Nldwiąc o funkcji w stylu, maimy na myśłi satówuo funkcja wzorcem.
^ § funkcje swiązane ji konkretną realizacją *tylu w okrcsślooyut u-t ście Te ostatnie to osobne tekstowe funkcje atylotwórcze. Stylom nadto pnysłusiti^l funkcje komunikacyjne. Jakie wynikają s aktu mowy Ale Wówczas odnoeimy opis takich funkcji pragmatycznych do kuw] płaszczyzny e^systenęjaln^j j^*yka-
Niewątpliwie największą trudnodć teoretyczną sprawia powiątamc własności (jakości) styl istycznych z przyaługiyącymi im na sasadae wyboru składnikami tekstu. Chodzi o ich istnienie we wzorcu i możliwo. Sci akomodacji do potrzeb tekstu. Styl wyclzajo się szczególnie zrotoięty x płaszczyzną tekstu. Jedli mowa o jego idealizacjach. trzeba przyjąć.
istnieją jako czysto abstrakcyjne funkcje, z łączone z bytami o charakterze abstrakcyjnym. Nasuwają się tu pewne analogie <io funkcji w>'dobywan>*ch swego czasu z tekstów bajek przez Proppa, a potem przez A. Greimasa i innych badaczy tzw. gramatyki narracyjiuj. Te funkcje jednak wydają mi się zbyt daleko odbiegające <xl ompirii ję-syka. Lecz cóż to jest funkcja?
Trzeba przyjąć, że? funkcje stylistyczne są własnościami określonych elementów języka, tak więc np. w stylu Idasycystycznym inwersje są funkcjami związków syntaktycznych, natomiast peryfrazy — syntaktyc2-nych i nazewniczych (lub także semantycznych)- Funkcje te nie .wiszą w powietrzu” jako idee w sferze abstrakcji, one mają w stylu językowym stabilne odniesienia do odpowiednich składników konstytutywnych* systemu językowego, który, według mnie, zawiera także idealne wyobrażenia na przykład roorfemów ozy typów konstrukcji składaio-wych. O funkcjach typowych dla wzorca, JslBc konstyt utywność i akoma-dacja. wspomniałam wyżej, jeszcze kilka słów o funkcjach vi wypowie-dzi. I tak w wypowiedzi artystycznej chodziłoby o wewnęt rznę po-wiązania z konstruktami literackimi tekstu, takimi jak postać, opia, narracja itd. Styl w tekócie jeat strukturą sensowną, motywowaną także zewnętrznie w stosunku do różnych czynników, np. nadawcy ozy sytu-
•Ojł-
W zwyczajnej realizacji stylu istnieje bezpośrednie powiązanie stylu wypowiedzi z możliwośćłsmi wzorca. Obok tego mamy przykłady re-lscji p<Sirednirh, kiedy jakiż kod wzorcowy ulega przefiltrowaniu praes pużsedisk1 ■ ący styl jakiegoś tekstu* np. w pastiszu i. parodii. M«łn* as tedy mówić o p oirednteh ■ ąi i ą w lis< h stylu wypowie*!zl z Waorrrm