pic 11 06 094034

pic 11 06 094034



325

325

percepcja uobecniona


€1D


324    LAUREL BRINTON

3.1. Językowe sygnały percepcji uobecnionej

Percepcja uobecniona ujawnia wiele sygnałów językowych mowy pozornie zależnej. Trzecia osoba utożsamiana jest z podmiotem świadomości. Skoro zwykle bohater nie pojawia się w swych własnych postrze-żeniach świata zewnętrznego, proste zaimki 3 os. występują dość rzadko; zaimki dzierżawcze pojawiają się jednak często:

(!>) (a) The clouds were drifłing above h i m silently and silently the seatangle u>as drifting below him; and the grey warm air was still: and the 7iew wild life was singing in his veins. Where was his boyhood now? (.Joyce 1909, s. 170—171)

[Obłoki przesuwały się nad n i m cichutko i cichutko przesuwały się pod n i m morskie wodorosty; cisza zalegała szare, ciepłe powietrze i nowe nieokiełzane życie rozśpiewało mu się w żyłach] (Joyce 1957, s. 199)

(b)    There, quite by chance, the first thing she saw was the charming girl in the mirror, in her black hat... (Mansfield 1971, s. 79)

[Tam przypadek zrządził, że pierwszą rzeczą, jaką zobaczyła w lustrze, był obraz czarującej dziewczynki w jej czarnym kapeluszu...] (Mansfield 1958, s 66)

(c)    When she looked in the glass and saw her hair grey, her cheek sunk, at fifty... śWoolf 1970, s. 9)

[Gdy spojrzawszy w lustro zobaczyła swoje siwe włosy i swoje zapadnięte policzki pięćdziesięcioletniej kobiety...] <Woolf 1962, s. 10)

Trzecioosobowy podmiot świadomości może występować w liczbie mnogiej bez implikacji, że wszystkie podmioty spostrzegły coś w tym samym czasie, lub też może to być uogólniona czy nawet wyobrażona świadomość. W powieści Synowie i kochankowie D. H. Lawrence’a są liczne ustępy, kiedy Paweł spaceruje z Miriam lub Klarą i ekspresyw-ność ich należy przypisać obojgu. Długie partie rozdziału Czas płynie w Do latarni morskiej wyraźnie stanowią percepcję uobecnioną, mimo że nie „należą” do żadnej postaci; Yirginia Woolf wskazuje na ten pozorny paradoks:

(6) Ustening (had there be en anycme to listen) ... cnly gigantic chaos streaked with lightning could have been heard tumbling and tossing. (Woolf 1970. s. 133)

[możno było dosłyszeć — gdyby ktoś tam był — jedynie gigantyczny chaos dudniących i przewalających się dźwięków, przeszywanych od czasu do czasu grzmotem;] \ Woolf 1962. s. 201)

Współczasowość występowania czasu przeszłego z wyrażeniami deik-tycmymi odnoszącymi się do czasu i miejsca i wskazującymi ierażniej-

520ŚĆ pojawia się w percepcji uobecnionej, chociaż może nie tak często jak w mowie pozornie zależnej:

(7) (a) .V o to the broad road was crossed. The lane began, smoky and itrk. Women in shawls and men’s tweed caps hurried by. Men hung over the ptilings: the children played in the doorways. A Iow hum ca me from the mean

linie cottages. (Mansfield 1971, s. 84)

UTeraz] Przeszła już przez szeroką drogę. Znalazła się we wsi, zadymionej i ciemnej. Mijały ją kobiety w chustkach i męskich tweedowych czapkach. Mężczyźni stali w opłotkach: we drzwiach bawiły się dzieci. Z małych nędznych chałup dochodził przytłumiony gwar.] (Mansfield 1958, s. 69)

(b) The sea was morę important now tkań the skore. Waves were all round them. tossing and sinking, wiih a log walloicing down one wave; a guli

riUng on another. (Woolf 1970. s. 216)

[Morze stało się teraz ważniejsze od brzegu. Ze wszystkich stron otaczały ich fale: to wzbijały się w górę. to spadały w dół: na jednej przewalał

się jakiś bal. na innej unosiła mewa.] (Woolf 1962, s. 284)

(c) The young man opposite had long sińce disappeared. \ o w the other hco got out. The late aftemoon sun shone on women in cotton frocks and little, sun-burnt barefoot children. It blazed on a silky yellow flower with coarse leaces which sprawled over a bank of rock. The air ruffling through the window smelled of the sea. Has Isabel the same crowd with her this

weekend, wondered William? < Mansfield 1971, s. 159—160/

[Młody człowiek, który siedział naprzeciw, od dawna już znikł. Teraz wyszli dwaj pozostali. Późne popołudniowe słońce oświetlało kobiety w bawełnianych sukniach i małe opalone bose dzieciaki. Lśniło na jedwabistym żółtym kwiatku z szorstkimi liśćmi, który wypełzł na brzeg skały Powiew wiatru, dochodzący przez okno. pachniał morzem. „Czy Izabella ma znów tę samą bandę na weekendzie?” — zastanawiał się William.) (Mansfield 1958.

s. 13Si

We fragmencie (2) zaczerpniętym z opowiadania Mansfield teraz (n o to) pojawia się razem z rozległ się (c a m e) w zdaniu g. W per-cePcji uobecnionej równie ważne jest równoczesne pojawianie się czasu Przeszłego z niektórymi przysłówkami miejsca lokującymi perspektywę narracyjną w aktualnej świadomości bohatera:

(8) AU that was oenerable ceased here. The new building was not ordy 3 but declared itself to be to; intended only for offices, and enclosed behind stableyards, no uniformity of architecture had been thought necessary

uisten 1937. s. 170)

fKończyło się tutaj wszystko, co sędziwe Nowy budynek był nie tvlko Jwy, ale ostentacyjnie nowy. przeznaczony * założenia na of.cynę gospodarką, za nim zaś leżały stajnie Nie uważano za konieczne zachować żadnej jed

ołitości stylu ze starym budynkiem ] (Austen 1975. s hb

erzeszły niedokonany, szczególna forma oznaczania jednoczesno-• Delikatny powiew ciągnął od okien". Czas

—u r>rTvkładach percep-


s. 1$8>. Jeśli jest to fragment w percepcji uobecnionej. .xła pogods- cznscza dostrzegalny aspekt nieba; jeśli natomiast jest to mowa poiomte zŁieza*- P°~ jM-da'* stanowi sąd. jaki bohater wyraził ca tema; warunków kutrsŁTycEny£&.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 094001 2.2. Potrzeba sygnałów językowych 3. Percepcja uobecniona 5 I znowu termin wrażeni
pic 11 06 094016 JOO i — u LAUREL BRINTON Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi ba
pic 11 06 093746 312 ANN BANFIELD Russell, B., 1940, An Inąuiry into Meaning and Truth. George Alle
pic 11 06 093843 J14 LAUREL BR1NTON świadomości bohatera, którą mozr.a uobecnić. Czy mowa ta jest w
pic 11 06 093904 1    —— —— 1    —— —— i
pic 11 06 093938 318 LAUREL BRINTON W końcu, mowę pozornie zależną można scharakteryzować za pomocą
pic 11 06 093950 321 PERCEtXj -rv ____ jest stylem literackim, za pomocą którego autor zamiast opis
pic 11 06 094001 320 LAUREL BRINTON W ramach opowiadanego monologu zbliżamy się do możliwości oddan
pic 11 06 094016 322 LAUREL BRINTON Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi badaniami
pic 11 06 094045 Perc hlOtyy sunk. — «y po- — jest z podmiotem świado-—.aier nie pojawia się w swyc
pic 11 06 094202 333 J PERCKPCJA UOBECNIONA 332 (21) The air oj the bathroom was thick with
pic 11 06 094149 330 LAUREL BRINTON [Przysłuchiwał się ich krzykowi podobnemu do mysiego pisku [dos

więcej podobnych podstron