piękne w kulturze;

►    ukształtowanie postawy opieki, akceptowania i respektowania, chronienia osób i relacji osobowych;

►    rozwój funkcji poznawczych i emocjonalnych;

►    dojrzałość i osiągnięcia społeczne;

►    wywiązywanie się z pełnionych ról społecznych;

►    integracja społeczna;

►    stymulacja twórcza (Konopczyński 1996).


STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI


Resocjalizacja jest zatem dążeniem do optymalnego,

odpowiedzialnego funkcjonowania jednostki w świecie społecznym. Idea ta powinna być kształtowana w szerokim znaczeniu przyczynowo skutkowym, przy założeniu, że istnieją silne instancje kontroli wewnętrznej lub zewnętrznej systemu społecznego, w ramach którego jednostki funkcjonują.

Proces resocjalizacji dokonuje się w tzw. rzeczywistości wychowawczej, czyli pewnym

a)    zbiorze obiektów: osoby wychowujące i nauczające; osoby wychowywane, uczące się; warunki determinujące przebieg i strukturę procesu wychowawczego (metody i techniki);

b)    faktów wychowawczych, czyli relacje, wpływy, sprzężenia, które określa się mianem stosunków wychowawczych.


CELE RESOCJALIZACJI


Zatem resocjalizacja ma służyć optymalnemu rozwinięciu w człowieku jego dojrzałości emocjonalnej, indywidualnemu poznaniu, własnej osobowości, postaw i zachowań prospołecznych oraz zdrowia i sprawności fizycznej. Dziąki czemu wychowanek będzie mógł:

►    nawiązać niepowtarzalny kontakt z innymi osobami oraz światem zewnętrznym, ze wszystkimi tym, co ceni (wartościami) i jest dla niego dobre;

►    kierować się swoją rozumnością;

►    zaspokajać swe potrzeby fizjologiczne, emocjonalne, twórcze, intelektualne i społeczne;

►    ukształtować mechanizmy kontroli wewnętrznej oraz tego, co mogą nieść ze sobą społecznie wypaczone okoliczności żyda (Sobczak, 2007).


STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI

Rzeczywistość wychowawcza jest ujmowana jako system wzajemnie sprzężonych faktów i obiektów treściowych, tworząc układ wychowawczy. Jego działalność w procesie resocjalizacji polega na:

1.    wywoływaniu, optymalizowaniu i doskonaleniu funkcji wychowawczych;

2.    eliminowaniu dysfunkcji w procesie przystosowania społecznego jednostek pozostających w układzie;

3.    eliminowania czynności zbędnych i niepotrzebnych.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
II.Cele nadzoru właścicielskiego Do głównych celów nadzoru właścicielskiego należy zaliczyć: •
Do głównych celów ekorozwoju możemy zaliczyć: Ekorozwój jest programem reorientacji powiązań
Twierdzenia ontologiczne Do głównych zasad ontologii należą na przykład: ontologiczna zasada
A T#et makroekonomia - dr D. Mitręga 1. Do głównych celów makroekonomicznych zaliczyć można: a.
54 (57) CZYNNIK! METAMORFIZMU Do głównych czynników metamorfizmu należau zmiany temperatury i ciśnie
ARTYKUŁY 151 Do głównych celów traktatowych Unii Europejskiej należy zwiększanie jej politycznego
Do głównych celów ekorozwoju możemy zaliczyć: Ekorozwój jest programem reorientacji powiązań
Do głównych nurtów filozoficznych należą : Scholastyka: udowadnianie prawd Biblii, polegające na
1.    Do głównych celów logistyki zalicza się zapewnienie: a)
ped res 8 DZIAŁY PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ » TELEOLOGIA (co osiągnąć?, jakie cele?) ►
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res Formy wychowania resocjalizującego ►    system
ped res 9 PEDAGOGIKA PENITENCJARNA W SYSTEMIE NAUK - geneza NAUKI POMOCNICZE PEDAGOGIKI RESOCJALIZA

więcej podobnych podstron