skanuj0002 (65)

skanuj0002 (65)



58 B. Kulisiewicz. Witaj,piesku!

P a n piesek był chory i leżał w łóżeczku

Ćwiczenie uczy dziecko dostrzegania skutków i poszukiwania przyczyn oraz zauważania zależności między nimi.

Terapeuta opowiada dziecku, że pieska boli brzuszek. Dziecko samo lub przy pomocy terapeuty poszukuje przyczyn choroby pieska i sposobów wyleczenia go. Do poszukiwania przyczyn różnych zdarzeń można wykorzystań poniższy wierszyk. Terapeuta czyta wierszyk i omawia z dzieckiem jego treść (przyczyny choroby i sposoby zapobiegania jej):

Wyszedł piesek na deszczyk, dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy, łapy w błocie przemoczył.

Kładzie mama pieseezka do ciepłego łóżeczka,

Bierze syna za rączkę: „Oj, masz, piesku, gorączkę!”.

Przyszedł tatuś wieczorem z siwym panem doktorem.

„Ratuj, panie doktorze, bo synkowi wciąż gorzej!”.

Doktor pieska opukał, okularów poszukał

ł powiada: „Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka!

Dam i proszki na dreszcze, niech poleży dzień jeszcze.

Ałe lepsze niż proszki są na deszczyk kaloszki” .

Co by było, gdyby...?

Ćwiczenie rozwija wyobraźnię, uczy samodzielnego poszukiwania rozwiązań.

Terapeuta bawi się z dzieckiem w zadawanie pytań typu: „Co by było, gdyby wszystkie psy były małe? Co by było, gdyby psy mogły mówić? Co by było, gdyby wszystkie dzieci chodziły na czworakach?”.

Dlaczego? Jak?

Ćwiczenie doskonali umiejętność poszukiwania przyczyn, skutków i rozwiązań, przygotowuje do radzenia sobie z codziennymi trudnościami.

Terapeuta wymyśla opowieść, w której pojawia się jakiś problem, który trzeba rozwiązać, i zachęca dziecko do zabawy w poszukiwanie przyczyny i rozwiązania sytuacji.

możliwe jest dzięki rozwinięciu zdolności do odwracania czynności lub wyobrażonego stanu rzeczy oraz (jako jej następstwa) zdolności do decen-tracji poznawczej (umiejętności ujmowania cech rzeczywistości z różnych punktów widzenia i zintegrowania ich w bardziej obiektywny obraz stanu rzeczy). Dla rozumienia otoczenia i właściwego funkcjonowania w nim podstawowe znaczenie ma ustalenie, które zmiany są trwałe, a które odwracalne. Myślenic logiczne, pozwalające na przeprowadzenie wnioskowania o charakterze przyczynowo-skutkowym, pozwala dziecku wyjaśniać wiele zjawisk oraz przewidywać teoretyczne następstwo zdarzeń. Pozwala również na rozwiązywanie różnych problemów natury teoretycznej i praktycznej. Naukowcy uważają, że mózg przyswaja informacje tylko wtedy, gdy musi znaleźć rozwiązanie. Gdy mamy do czynienia ze znanymi, rutynowymi sytuacjami, umysł jedynie odtwarza znane mu schematy.

Pusta -pełna

Ćwiczenie pozwala dziecku obserwować zachodzące zmiany, uczy przewidywania, co może się zdarzyć, osadzania wydarzeń w czasie (było, jest, będzie).

Terapeuta prosi dziecko, by wsypało suchą karmę do psiej miski - miska jest pełna. Pies zjada karmę - miska jest pusta. Następnie terapeuta omawia z dzieckiem kolejność zdarzeń - co było najpierw, a co potem, i wspólnie oceniają, jakie są tego efekty.

Prezent dla psa

Podczas tej zabawy dziecko ustala kolejność swoich działań, przewiduje ich skutki i poznaje efekt.

Dziecko otrzymuje od terapeuty arkusz ozdobnego papieru i smakołyk dla psa. Terapeuta prosi dziecko, by przygotowało dla psa prezent urodzinowy i zapakowało smakołyk w papier. Następnie idą do psa. Dziecko odpakowujc prezent i podaje psu smakołyk.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0008 76 13. Kulisiewicz. WttnJ, fitrsłut Piesek i kotek Wierszyk11 z powtarzającym się tekstem
skanuj0007 (421) Chory kotek Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł kot doktor: „Jak IŁ
skanowanie0083 Chory kotek Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł kol doktor: ,Jak się m
1 (109) 3 21ii Wybór autorów polskich CHORY KOTEK Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku, I przyszed
skanuj0001 (58) 56 13. Kulisiewicz. Witaj, piesku! C i c h o — g ł o ś n o Ćwiczenie pozwala dziecku
skanuj0003 70 U- Kulisiewicz. Witaj, piesku! Terapeuta układa na podłodze przedmioty: miskę psa, sma
skanuj0013 80 8, Kulisiewicz. Witaj, piesku! dziecko przechodzi pod nogami pozoscałych dzieci 1 staj
skanuj0031 18 B. Kulisiewicz. Witaj, piesku! Franczyk i Katarzyny Krajewskiej1, Jacka Klelina: lub m
skanuj0016 30 li. Kulisiewicz. Witaj, ptaku! Dziecko na czworakach przechodzi przez tunel. Pies może
skanuj0029 20 li. Kulisiewicz V!MJ, piesku! . Pt^yJiigdowa treść zaświadczenia: Wiesz, gdzie czarny
skanuj0050 (22) 58 w obiegu. Był to tak zwany system waluty złotej. Obok złotych monet funkcjonowały
skanuj0001 70 I), Kulisiewicz. Witaj, pltsktt! Terapeuta układa na podłodze przedmioty: miskę psa, s
skanuj0002 44 1), Kulisiewicz. U7////, piesku!Rytmy w rozwoju dziecka Rytm to podstawa wszelkich pro
skanuj0006 40 B. Kulisiewicz, WlKij, piesku! 6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność liczenia Liczenie
skanuj0007 74 B. Kulisiewicz. Witaj, pkńid Pory roku Ćwiczenie umożliwia dostrzeganie regularności p
skanuj0010 36 B. Kulisiewicz Witaj, ptaku! powiązane. Oddziaływanie aktywizujące rozwój jednej z tyc
skanuj0012 34 B. Kulisiewicz. Wtraj, piesku!4, Ćwiczenia rozwijające samodzielność Opanowanie czynno

więcej podobnych podstron