ped res 6

ped res 6



SOGALIZAGA A NORMY


►socjalizacja prawidłowa = asocjacja ►socjalizacja zaburzona -dysocjacja/niedostosowanie społeczne


►PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA


NIEPRZYSTOSOWANIE SPOŁECZNE DZIECI I MŁODZIEŻY

Główne problemy związane ze zdefiniowaniem niedostosowania społecznego:

4. dynamiczny charakter rzeczywistości;

± niejednoznaczność i zmienność norm;

± przejściowy, „adaptacyjny" charakter niedostosowania społecznego (por. L. Pytka, 2000, s.88-89);

4- procesualny charakter zjawiska;

4- „interdyscyplinarność" zjawiska, wyrażająca się m.in. występowaniem terminów bliskoznacznych, np. zaburzenia zachowania, demoralizacja, trudności wychowawcze, itd.


WYKŁAD 2.


NIEPRZYSTOSOWANIE SPOŁECZNE DZIECI I MŁODZIEŻY

Spotykane w literaturze przedmiotu określenia

nieprzystosowania społecznego można ująć w cztery podstawowe grupy:

►    objawowe (eksponujące symptomy zjawiska, np.: alkoholizowanie się, uzależnienia, samobójstwa, ucieczki z domu, wagary);

►    teoretyczne (odwołująsię do pojęć teoretycznych np.: postawa, rola, poza objawami wskazują na mechanizmy regulacji psychicznej lub zachowania niezgodne z normami - antagonizm destruktywny);

►    operacyjne (wskazują na rodzaj narzędzia, za pomocą którego można zmierzyć częstotliwość występowania i natężania cech uznanych z nieprawidłowe);

►    utylitarne (L Pytka, 2000, s, 89).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ped res 5 MODELE ZDROWE] OSOBOWOŚCI JAKO WYRAZ PRAWIDŁOWEGO PRZYSTOSOWANIA Rola modeli zdrowiej osob
ped res 7 NIEPRZYSTOSOWANIE SPOŁECZNE DZIECI I MŁODZIEŻY Cechą wspólną różnych definicji jest to, że
ped res CELE RESOCJALIZACJI Zdaniem J. Konopczyńskiego do głównych celów resocjalizacji należą: ►
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res Formy wychowania resocjalizującego ►    system
Ped res 1 Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania Prowadzący: dr Agnieszka BarczykowskaPEDAGOGIKA
ped res 3 Jaki jest człowiek społeczny? Człowiek społeczny w znaczeniu ontologicznym, leżącym u pods
ped res 4 W STRONĘ ISTOTY SPOŁECZNEJ W STRONĘ ISTOTY SPOŁECZNEJ - PROCES SOCJALIZACJI, CZ, V - PR
ped res 8 DZIAŁY PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ » TELEOLOGIA (co osiągnąć?, jakie cele?) ►
ped res 9 PEDAGOGIKA PENITENCJARNA W SYSTEMIE NAUK - geneza NAUKI POMOCNICZE PEDAGOGIKI RESOCJALIZA

więcej podobnych podstron