P5281001

P5281001



ZOFIA GACA-DĄBROWSKA Wrocław

O TEORETYCZNYCH PROBLEMACH NAUKI O BIBLIOTECE

Polmba bliższego okrcilcnia bibliotekaznawatwa jako nauki o bibliotece występuje dziś ze wzmożoną silą. Potrzebę tę dyktują nie tylko od dawna ciągnące v« spory o miejsce tej dyscypliny wśród innych dziedzin wiedzy, jej podrzędności lub nadrzędności w stosunku do pozostałych nauk, ale przede wszystkim konieczność wy Władania jej w coraz większej liczbie ośrodków akademickich.

W nowych programach kształcenia instytutów bibliotekoznawstwa w Polsce uvraźnie wyodrębniona została, przynajmniej w nazwie, nauka o bibliotece obok nauki o książce i nauki o informacji naukowej. To samo widzimy w programie studiów doktoranckich, utworzonych w Uniwersytecie Wrocławskim w roku akademickim 1977/1978. Nie ma wąipliwości, że nauka o bibliotece nie może ograniczać *ię w tym wypadku do wykładu bibliotekarstwa praktycznego i podawać jedynie /ZMtdy gromadzenia, opracowania i użytkowania zbiorów bądź historycznego rozwoju bibliotek. Absolwenci studiów bibliotckoznnwczych muszą wynieść ze studiów również pogłębioną znajomość teoretycznych podstaw nauki o bibliotece I wykładała cy ten przedmiot są zobowiązani, obok przedstawienia różnych poglądów na istotą tej nauki, wyłożyć również własny pogląd na jej przedmiot, problematyką badawczą i podstawowe metody badań. Omówienie jej wyłącznic w ramach nauki o książce, w części dotyczącej rozpowszechniania książki — przestało już wy starczać na obecnym cripic wiedzy. W najnowszych publikacjach księgoznawczych wyraźnie wyrażony jest pogląd, że krąg problemów bibliotekoznawstwa nic mieści się bez reszty w zakresie nauki o książce* ■ sądzić należy, że krąg ten, coraz, bardziej rozrastając się. będtie pogłębiał proces rozdziału obu nauk.

Dawniej znalezienie wspólnej płaszczyzny dla bibliotekoznawstwa i ksiągoznaw-stwa było znacznie bardziej uzasadnione, ponieważ teoretyczne problemy błbliotc-koznawców skupiały się przede wszystkim no zagadnieniach opracowania zbiorów (biblioteki naukowe) i kierowaniu czytelnictwem (biblioteki oświatowe), przy czym

* Per. K. Migoó: Neutka o ktiąic* wiród lanych mmk yfKoik WroeAaw 1976 a. 191—101 oraz V. E. Barenbaum: Afiefree bibłtotekesmamstwa i tmrit b&Uagr*fii m rammek lagrwwiBis. „Roczniki BiHinwont" 1972 R. 16 a. 9-31.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
prigogine2 Dylemat Epikura go, jakiejkolwiek nowej kombinacji, nowego związku atomów? Problemy nauki
Barbara Dębska Zakład Informatyki Chemicznej, Politechnika Rzeszowska Problemy nauki programowania p
Politechnika Wrocławska Minister Edukacji i Nauki .WS OŚRODEK Jl 5 PRZETWARZANIA ^
Uniwersytet WrocławskiWydział Nauk Biologicznych Nauki biologiczne są obecne O Wydziale na Uniwersyt
50 ZBIGNIEW BAJKA Wyraźnie mniej natomiast interesują się sprawami kultury i sztuki oraz problemami
Rzadkość zasobów jest generalnym problemem nauki ekonomii i działalności gospodarczej. Jest
CZ^SC I . TEORETYCZNE PROBLEMY ROZWOJU REGIONALNEGO Rozdziel 1 REGION, ROZWOJ, ROZWOJ REGIONALNY 1.1
86Dydaktyka d)    problemu e)    nauki przez zabawę 0
Polecana literatura: Zofia Mikołajczyk „Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów
PEDAGOGIUM WYŻSZA SZKOŁA NAUK SPOŁECZNYCH 2)    Teoretyczne problemy diagnozy w
436 ELAINE SHOWALTER teoretycznych problemów. Pod pojęciem „męskiej teorii” rozumiem tutaj koncepcję
Stoner Kierowanie okladka2 KIEROWANIE to nowoczesny podręcznik obejmujący wszystkie ważne współcze
P5281070 Barbara Sosińska-Kauta UnlwmyM WarszewskiWspółczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i
18.    Dąbrowska Małgorzata : O dysleksji // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2001,
Rzadkość - podstawowy problem nauki ekonomii. Jest to cecha zasobów ekonomicznych wykorzystywanych w
Źródła teorii opieki Zdzisława Dąbrowskiego 17 dzenie do nauki, może to zabrzmi nieskromnie, dokonyw

więcej podobnych podstron