rozdzia 5 strona0 121

rozdzia 5 strona0 121



I


może być ocenione jako bardzo islolne i wymagające podjęcia dalszych prac zmierzających do rozwiązania problemów decyzyjnych), określenie wariantów działania (na (ym clapie pojawiają się działania, które stają się najbardziej właściwe dla osiągnięcia stanu pożądanego: poszukiwanie odpowiednich wariantów, określenie ograniczeń dla dopuszczalnych alternatyw, prognoza konsekwencji rozważanych wariantów), wybór wariantu działania'12 (następuje wybór spośród wielu możliwych wariantów działania, wariantu najlepszego).

5.3. (.'ropowe podejmowanie decyzji w organizacjach

Menedżerowie w różny sposób mogą się przyczyniać do wzrostii skuteczności grupowego i zespołowego podejmowania decyzji. Przede wszystkim musi być świadomość zalet i wad tego rozwiązania. Menedżer powinien znać na tyle grupę swoich pracowników, by wiedzieć, kto w organizacji będzie próbował zdominować grupę, i może albo zapobiec powołaniu takiej osoby w skład grupy, albo spowodować, że w grupie spotka się kilku członków organizacji o podobnej sile woli i ambicjach Aby zapobiec pojawieniu się myślenia grupowego, każdy członek grupy lub zespołu powinien krytycznie ocenić wszystkie możliwe rozwiązania. Jednak menedżer mc powinien zbyt wcześnie ujawnić własnego poglądu, co z kolei pozwoli członkom grupy zaprezentować różne stanowiska. Po ustaleniu wstępnej decyzji grupa powinna odbyć jeszcze jedno spotkanie, na którym każdy jej członek będzie miał możliwość ponownego wyrażenia swojej opinii.

Proces podejmowania decyzji w organizacjach kształtuje się następująco:

-    są uruchamiane przez problemy, które pojawiają się w wyniku porównywania informacji napływających z otoczenia z założonymi celami,

-    problemy ulegają podziałowi na podproblcmy, rozwiązywane przez poszczególne części organizacji z uwzględnieniem przypisanych im celów cząstkowych,

-    każda wyodrębniona część organizacji rozwiązuje te podproblcmy w sposób zwyczajowy, angażując się w poszukiwanie nowych rozwiązań tylko wtedy, gdy standardowe okazują się nieskuteczne,

-    poszukiwanie nowych rozwiązań kończy się wraz ze znalezieniem rozwiązania zadowalającego, tzn. umożliwiającego osiągnięcie danego celu,

IM


-    całościowe rozwiązanie problemu powstaje jako suma rozwiązań poszczególnych |H)dproblemów oraz kompromis uzyskany przez sekwencyjne trak

towanie problemów i akceptowanie zadowalających rozwiązań

' P Banaszyk. Podejmowanie decyzji, (w.) Zasady zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red P. Banaszyk. R Fimińska-Banasz.yk, A Slańda, Wyższa Szkota Bankowa, Poznań 1997, s.75

P. Banaszyk, Podejmowanie decyzji, |w:) Zasady zarządzania w przedsiębiorstwie, praca r, zbiorowa pod red P Banaszyk, R. Fimińska-Banaszyk, A. Stańda, op. cii. s. 80

Najbardziej rozpowszechnionymi metodami grupowego podejmowaniu decyzji są:

-    grupy i zespoły interaktywne - grupa lub zespól podejmujące decyzję, ich członkowie otwarcie dyskutują, spierają się i uzgadniają wybór najlepszego rozwiązania. Jest to najbardziej rozpowszechniona fortna grupowego podejmowania decyzji. Podjęcie decyzji zleca się albo już istniejącej, albo nowo powołanej grupie czy zespołowi. Członkowie grupy, po pewnych rozważaniach podejmują decyzję. Zaletą lej metody jest to, że wzajemne oddziaływania ludzi często wywołują nowe pomysły, wadą jest natomiast to, że zbyt wielką rolę mogą odgrywać w tym systemie czynniki polityczne.

-    grupy delftckie - to forma grupowego podejmowania decyzji, w której grupa autonomicznych, niezależnie wypowiadających się ekspertów jest wykorzystywana do sformułowania zgodnej „uśrednionej” opinii. Polega na zaproszeniu grupy niezależnie od siebie ekspertów, aby wydali opinię, przy czym każdy z nich wypowiada się we własnym imieniu. W kolejności ich poglądy zostają przedstawione łącznic i zostają „uśrednione"

-    grupy nominalne - metoda używana do tworzenia twórczycli i nowatorskich rozwiązań i pomysłów. Przy tej metodzie nic ma możliwości swobodnej dyskusji jak w grupach interaktywnych. Menedżer tworzy grupę ludzi znającycli się na danym temacie i przedstawia iin ogólny zarys problemu. Członkowie grupy, samodzielnie spisują możliwie największą liczbę rozwiązań. Następnie przedstawiają na forum swoje pomysły, które zostają zapisane na tablicy w sali, gdzie znajduje się grupa. Dyskusja jest krótka i ogranicza się do królkiclt wyjaśnień. Po wyliczeniu wszystkicli wariantów odbywa się otwarta dyskusja i głosowanie członków grupy przez przypisanie odpowiedniej rangi poszczególnym wariantom. Te rozwiązanie, które zajmie najwyższe miejsce, reprezentuje decyzję grupy114.

Mówiąc o skuteczności gmpowego i zespołowego podejmowania decyzji, menedżerowie muszą mieć jednak świadomość istnienia zalet i wad lego rozwiązania (tabela nr 2). Korzyścią niewątpliwie jest to, że grupa dysponuje większą ilością informacji, dzięki czemu grupa może zidentyfikować i ocenić większą liczbę rozwiązań niż jedna osoba. Osoby uczestniczące w grupowym czy zespołowym podejmowaniu decyzji, rozumiejąc racjonalność tego procesu, będą skłonne przyjąć najlepsze rozwiązanie. Wadą niewątpliwie jest czasochłonność i większe koszty. Dyskusje między członkami zespołu, niekiedy wydłużające się czasowo mogą być źródłem niepożądanych kompromisów. Może wystąpić również dominacja jednej, lub kilku osób. Może to uniemożliwić pełne zaangażowanie pozostałych członków grupy. Kolejną wadą grupowego podejmowania decyzji może być fakt uległości zjawisku tzw. grupowego myślenia. Zdarzyć się może ono wtedy, kiedy pragnienie grupy uzyskania konsensusu i spójności przeważa nad pragnieniem wypracowania możliwie najlepszych decyzji. 3 Pod wpływem takiego niy-

134 Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami. Wydanie II zmienione. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. s.30l

133 Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzaniu organizacjami ,op. cit. s. 30.1

-121-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0003 Tak więc nauka nie może być ani dobra ani zła*ponieważ każda prawdziwa nauka zmierza do p
pons215 Rozdział 91.    Nauka francuskiego może być zabawą Jako dziecko na pewno lubi
pons215 Rozdział 91. Nauka francuskiego może być zabawą Jako dziecko na pewno lubiłeś różne gry i za
Wstęp Pojęcie "ochrona pracy" może być rozumiane bądź bardzo szeroko, jako ochrona interes
Wstęp Pojęcie "ochrona pracy" może być rozumiane bądź bardzo szeroko, jako ochrona interes
Wstęp Pojęcie "ochrona pracy" może być rozumiane bądź bardzo szeroko, jako ochrona interes
hpqscan0002 Wskaźnik pewności może być traktowany jako pewnego rodzaju wskaźnika ryzyka. Niska jego
0000097 (2) entalpii swobodnej równa AG = AG — AQn może być wykorzystana jako praca, reszta AQn = T
skanuj0028 (133) Jaką pomoc w systemie edukacji może otrzymać dziecko z FAS? Większość dzieci z FAS

więcej podobnych podstron