posmodernizm teksty polskich autorów3

posmodernizm teksty polskich autorów3



26 Gnrgon Dziani ■•ki

do bezpowrotnie minionej przeszłości. Stanowisko neo-konsetwatystów spotyka się tutaj, dość niespodziewanie, ze wsparciem ze strony tych autorów, którzy utożsamiają postmoderni7.n1 z transawangardą (Achille Boni to 01iva), ze sztuką post-awan gardy (Peter Burger), bądź wielkim „odwetem filistrów” (Hilton Kramer), a więc 7 twórczością rady kalnie przeciwstawiającą się kulturze modernistycznej, powracającą clonar-racjju-łiguracji, podmiotu, ekspresji, melodii, harmonii, klasycznych form, regionalnych motywów itd. Autorzy ci wcale nie muszą przy tym podzielać krytyczne-go stosunku neokonserwatystów do kultury modernistycznej; wystarczy, że uznają kulturę modernistyczną za zamknięty i wyczerpany rozdział dziejów.

Po drugie, oddzielenie sfery kultury od dwóch pozostałych sfer rzeczywistości społecznej, sfery techniczno-ekonomicznej i politycznej, pozwala Bellowi rozpatrywać współczesną sytuację cywilizacyjną w kategoriach „duchowo-nioralnego kryzysu” i całą odpowiedzialność za stan kryzysowy przerzucać na kulturę modernistyczną oraz jej nosicieli, awangardowo-lewico-wych artystów i intelektualistów. Kultura modernistyczna zniszczyła stabilny, uporządkowani obraz świata, a wyzwalając człowieka z krępujących go wcześniej ograniczeń i przymusów oraz przyznając mu prawo do ciągłego przekraczania istniejących granic, doprowadziła do kryzysu ludzkiej samoświadomości, zastąpienia estetyczno-ar ty styczny mi impulsami religijno-moralnego uzasadnienia życia, do triumfu przeżyć, > rag-nień. przyjemności, do nihilizmu. Podłożem kultury modernistycznej jest „nihilizm, powiada Bell, brak tnłalycU .wartości, niewiara w uniwer salne normy i zasady, wszechogarniający sceptycyzm, poczucie względności, prowizoryczności, tymczasowości, a wszystko to jest rezultatem rozpowszechnienia się naukowego światopoglądu z jego krytycyzmem i hipotetyczną wizją prawdy. Kultura modernistyczna wykazuje uderzające podobieństwo z marksizmem' i psychoanalizą - ujawnia głęboką irracjonalność, skrywającą się za cienką warstwą racjonalności. Wyjściem z tego kulturowego nihilizmu jest powrót do uniwersalnych zasad moralnych, tradycji i religijnego światopoglądu.

Diagnoza Bella, jak i jego recepta na przezwyciężenie „duchowo-moralnego kryzysu naszych czasów” jest znamienna dla neokonserwatywnych rozwiązań, podkreślających potrzebę odbudowy szacunku dla opartego na trwałych wartościach wychowania i ciągłości tradycji.

Oczywiście, ani proste, zdroworozsądkowe prawdy, ani ciągłość historyczna nie potrafią same unieść ciężaru duchów o-moralnej odnowy. Niezbędny staje się apel do spajającej siły religii. Myślenie oświeceniowe nie mogło zaspokoić ludzkiej potrzeby bezpieczeństwa, ponieważ nie znalazło zadowalającej odpow iedzi na centralne pytanie: w jaki sposób, po upadku religijnego światopoglądu, mogłyby zostać ocalone zlaicyzowane zasady uniwersalnej etyki odpowiedzialności ’.

Religia, pisze dalej Habermas, pozwala uzasadnić normy etyczne, a tym samym ominąć (co nie znaczy rozwiązać) dylemat myśli oświeceniowej, gdyż otwarty pozostaje problem uprawomocnienia (legitymizacji) samych wierzeń religijnych.

Odrodzenie religijne odgrywa ważną rolę w koncepcji Bella i neokonserwatystów; rcligia wypełnić ma duchowną próżnię naszych czasów, przezwyciężyć kulturowy nihilizm modernizmu, zakreślając granice ludzkiej w olności i uzasadniając wybrane normy życia społecznego jako bezdyskusyjne prawa naturalne. Neo-konserwatyśc i skłaniają się ku funkcjonalnej interpretacji religii. wierząc (lub zdając się wierzyć), że potrafi


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
posmodernizm teksty polskich autorów3 ‘26 Cnrgon Dzia niski do bezpowrotnie minionej przeszłości.
posmodernizm teksty polskich autorów2 44 Andrzej Sztihnj wagi osobistego doświadczenia religijneg
posmodernizm teksty polskich autorów1 22 Grwgari Dziamski dzieciństwa, nie po to jednak, by w fik
posmodernizm teksty polskich autorów5 30 Grzegorz Dz/am <ki bvć rozumiany jako paradoks przysz
posmodernizm teksty polskich autorów5 50 A ud ryj tś znlwj Ceklektyztu^ harmonię zastępuje szokuj
posmodernizm teksty polskich autorów6 Andrzej Sza Iw/ w sposób niewinny, powiedział jednak ukocha
posmodernizm teksty polskich autorów2 24 Cnrgorz Diiumski jal się 7 rozmaitą szybkością i intensy
posmodernizm teksty polskich autorów4 28 Grzegorz lhńuu>ki ona zapobiec wszystkim negatywnym s
posmodernizm teksty polskich autorów6 1 32    Grzegorz DJaiushi ___S-- popadać w a
posmodernizm teksty polskich autorów7 34 Gizciron Diinaishi o z superracjonalnej (określenie Levi
posmodernizm teksty polskich autorów9 38 Grzegorz Dzienniki jedynie poprzez znaki, języki, przeds
posmodernizm teksty polskich autorów0 40 Cne gon fhio mskż [16] W. Welsch, Wisza postmodernistycz
posmodernizm teksty polskich autorów1 42 Antlnrj Szalmj dominacją pracy intelektualnej, produkcja
posmodernizm teksty polskich autorów5 50 Andrzej Sz/ihuj (eklektyzm^ harmonię zastępuje szokujący
posmodernizm teksty polskich autorów8 cytatów i łatwo rozpoznawalnych historycznych symboli jest
posmodernizm teksty polskich autorów1 42 Aiiiinfj Sio Im j dominacją pracy intelektualnej, produk

więcej podobnych podstron