ped res 8

ped res 8



DZIAŁY PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ

» TELEOLOGIA (co osiągnąć?, jakie cele?)

►    TEORIA WYCHOWANIA (w jaki sposób to osiągnąć?, jakie wykorzystać zależności?)

►    METODYKA WYCHOWANIA (jakimi środkami osiągnąć cele?, jakie powinny być formułowane zalecenia określające dobór optymalnych środków?)

WSKAZUJĄ ONE NA PODSTAWOWE PROBLEMY PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ:

X. ustalenie nadrzędnych, etapowych I operacyjnych celów wychowania resocjalizującego;

2.    zdlagnozowanie wyjściowego stanu osobowości, postaw i manifestacji;

3.    ustalenie wyjściowego stanu sytuacji wychowawczej;

4.    Konstruowanie praktycznych i teoretycznych modeli optymahych działań opiekuńczych, terapeutycznych i wychowawczych.


PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA W SYSTEMIE NAUK

► Pedagogika - nauka o wychowaniu, która zajmuje się celami, metodami i środkami uwarunkowani tego procesu.


PED. PENITENCJARNA

PED. RESOCJALIZACYJNA

PED.SPECJALNA/SPOLECZNA

PEDAGOGIKA


PEDAGOGIKA PENITENCJARNA W SYSTEMIE NAUK

►    PENITENCJARNY - poenitentia (łac.) (skruch, pokuta, kara)-skruszony, pokutujący, poprawczy, karny w sensie przestępstwa.

►    PEDAGOGIKA PENITENCJARNA - zajmuje się resocjalizacją młodzieży i dorosłych, którzy na mocy orzeczeń sądu umieszczeni zostali w instytucjach resocjalizacyjnych, których cechąjest izolacja społeczna. Dlatego też bywa ona nazywana pedagogiką kryminalną lub więzienną.


PEDAGOGIKA PENITENCJARNA W SYSTEMIE NAUK - geneza

►    Nazwa pedagogika penitencjarna była używana już w latach 30-tych ubiegłego stulecia (L. Rabinowicz),

►    Impulsem do jej ukształtowania była ewolucja teorii i praktyki wykonywania kary pozbawienia wolności - od modeEu odwetowego, poprzez model ogólnoprewencyjny, aż do resocjalizacyjny, ale przede wszystkim konieczność szukania takich sposobow oddziaływania na osoby przebywające w więzieniach, by po ich opuszczeniu nie stawały się one recydywistami (Lucas, Maconochie, Crofton, Liepman, Bentham).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res STRUKTURA PROCESU RESOCJALIZACJI Proces wychowania resocjalizującego to ciąg występujących
ped res Formy wychowania resocjalizującego ►    system
ped res 9 PEDAGOGIKA PENITENCJARNA W SYSTEMIE NAUK - geneza NAUKI POMOCNICZE PEDAGOGIKI RESOCJALIZA
ped res2 PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA Dr Agnieszka Barczykowska 2008/2009 CZŁOWIEK RODZI SIĘ CZY STAJ
ped res CELE RESOCJALIZACJI Zdaniem J. Konopczyńskiego do głównych celów resocjalizacji należą: ►
Działy pedagogiki specjalnej: ■    Pedagogika resocjalizacyjna -dotycząca jednostek

więcej podobnych podstron