pic 11 06 071827

pic 11 06 071827





się na nowo obrazy, sposoby myślenia, odczuwania i mówienia, które dzięki temu że powracają i stają się obsesją, dają się poznać". Pierwszym, który ideę tak pojmowanego tematu zaproponował, miał być Proust w Contrę Sainte-Beuve (nie zna; on wprawdzie terminu, posługiwał się formułką „zdanie—typ” 12). Krytyk więc niejako sam nie wybiera tematów, jest najwyżej tym, który je odkrywa; w zasadzie narzuca mu je samo dzieło (ich częstotliwość nie jest najważniejsza, stanowi sygnał, ważne są szczególne znaczenia, jakie w przekazie zostają im nadane). Temat — glos Starobinski — nie może być wybierany dowolnie, musi być reprezentatywny dla utworu i organicznie z nim związany l3. Tutaj powstają jednak komplikacje, których zresztą są świadomi sami reprezentanci kierunku. Do kwestii tej jeszcze powrócę. Wpierw jednak omówić należy dwie sprawy.

Dane ujęcie może być w dziele tematem wtedy tylko, gdy powtarza się w identycznych bądź zmienionych wersjach, nie podlega ono jednak badaniom typu statystycznego. Niekiedy pojawia się twierdzenie, że temat może się ujawnić intuicji krytyka wczytującego się w dzieło. Poza tym temat — by tak powiedzieć — nie istnieje na powierzchni tekstu, mogą się nań składać czynniki z pozoru różne, układające się jednak w danym dziele w jedność. Toteż Richard polemizuje z pracami Pierre’a Guiraud, które uznaje za użyteczne, ale ograniczone, bo nie mogą one doprowadzić do prawd ostatecznych. Przede wszystkim dlatego, że temat nie daje się sprowadzić do określonego słowa, jest zawsze pewnym zespołem wyobraźniowym. Poza tym listy frekwentacyjne sporządzane przez Guirauda zakładają, że sensy słów we wszystkich analizowanych przykładach pozostają nie zmienione, podczas gdy zmieniają się one nieustannie i zależą od kontekstu. „W tematyce (...] definicje są względne, znaczenia istnieją tylko w sposób globalny i wielowartościowy w konstelacjach, co wyklucza ustalanie zbyt sztywnych katalogów” Badania matematyczne nie oddadzą więc ani intencji, ani bogactwa tematów, a tym bardziej — nie będą mogły zdać sprawy z owego oryginalnego systemu, w jaki tematy układają się w danym dziele. Tematy więc to nie słowa-klucze. tak jak je pojmuje Guiraud.

Sprawa następna: krytyka tematyczna z wielką konsekwencją podchodzi do tematu fenomenologicznie, a nie genetycznie. Ważny jest on jako element doświadczenia i przekazu, nieistotne zaś jest jego pochodzenie. Obce jest jej pojęcie archetypu, jak też inne elementy teorii Junga (tym m. in. krytyka tematyczna w tej postaci, w jakiej się uformowała w ciągu ostatnich kilkunastu lat. różni się od dziel swojego prekursora i w dużej części inicjatora — Bachelarda). By zrozumieć temat, nie trzeba się odwoływać do reliktów pierwotnej świadomości, tradycyjnej symboliki, historii czy spuścizny literackiej. Nie znaczy to jednak, że tematy są oryginalnymi pomysłami wielkich poetów. Przeciwnie — stwierdza Richard — poeta nie w.\ myślą tematów, istnieją one w tradycyjnej świadomości lub przynajmniej w utworach wcześniejszych poetów. Nie to jednak jest ważne; Richard wyznaje, iż wcale go to me zajmuje, skąd Mallarme czerpał swoje obrazy, istotne jest tylko samo ich podjęcie i znaczenie w dziele, a także ich porządek i organizacja w jego ob-

Paris


s. 24_25    Richard, L’Univers imaginaire de Mallarme. rai

n*o Ł    ^ k°”CePCJi    Hichart w prac

Z:.R ,fc Cha"tal- Marc* Promie,

do Richarda.    ’    w Dmn miejscu Poulet ujmuje temat poc

"Ribchs:a;obinskicit-«■138.

Richard, op. cit., s. 25.

rębie1 (nawiasem mówiąc ten nacisk na organizację, na to, co zostało nazwane harmonią tematyczną 2, jest czynnikiem wyróżniającym Richarda na tle całej krytyki tematycznej). Temat różni się więc także od topoi, tak jak je rozumie E. R. Cur-

WPROWADZENIE    ^79


tius, istnieją one bowiem w historii.

Nie ma ustalonego repertuaru tematów, tematem w istocie stać się może wszystko, zależy to bowiem od samych dzieł, które nie znają w tej materii ograniczeń i każdy element podnieść mogą do jego rangi. Nasuwa się jednak pytanie, czy określenie tematu nie zależy po prostu od decyzji badaczy. Przyjmuje on różne postacie u rozmaitych krytyków. Tak więc w książkach Bachelarda jego rolę pełnią żywioły (ogień, woda, ziemia, powietrze), w esejach Pouleta — przede wszystkim kategorie czasu i przestrzeni, w psychologistycznych studiach Webera — „ślady,

jakie wspomnienie dzieciństwa pozostawiło w pamięci pisarza (i _ uogólniając —

w świadomości artysty, uczonego, filozofa itd.)” 3, u różnych krytyków — elementy tego, co Bachelard nazywał wyobraźnią materialną, w książce Starobinskiego L'Oeil vivant4 — taka czynność poznawcza jak patrzenie. W pewnych przypadkach jako temat mogą być zakwalifikowane jakieś charakterystyczne dla danego pisarza bądź epoki obrazy, np. wizja blondynki o czarnych oczach 5. Niekiedy krytycy koncentrują się na „harmonii tematycznej” w dziele jednego pisarza (najwybitniejszym przykładem jest książka Richarda o Mallarmśm), zazwyczaj jednak pokazują dany temat w dziełach różnych twórców, tak jak Poulet w Ptudes sur le temps humain temat czasu od Montaigne’a do pisarzy współczesnych (podobnie temat przestrzeni w książce Les Metamorphoses du cercie, 1961). Nie chodzi przy tym o porównania czy rozwój historyczny, temat w twórczości danego pisarza jest niepowtarzalnym, nie dającym się sprowadzić do niczego innego elementem jego doświadczenia.

Przyjrzyjmy się krótko ujęciu jednego tematu — spiralnych schodów przedstawianych na sztychach Piranesiego. Temat ten jest przedmiotem książki Luziusa Kellera6, zawarte w niej materiały zostały zinterpretowane po raz drugi przez Pouleta7. Obydwaj autorzy muszą oczywiście uwzględniać materiały świadczące o zainteresowaniu romantyków tym włoskim grafikiem i architektem, pełnią one jednakże funkcję jedynie pomocniczą. Zasadniczy wysiłek interpretacyjny zainwestowany został w pokazanie, że istnieje takie zjawisko jak wrażliwość piranesiańska. Wrażliwość ta ujawnia się nie tylko w bezpośrednich aluzjach do dzieł plastyka, Keller oświadcza wręcz, iż byłoby absurdem opieranie się jedynie na nich, chodzi bowiem o uwydatnienie tego, że wrażliwość ta wyrażała się w różnorakich postaciach. Wizja spiralnych schodów, narzucona romantykom przez Piranesiego, wiąże się z całym zespołem przeżyć metafizycznych, przede wszystkim z przeżyciami wyobcowania jednostki i jej zagubienia w świecie, z przeżyciem labiryntu. Przeżycia owe, tak jak ich literacka ekspresja, nie muszą odwoływać się do mitu. Ważne jest

1

!o Ibidem, s. 27—29.

2

   J.-P. Richard, Avant-propos. W: Orne etudes sur la poesie moderne. Paris 1964. s. 10.

3

   J.-P. Weber, Domaines thematigues. Paris 1963, s. 9.

4

   J. S t a r o b i n s k i, L’Oeil vivant. Paris 1961.

5

10 Zob. G. Poulet, Nerval, Gautier et la blonde aux yeux noirs. W: Trois essais de mythologie romantiąue. Paris 1966, s. 83—134.

6

L. Keller, Piranese et les romantiąues franęais. Le mythe des escaliers en spirale. Paris 1966.    .

7

31 G. Poulet, Piranese et les poetes romantiąues jranęais. W. dc mythologie romantiąue, s. 135—187.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 071816 176 MICHAŁ GŁOWIŃSKI i głosi, że „psychokrytyka pracuje na tekstach i na słowach t
pic 11 06 071854 182 MICHAŁ GŁOWIŃSKI własną świadomość innemu podmiotowi w związku z innymi przedm
pic 11 06 071816 176 MICHAŁ GŁOWIŃSKI i głosi, że „psychokrytyka pracuje na tekstach i na słowach t
pic 11 06 071608 ALEKSANDAR FLAKER O TYPOLOGII POWIEŚCI Problematyka typologii powieści domaga się
12840 pic 11 06 143014 natrafiamy na słowo „róża”, jesteśmy świadomi, że w danym kontekście nie odn
pic 11 06 072311 2.12.6. Przykłady lekcji Lekcja 2 Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowyeh na dodawan
pic 11 06 072341 8 Zadanie dodatkowe dla uczniów, którzy .szybciej rozwiążą powyższe gra fy. h) na
pic 11 06 072356 □ -4=1D = 6 □ ^ + lo. zmiana kolejności zapisu dodawania na Q-r 6 = 16 i dopiero p
pic 11 06 072547 5.    Rozwiązanie zadania na drzewku i wzorem w jednym zapisie lub
pic 11 06 072822 Bibliografia (wybór) Stucki E.: Trudności w uczeniu się matematyki uczniów klas ni
pic 11 06 072904 -    rysowanie z zaznaczaniem na osi liczbowej danych zadania 
pic 11 06 072922 d/porównywanie kilku par liczb napisanych na tablicy z ^ wianiem   
pic 11 06 072954 x +45 W związku z tym na początku uczniowie mogą ułożyć m nania do zadań ogólnych,
pic 11 06 011827 102 TEUN A. VAN DIJK DZIAŁANIE, OPIS DZIAŁANIA A NARRACJA 163 ne lub w n
pic 11 06 071631 268 ALEKSANDAR FLAKER scottowska”. Linearna zasada fabuły schodkowej organizuje ta
pic 11 06 071643 270    ALEKSANDAR FLAKER wieści Zoli). W literaturze rosyjskiej zas
pic 11 06 072009 Rozdział 11 Marginalizacja i wykluczenie społeczne Wstęp Problem marginalizacji i

więcej podobnych podstron