Po/Jom *M}«nołcl ucznia:
12 3 4 5
b)
Aktywny
7 ^ J-4-3-2-1 pMywiły
lub zjawisk . dokonaniu przez nich wyboru na skali dwubiegunowej, 0pis * przymiotnikiem na każdym skrajnym biegunie, danej cechy. Badania tc od* S7Ą się do przeciwstawnych określeń danej właściwości, którą dana 0.s0ha (przedmiot) posiada, np. dobry zły. wielki mały, silny slaby, aktywny bierny, szybki wolny, itp- l iczba ustalanych stopni na tak określonych ska. lach nic powinna być zbyt duża, gdyż może to utrudnić badanemu udzielenie poprawnej odpowiedzi. Najczęściej jest to skala siedmiostopniowa. Zadaniem respondenta, jest umiejscowienie na danej skali, zgodnie z własnym przeko-nam cm. natężenia tej właściwości lub cechy, która go interesuje. Tak np. diń oznaczenia postawy nauczycieli wobec uczniów, można przeciwstawić sobie różne skale przymiotnikowe, których stopień nasilenia będzie uzależniony od okonancj przez uczniów oceny w skali 7 stopniowej.
Tolerancyjna
7 6 5 4 3 2
Nictolcrnncyjna
Aktywna
7 6 5 4 3 2
Stanowcza
7 6 5 4 3 2
7 6 5 4 3 2
Partnerska
7 6 5 4 3 2
7 6 5 4 3 2
Aspołeczna
W każdym wierszu arkusza ocen, respondent powinien wskazać, jakie są je-go odczucia dotyczące (olcrancyjoośęi i nictolcrancyjności nauczycieli, aktywności i bierności, stanowczości i ustępliwości nauczycieli, itd.
Skala przymiotnikowa jest odmianą skali liczbowej. Stopnic nasilenia da-ricj ccdiy, wyrażone są w sposób słowny z*i pomocą określonych przymiotników. np.: bardzo dobry, często, nigdy, słaby, wysoki, aktywny, szybki, itp. a mc
za pomocą liczb. Icn rodzaj skal. można mosow* . chowań dzieci czy młodzieży jak , ,ch aktywy ‘ Vi różnych form »-prostszymi są skale dwustopniowe, zwane skahm, ^?. ^ Sp°ł<CZn^- taj
one twierdzenia przeciwstawne. Np. dla zbadania ry‘'1'crna,>'v'ri>mJ. Zawierają kor/ystnć skalę dwustopniową: „pozytywna** - ‘ "auczycieli może wy. ooziomu uspołecznienia uczniów w szkole ' 3 00 okr««cnia
^pn.ow,. np, ..bardzo duż>- duży ST?* ** 3 ■<* 5
stopni na skal. nu,ze byc różna, co uzależnione będzie Ll ba.rd^mski‘* Bott kładności jak . badanego zjawiska. Przykładowymi skalać “ u ?łfłA* ich d°-
1 Skale 2 stopniowe: dobry - zły; m. mogą być:
2. Skale 3 stopniowe: wysoki - średni - niski-
j. Skale 5 stopniowe harda, często - często 1 średnio _
4. skale 7 stopniowe: zawsze - bardzo często - często - czas.™ ^ bardzo rzadko nigdy; zasamr rzadko -
Zazwyczaj w badaniach pedagogicznych stosuje sic skale 1 t„K s Większa ilość stopni na skal,, np. 7 czy 9 należy stosować wówczas ‘7^ cecha jest bardzo zlozona , wewnętrznie Zróżnicowana, lub *dv wszechstronnie opisać . z.ntcrpretować badany fakt. proces czy konstruowaniu skal. należy przyjąć zasadę nieparzystej ilości'stopni (3 5 7
M)- «"*"?* ccch>' ** »« łatwiejsze niz przy s.osowrm.u
parzystej ilości stopni (2. A, 6, itd.).
Przymiotnikowe skale odnoszą się nierzadko do częstości wykonywania określonych czynności, np. udzielania pomocy jednych uczniów dobrach uczniom słabym, albo sz> bkości wykonania pewnych zadań lub podejmowania pewnych decyzji. Oto przykłady takich skal
Pomaga innym
Zawsze Często Czasami Rzadko Nigdy 1-!_L I » ’
Szybkość podejmowania decyzji
I --1
Bardzo szybko Średnio Bardzo wolno
W badaniach pedagogicznych często stosuje się skalę opracowaną przez R. l.ikcrta. 1-orma pytań zaproponowanych przez Likertajest najpowszechniej używana w badaniach kwestionariuszowych. Zawiera ona następujące kategorie odpowiedzi:
a) Zdecydowanie nie zgadzam się;
b) Nic zgadzam się;
c) Częściowo zgadzam się;
d) Zgadzam się;
c) Zdecydowanie zgadzam się
133