polski ubior0

polski ubior0




rodności form. Najwcześniejsze przykłady polskich ubiorów kobiecych z XVI w., jaldc przekazały miniatury Kodeksu Baltazara Behema, są utrzymane jeszcze w stylu późnego średniowiecza. Są to suknie (rys. 87) typowe dla środowiska mieszczańskiego, przeznaczone do noszenia w domu i pod okryciem wierzchnim. Wszystkie one mają charakterystyczne dla ostatnich lat XV w. wyższe zaznaczenie stanu, podkreślone często zszyciem odrębnie skrojonego stanika sukni ze spódnicą, na której przodzic zgrupowywano kilka fałd.Jedną z najwytworniejszych, wyciętych sukien jest szata majstrowej szewcowej (tabl. II), wąska w ramionach, z obcisłym stanikiem i rękawami, które dla ozdoby, a także swobody ruchów mają owalne otwory z brązową lamówką na ramionach i na łokciach, przez które wysuwa się płótno białej koszuli. Przy nadmiernej obcisłości ubioru była to jedyna możliwość jego rozluźnienia.

Pierwsze nowości renesansowej włoskiej mody w jej najpiękniejszej formie przekazała Polkom królowa Bona wraz ze swym dworem niewieścim. Bogata wyprawa królowej zawierała oprócz 21 sukien jedwabnych, brokatowych, haftowanych i naszywanych złotymi blaszkami, tworzącymi ornamenty na tle atłasowej tkaniny, również ogromną liczbę (przeszło sto) koszul dziennych z cienkiego płótna, haftowanych jedwabiem i nitką złotą. Jak widać na drzeworytowym portrecie królowej Bony, włoska jej suknia z wzorzystego brokatu miała efektownie, pionowo rozcinane rękawy przywiązywane na ramionach do stanika — spod których wysuwały się szerokie rękawy cienkiej, jasnej, płóciennej koszuli (rys. 88). Moda z końca wieku XV wprowadziła też zwyczaj noszenia przy domowych sukniach kobiecych rękawów wąskich, ozdobnie sznurowanych na rękawach koszuli. Wśród kobiet polskich upodobanie do ozdobnej, cienkiej bielizny było tak duże, że Włosi dokładnie znający wszelkie odcienie mody renesansowej uznali widoczne spod sukni białe rękawy koszuli,

//7. Mieszczańskie suknie kobiece: a-z długimi rękawami t jasnym obszyciem wycięcia i rękawów; b - be- rękawów, wycięta na pi zadzie; e - zielono z brązowymi obszyciami stanika t rękawów;

czepiec biały ze złotymi ozdobami

70


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
K ?jna DIALEKTY POLSKIE776 86 Mapa XVI. Schematyczne rozmieszczenie dialektów polskich: 1. Przeilpia
K ?jna DIALEKTY POLSKIEz86 205 w wieku XVI. nawet w drugiej jego połowie mamy na Mazowszu w stosunku
moda kobieca XXw str68 W polskim czasopiśmie kobiecym z 1902 r. — „Dobra Gospodyni’’ — czytamy: &nbs
73409 P1010332 248 Dorota Kielar wszystkie polskie dylematy. Kobiecość jut nie tylko przedstawia ide
SA400112 Ciężkozbrojne formacje rycerstwa polskiego w pierwszej połowie XVI w. Hospodar mołdawski, s
Łódź7 16 WPROWADZENIE DO LEKTURY na ziemiach polskich na przełomie XVI i XVII w.., znacznie wcześnie
DSC00841 Czasowniki szwedzkie posiadają sześć form (poniżej przykładowa odmiana czasownika grupy I -
DSC00841 (12) Audio Kurs Czasowniki szwedzkie posiadają sześć form (poniżej przykładowa odmiana czas
DSC00841 (14) Audio Kurs Czasowniki szwedzkie posiadają sześć form (poniżej przykładowa odmiana czas
img003 (6) 8 Automatyczne wykonywanie form na przykładzie DISAMATIC. 9.    Metody wyt
Image59 djvu 148 Społeczeństwo polskie, przekształcając w wieku XVI-tym swój ustrój polityczny, org
DSCN1901 139 pytanie wyraźną odpowiedź: najwcześniejsze przykłady rozsunięcia -ćc-(-3c)>-y c- spo

więcej podobnych podstron