PA121004

PA121004



Nldwiąc o funkcji w stylu, maimy na myśłi satówuo funkcja wzorcem.

^ § funkcje swiązane ji konkretną realizacją *tylu w okrcsślooyut u-t ście Te ostatnie to osobne tekstowe funkcje atylotwórcze. Stylom nadto pnysłusiti^l funkcje komunikacyjne. Jakie wynikają s aktu mowy Ale Wówczas odnoeimy opis takich funkcji pragmatycznych do kuw] płaszczyzny e^systenęjaln^j j^*yka-

Niewątpliwie największą trudnodć teoretyczną sprawia powiątamc własności (jakości) styl istycznych z przyaługiyącymi im na sasadae wyboru składnikami tekstu. Chodzi o ich istnienie we wzorcu i możliwo. Sci akomodacji do potrzeb tekstu. Styl wyclzajo się szczególnie zrotoięty x płaszczyzną tekstu. Jedli mowa o jego idealizacjach. trzeba przyjąć.

istnieją jako czysto abstrakcyjne funkcje, z łączone z bytami o charakterze abstrakcyjnym. Nasuwają się tu pewne analogie <io funkcji w>'dobywan>*ch swego czasu z tekstów bajek przez Proppa, a potem przez A. Greimasa i innych badaczy tzw. gramatyki narracyjiuj. Te funkcje jednak wydają mi się zbyt daleko odbiegające <xl ompirii ję-syka. Lecz cóż to jest funkcja?

Trzeba przyjąć, że? funkcje stylistyczne są własnościami określonych elementów języka, tak więc np. w stylu Idasycystycznym inwersje są funkcjami związków syntaktycznych, natomiast peryfrazy — syntaktyc2-nych i nazewniczych (lub także semantycznych)- Funkcje te nie .wiszą w powietrzu” jako idee w sferze abstrakcji, one mają w stylu językowym stabilne odniesienia do odpowiednich składników konstytutywnych* systemu językowego, który, według mnie, zawiera także idealne wyobrażenia na przykład roorfemów ozy typów konstrukcji składaio-wych. O funkcjach typowych dla wzorca, JslBc konstyt utywność i akoma-dacja. wspomniałam wyżej, jeszcze kilka słów o funkcjach vi wypowie-dzi. I tak w wypowiedzi artystycznej chodziłoby o wewnęt rznę po-wiązania z konstruktami literackimi tekstu, takimi jak postać, opia, narracja itd. Styl w tekócie jeat strukturą sensowną, motywowaną także zewnętrznie w stosunku do różnych czynników, np. nadawcy ozy sytu-

•Ojł-

W zwyczajnej realizacji stylu istnieje bezpośrednie powiązanie stylu wypowiedzi z możliwośćłsmi wzorca. Obok tego mamy przykłady re-lscji p<Sirednirh, kiedy jakiż kod wzorcowy ulega przefiltrowaniu praes pużsedisk1 ący styl jakiegoś tekstu* np. w pastiszu i. parodii. M«łn* as tedy mówić o p oirednteh ■ ąi i ą w lis< h stylu wypowie*!zl z Waorrrm


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
6.    Co mamy na myśli, gdy mówimy o funkcji państwa? Według jakich
GDZIE JESTEŚ EMILKO (02) Emilka spojrzała z niedowierzaniem. Co Bonifacy może mieć na myśli ? Nieste
III. 20. JUDYTA. 177 ściwego znaczenia, t. j. mając na myśli tylko zaręczyny, nie można wprawdzie
III. 20. JUDYTA. 177 ściwego znaczenia, t. j. mając na myśli tylko zaręczyny, nie można wprawdzie
skanuj0027 PETER: Okej. Jeśli nic masz na myśli tego. jak odbiera to świat, to odpowiedź brzmi ..r.i
sr3 I jeszcze In na odmiana gry. Jeden z uczestników ma na myśli pewną rośliną. Uczestnicy stawiają
IMG?91 16 IRENA SŁAWIŃSKA matu. Mam na myśli my wielkie koncepcje, konkurujące czy współistniejące z
Dokładność. Mamy tu na myśli przede wszystkim błędy (odchyłki) kształtu i położenia. Pierwsze są
SNB14129 tyczne? Mamy tu głównie na myśli poglądy Kanta, Herdera, Mali„0. skiego, Hessena.13 Autor t

więcej podobnych podstron