pic 11 06 094149

pic 11 06 094149



330 LAUREL BRINTON

[Przysłuchiwał się ich krzykowi podobnemu do mysiego pisku [dosłownie j a k mysi pisk] za boazerią: ostry dwuton. Lecz są to tony przeciągle, ostre i świszczące, różnią się od mysiego pisku [dosłownie: nie jak mysi pisk1:

< Joyce 1957, s. 265—266)

(c) So she looked over her shoulder, at the tcrwn. The lights trere rippUy and running as if the y were drops of silver wat er held firm in a uńni <Woolf 1970, s. 79)

[Spojrzała przez ramię w stronę miasta. Światła mrugały i drżały, jakbt były kroplami srebrnej wody, zawieszonymi na wietrze] (Woolf 1962, s. 102'

Refleksyjny charakter danej świadomości może zostać otwarcie stwierdzony; w poniższych przykładach postrzeżenia łączą się w umyśle •z refleksjami:

(17)    (a) And it seemed to her that kisses, roices, tinkling spoons. laughter, the smell of crushed grass were somehow inside her. (Mansfield 1971 s. 84)

[Zdawało jej się, że pocałunki, głosy, dźwięk łyżeczek, śmiechy, zapach pogniecionej trawy znajdują się gdzieś wewnątrz niej.] (Mansfield 1958, s. 69)

(b) A smell of molten tallow came up from the dean’s candlebutts and fused itself in Shephen’s consciousness with the jingle of words, bucket and lamp and lamp and bucket. (Joyce 1969, s. 187)

[Woń roztopionego łoju rozeszła się z asystentowych ogarków i zlała się w świadomości Stefana z dźwiękiem słów: wiadro ł lampa — lampa i wiadro] (Joyce 1957, s. 220>

Postać może być ukazana w trakcie budzenia się w jej umyśle refleksji na temat jakiegoś postrzeżenia:

(18)    (a) With en effort she roused herself to see what it was that pene-trated her consciousness. The tali white lilies were reeling in the moonlight... (Lawrence 1961, s. 35)

[Z trudem zdobyła się na wysiłek, by zobaczyć, co zdołało przedrzeć się do jej świadomości. Rząd wysokich, białych lilii falował w świetle księżyca...) (Lawrence 1987, s. 29)

(b) — but what was she looking at? At a man pasting a bill. The vast flapping sheet flattened itself out, and each shove of the brush revealed fresh legs, hoops, horses, glistening reds and blues, beautifully smooth, until half the wali was couered with the adrertisement of a circus; a hundred horsemen. twenty performing seals, lions, tigers... (Woolf 1970, s. 14)

[Ale na cóż ona patrzy? Na człowieka przylepiającego afisz. Wielki, ruszający się na wietrze arkusz spłaszczył się i każde pociągnięcie po nim szczotką ukazywało nowe nogi, obręcze, konie, jakąś lśniącą czerwień i błękit, aż wreszcie pół ściany zostało pokryte afiszem cyrku: stu jeźdźców, dwadzieścia tresowanych fok, lwy, tygrysy...] (Woolf 1962, s. 17)

Kiedy postrzeżenia nabierają niedosłownej wartości, mogą wynikać jedynie ze świadomości refleksyjnej. Dla dwóch postaci postrzegana scena lub słyszane dźwięki wypowiadają imię kobiety:

(19) (a) The sky, the sailing bird, the water all said, „Isabel". (Mansfield

1971, s. 156)


[niebo, lecący ptak, woda — wszystko powtarzało: „Izabella”.] (Mansfield

1958. s. 137)


(b) But still he heard in his ears the laborious drone of the engine reite-rsting the syllables of her name. (Joyce 1976, s. 117)


[lecz w uszach piana Duffy [dosłownie: w jego uszach] długo jeszcze brzmiało stękanie lokomotywy, powtarzającej sylaby jej imienia.] (Joyce 1958, * 164)

yobrażone postrzeżenia także wynikają ze świadomości refleksyj-

(20) When he was on his way to meet Isabel there began those countless aginary meetings. She was at the station, standing just a little apart from irybody else; she was sitting in the open taxi outside; she was at the gar-i gate; walking across the parched grass; at the door, or just inside the hall.

(Mansfield 1971, s. 157)

[Ilekroć jechał, aby zobaczyć Izabellę, przed oczami stawały mu te niezliczone wyimaginowane spotkania. Była na stacji, trochę na uboczu od innych; siedziała w otwartym samochodzie za stacją; czekała przy furtce ogrodowej; szła przez wyschnięty trawnik; stała przy drzwiach albo tuż przy wejściu do hallu. (Mansfield 1958, s. 137)

3.4. Literacka funkcja percepcji uobecnionej

Literacka funkcja percepcji uobecnionej jest prawie taka sama jak roowy pozornie zależnej. Stanowi bardziej mimetyczny sposób wyrabia percepcji postaci niż jedyny inny sposób narracji, jakim jest bezpośredni kontekst; umożliwia bezpośrednie przedstawianie postrzeżeń bez implikowania mowy wewnętrznej, a nawet niekoniecznie świadomej Myśli. Nie wymaga także przerw w narracji. Obecność percepcji uobec-nionej może często u jednoznacznie poprzedzający ją opis świata zewnętrznego; wyraźnie określa dany fragment jako postrzeżenia podmiotu świadomości. Percepcja uobecniona scala zatem z powodzeniem świat zewnętrzny i wewnętrzny: umożliwia „eine gewisse Harmonie zwischen Aussen- und Innenwelt [pewną harmonię między światem zewnętrznym i wewnętrznym]” (Buhler 1937, s. 154). Nadaje subiektywność wrażeniom Wzrokowym, dźwiękowym czy zapachowym, albowiem świat zewnętrzny jest przedstawiany z zabarwieniem nadanym mu przez temperament i zainteresowania postaci. Zabarwienie to objawia się językowo w postaci Przymiotników ekspresywnych i czasowników charakterystycznych dla tego stylu. Właściwie w percepcji uobecnionej świat zewnętrzny istnieje

ich i marzeniach.


11 Fehr (1938. s. 105) i Bowling (1950, s. 342) zwracają uwagę na zastosowanie Percepcji zastępczej nie tylko w rzeczywistych scenach, ale także zapamiętanych



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 094149 330 LAUREL BRINTON [Przysłuchiwał się ich krzykowi podobnemu do mysiego pisku [dos
pic 11 06 094016 JOO i — u LAUREL BRINTON Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi ba
pic 11 06 093938 318 LAUREL BRINTON W końcu, mowę pozornie zależną można scharakteryzować za pomocą
pic 11 06 094001 320 LAUREL BRINTON W ramach opowiadanego monologu zbliżamy się do możliwości oddan
pic 11 06 094016 322 LAUREL BRINTON Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi badaniami
pic 11 06 093918 316 LAUREL BRINTON 1.1. Wyznaczniki językowe mowy pozornie zależnej W najwcześniej
pic 11 06 094118 320 LAUREL BRINTON (9)    (a) The granite stonę of the bridge was b
pic 11 06 094129 328 LAUREL BRINTON obejmuje przymiotniki występuje zarówno przed rzeczownikiem, ja
pic 11 06 093843 J14 LAUREL BR1NTON świadomości bohatera, którą mozr.a uobecnić. Czy mowa ta jest w
pic 11 06 094034 325 325 percepcja uobecniona €1D 324    LAUREL BRINTON 3.1. Językow
pic 11 06 093746 312 ANN BANFIELD Russell, B., 1940, An Inąuiry into Meaning and Truth. George Alle
pic 11 06 093904 1    —— —— 1    —— —— i
pic 11 06 093950 321 PERCEtXj -rv ____ jest stylem literackim, za pomocą którego autor zamiast opis

więcej podobnych podstron