pic 11 07 011912

pic 11 07 011912



306 ANIELA ŁEMPICKA

Trzeba nie lada odwagi, by pod postacią, której wielkość kreśli się z taką admiracją, kazać się widzom domyślać projekcji własnej osoby autora. Wieszczowie nie znają lęku przed śmiesznością. Nie znał go nie tylko Wyspiański, ale i Mickiewicz. Od niego przecież przejął autor Wyzwolenia nie tylko bohatera, ale i przykład uwznioślenia samego siebie w głównej postaci dramatu.

Nieporozumienia z teatrem w teatrze

Jak wiadomo, Konrad przychodzi do teatru po to, aby wystawić tam nową sztukę. Inscenizuje się ją na oczach publiczności, po czym oglądamy widowisko pod tytułem „Polska współczesna”. Powstaje pytanie, jak należy traktować to widowisko, czym ono jest w dramatycznej fakturze sztuki? Przyjęło się określać je jako „teatr w teatrze”. Określenie to wprowadziło nieco zamętu w rozumieniu dramatu.

Klasycznego wzoru chwytu teatru w teatrze dostarczył Hamlet i Sen nocy letniej. Chodzi o sytuację, która bawi pomysłem podwójnego, piętrowego przedstawienia, sztuki przedstawiającej z kolei inną sztukę, teatru, który przedstawia sam siebie. Chwyt ten zakłada nierównomierny rozdział pomiędzy oba teatry kredytu iluzji należnej sztuce od widza. W pełnym wymiarze egzekwuje go tylko teatr pierwszy, sztuka zasadnicza, która wyobraża „rzeczywistość” w stosunku do przedstawianego na scenie drugiego teatru. Ten drugi teatr nie ma prawa do pełnej iluzji, musi mu towarzyszyć świadomość widza, że patrzy na przedstawienie, inaczej wartość chwytu będzie stracona. W twórczości Wyspiańskiego przykładem klasycznego chwytu „teatru w teatrze” jest scena w Teatrze Rozmaitości z Nocy listopadowej, z wirtuozerią wygrywająca artystyczne

możliwości chwytu.


Kto autorem widowiska liu oglądamy teatr w teatrze w prologu aktu I- Jest to


ekspozycja widowiska „Polski współczesnej”. Ńa oczach widza odbywają się przygotowania^ do spektaklu: akceptacja przez teatr Konradowej sztuki, montaż dekoracji, rozdział ról, inscenizatorska krętanina reżysera. Teatr wraca na scenę w akcie III, po zakończeniu widowiska, w scenach między aktorami i Konradem. Słowem, przed i po inscenizowanym przedstawieniu autor obnaża swój teatr, demonstruje go na scenie. Czym jednak jest to, co pośrodku — samo przedstawienie?

Czy podczas przebiegu widowiska odwołuje się autor do świadomości widza, że chodzi o sztukę Konrada w wykonaniu aktorów, których udział jest szczególnie duży, jest to bowiem commedia dell' arte? Czy tez odwrotnie, obraz Polski współczesnej sygnuje autor własnym imieniem i domaga się dla niego normalnego, nie umniejszonego kredytu

iluzji od widza? Zagadnienie jest doniosłe, każda z tych dwu wersji każe bowiem widzieć w Wyzwoleniu nieco odmienny temat. Pierwsza — na plan główny sztuki wysuwa sprawą Konrada i teatr, druga — sprawy narodowe setisu stricto.

Wersja druga powstała najpierw. Krytyka współczesna Wyspiańskiemu nie podważała bezpośredniości odautorskiej wizji w obrazie Polski współczesnej, podobnie jak nie kwestionowała pełnej solidarności Wyspiańskiego z głównym bohaterem Wyzwolenia. Dopiero krytyka bliższa naszym czasom wystąpiła z odmiennymi tezami. Jako sztuką inscenizowaną przez Konrada konsekwentnie rozumie widowisko „Polska współczesna” Saloni. Za nim pojmuje je tak Bujnowski pisząc:

Bo całe to widowisko nie jest prawdą: jest to imaginacja Konrada przybrana w kształt zaimprowizowanej przez niego c o mm e di a dell' ar te8.

Backvis w Wyzwoleniu widzi zapowiedź Pirandella 9, o tym zaś jak pojmuje widowisko „Polska współczesna” najlepiej świadczy znamienna wypowiedź:

Ileż wymowy ma ten drobny fakt, że w Wyzwoleniu spór Konrada z Geniuszem o władzę nad społeczeństwem wyrażony został poprzez symbole, które dowodzą, że ostatecznie chodziło w nim o współzawodnictwo dwóch... inscenizacji 10.

Koncepcje te oddziałały na inscenizacje Wyzwolenia w roku Wyspiańskiego u, zwłaszcza na inscenizacją katowicką. Pirandellizm Wy-zwólenia spodobał się również recenzentom. Czy słusznie? Stawiając to pytanie nie chcą podważać praw teatru do licencji inscenizatorskiej, pod warunkiem że chodzi o licencją świadomą, nie kryjącą sią za autorytetem autora, choćby w najlepszych dla tego autora intencjach.

Zwolennicy teatralnego cudzysłowu dla obrazu Polski współczesnej wysuwają argumenty logiczne. Z ekspozycji dramatu, z wypowiedzi Konrada, Muzy i aktorów wynika jasno, że widowisko, które niebawem obejrzymy bądzie wspólnym dziełem Konrada i zaprzyjaźnionego z nim teatru. Widoczne są przy tym różnice miądzy inspiratorem sztuki —

“ Bujnowski, op. cif., s. 167.

9    „Ciekawe, jak bardzo to wszystko, będąc jakby zapowiedzią Pirandella, jest bliskie Impromptu de Versailles!” Zob. Cl. B a c k v i s, Le Dramaturge Stanislas Wyspiański. Paris 1952, s. 246. Przytacza tę uwagę — w programie przedstawienia Wyzwolenia w Teatrze Narodowym w Warszawie, 1957—1958, s. 30 — J. S m i-Sielski.

10    Cl. B a c k v i s, Teatr Wyspiańskiego jako urzeczywistnienie polskiej koncepcji dramatu. Pamiętnik Teatralny, 1957, z. 3/4, s. 428.

11    Por. E. Csató, W związku z premierami „Wyzwolenia". III. Teatr i Film, 1958, nr 5, s. 12.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 07 011900 304 ANIELA ŁEMPICKA daryzowałby się ze swoim głównym bohaterem. Jedyna przestroga
pic 11 07 011925 308    ANIELA ŁEMPICKA Konradem — a jej wykonawcami w rozumieniu se
pic 11 07 012014 316 ANIELA ŁEMPICKA siebie w twardym trwkde myśli. Naród wyzwolony duchem, wywalcz
pic 11 07 011849 302 ANIELA ŁEMPICKA Stosunek autora do postaci Konrada Krytyka współczesna Wyspiań
pic 11 07 011937 310 ANIELA ŁEMPICKA nej”, jak w ogóle przybycie Konrada do teatru. Dopiero bowiem
pic 11 07 011950 312 ANIELA ŁEMPICKA żeniem, że poetyka dramatyczna Wyspiańskiego nie jest poetyką
pic 11 07 012027 318 ANIELA ŁEMPICKA i głucha publiczność sprawiły, że wielki krzyk Konrada pozosta
pic 11 07 012001 314 ANTELA ŁEMFICKA od tych czadów polskiego dziedzictwa ideowego, które on symbol
63289 pic 11 07 011105 100 LUDWIK FRYDE Dla pisarza-realisty życie codzienne pod swą monotonną szar
pic 11 07 015207 VIII. Miasta powstały (jedno lub dwa stulecia to niewiele w tej skali), niedawno w
pic 11 07 014845 398 VII. Pieniądz wej wspólnocie pieniężnej; jedne są uprzywilejowane, inne zostaj
pic 11 07 014908 403 rui. Miasta Historia miast powinna skoncentrować badania na tej dolnej granicy

więcej podobnych podstron