pic 12 03 291312

pic 12 03 291312



uczniów, propagowały różne kierunki ruchu Nowe Wychowanie. Do najbardziej charakterystycznych odmian nauczania grupowego należały wówczas: metoda projektów Stevensona, polegająca na łączeniu uczniów w małe, doraźne grupy dla wspólnych zajęć, wymiany doświadczeń lub wykonania zamierzenia - projektu, np. gazetki, urządzenia akwarium oraz metoda Cousineta, rozwinięta przez Freineta, oparta na swobodnym łączeniu się dzieci w grupki dla wykonania zadania; dzieci same dzieliły pracę i wybierały kierownika.

W Polsce najbardziej znane zastosowania nauczania grupowego opisane zostały w pracach Aleksandra Kamińskiego inspirowanych harcerskim systemem wychowawczym, a szczególnie systemem pracy zastępów oraz w pracach rozwijających i precyzujących metodę problemowo-grupową, między innymi takich autorów, jak: Czesław Kupisiewicz, Heliodor Muszyński, Wincenty Okoń.

Praca grupowa była często przedmiotem badań. Zdaniem Krzysztofa Kruszewskiego'2 w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych „modne" było metodyczne podejście do tego zagadnienia. Badano wówczas efektywność pracy grupowej w rozmaitych warunkach, w celu ustalenia najlepszych schematów postępowania nauczycielskiego. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dominowało natomiast podejście konceptualne, czyli badanie interakcji zachodzących w grupie jako organizmie społecznym - język i jego dostosowywanie, uczenie się, zapamiętywanie, współpraca, tolerancja itp.

Problematyka dotycząca kierowania grupą to, jak widać, rozległy obszar wiedzy, od dawna interesujący wielu teoretyków, badaczy i to zarówno pedagogów, jak i psychologów. Wydaje się, iż obecny czas reformy, czas przemian polskiej szkoły sprzyja wzrostowi zainteresowania tymi zagadnieniami, także wśród nauczycieli praktyków.

Warunki wprowadzenia pracy grupowej do edukacji wczesnoszkolnej

Za jeden z istotnych mechanizmów rozwoju uznaje się tzw. konflikt so-cjopoznawczy. Konflikt taki, jak twierdzi J. Soja-Sularz'3, pojawia się wówczas, gdy w jednej i tej samej sytuacji generowane są różne podejścia do tego 1 2

samego problemu, w efekcie czego może dojść do uzgodnienia nowego, bardziej złożonego i lepiej przystosowanego do rozwiązania problemu podejścia. Z sytuacją tego typu dzieci stykają się właśnie w trakcie pracy w parach lub w grupach, jednakże wprowadzenie tych sposobów organizacji działań uczniowskich wymaga uprzedniego przygotowania. Analizując literaturę można znaleźć szereg sugestii formułowanych przez różnych autorów, a dotyczących obszarów, których prace przygotowawcze winny dotyczyć. Bernd Badegruber twierdzi: „Najpierw należy nauczyć dzieci dzielenia między siebie obowiązków, dzielenia się na grupy, umawiania się, pójścia na kompromis, ustępowania, zaczekania na innych, pomagania innym, proszenia innych o pomoc, wypożyczania i pożyczania rzeczy"3. Robert Fisher zwraca uwagę na dwie zasadnicze kategorie umiejętności sprzyjających efektywnej pracy w grupie:

-    umiejętności poznawcze przetwarzania informacji (np. pytania, odpowiadania, dyskutowania, wnioskowania itp.),

-    umiejętności społeczne dobrego członka zespołu (np. rozumienia potrzeb i praw innych członków grupy, zabierania głosu według porządku itp.)4.

Z kolei R. Więckowski podkreśla konieczność dobrej znajomości przez nauczyciela stosunków społecznych między poszczególnymi dziećmi (zaleca przeprowadzenie badań socjometrycznych w klasie) oraz potrzeb edukacyjnych poszczególnych uczniów.

Ciekawym pomysłem wydaje się poprzedzenie wprowadzenia pracy grupowej pracą w parach. Uczenie się wzajemne, czyli sytuacja kiedy jeden uczeń pomaga drugiemu, to korzystne rozwiązanie i dla dzieci „nauczających" (które dokonują odtworzenia opanowanej już wiedzy i przetworzenia jej w celu przekazania jej drugiej osobie), i dla dzieci uczących się (które zyskują skupienie na sobie uwagi i częste informacje zwrotne), i dla samego nauczyciela (który ma możliwość prowadzenia obserwacji i udzielania indywidualnego wsparcia potrzebującym go jednostkom lub parom).

B. Badegruber proponuje, by w procesie przechodzenia od pracy w parach do pracy zespołowej wydzielić kilka etapów, a mianowicie:

•    etap kierowanej pracy w parach;

•    etap częściowo kierowanej pracy w parach;

•    etap otwartej pracy w parach;

•    etap kierowanej pracy zespołowej;

•    etap otwartej pracy zespołowej.

1

K. Kruszewski, 45 minut. Prawie cala historia pewnej lekcji, Warszawa 1993.

2

J. Soja-Sularz, Uczenie wzajemne, [w:J Nauczyciel i uczeń w sytuacjach szkolnych. Wybrane problemy do zajęć konwersatoryjnych z pedagogiki, red. C. Koć-Seniuch, Białystok

3

B. Badegruber, Nauczanie otwarte w 28 krokach, Warszawa 1997, s. 56.

4

R. Fisher, Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
86 87 U( /niów, propagowały różne kierunki ruchu Nowe Wychowanie. Do naj-bardziej charakterystycznyc
pic 12 03 291325 Różnice między poszczególnymi formami działań uczniowskich wynikają z różnego zakr
pic 12 03 291206 SEP SSSsStłs zM *Mi£h:Kształcenie Projektowanie zintegrowane działańedukacyjnych N
pic 12 03 291243 Projektowanie pracy grupowej w kształceniu zintegrowanymBożena Pawlak Jedną z ośmi
pic 12 03 291352 Zadania do pracy grupowej można również klasyfikować według innego kryterium. Oto
pic 12 03 291405 W klasach początkowych na realizację zadań zespołowych przeznacza się zwykle tylko
pic 12 03 291418 -    przebiegu pracy w małych zespołach, czyli realizacji celów nat
pic 12 03 291300 -    burzę (okres konfliktu wynikającego z podejścia do zadań i z w
pic 12 03 291340 stawicieli swojego gatunku, wraz z którymi będziecie tworzyć zespól do dalszej dzi
pic 12 03 291430 - strukturalizacja (to zachowania prowadzącego ukierunkowane na ustanowienie norm
pic 11 03 122118 214 -    Jak liczyliście na różne sposoby kasztany, to zawsze ich b
pic 11 03 122024 9 . LICZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1
pic 11 03 122024 9 . UCZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1.
pic 11 03 122048 206___ I (jeden gest wskazujący, jeden liczony obiekt i jeden wypowiadany liczebni

więcej podobnych podstron