skanuj0008

skanuj0008



Bezpośrednie kanały dystrybucji


Bezpośrednie kanały dystrybucji to najkrótsze bezpośrednie powiązanie producenta z finalnym nabywcą

W takim kanale nie występują podmioty pośredniczące. Producent sam, na własny koszt i ryzyko dociera ze swoimi produktami do finalnych odbiorców.

Zalety bezpośrednich kanałów dystrybucji

■    Pełna kontroła producenta nad zbytem wytworzonych produktów

• Szybid, bezpośredni, niezakłócony, dwiśderunkowy przepływ informacj rynkowych

■    Dostosowanie oferty rynkowej do zmian popytu w obsługiwanym segmencie rynku a Skrócenie czasu przepływu produktów od wytwórców do finalnych nabywców

Wady bezpośrednich kanałów dystrybucji

a Ograniczenie zakresu penetracji rynku do przepustowości posiadanej sieci dystrytouc? a Konieczność ponoszenia wszystkich kosztów dystrybucji i pełnego ryzyka sprzedaży a Konkurencyjność nakładów czynionych w sferze produkcji i dystrybucji a Rozbudowa struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa

a Utrudniony dostęp do indywidualnych nabywców artykułów konsumpcyjnych i innych


Porównanie cech bezpośrednich i pośrednich kanałów dystrybucji

Cecha

Kanały dystrybucji

Bezpośrednie

Pośrecfciłe

Kontrola nad kanałem

pełna producenta

podzielona między uczestników

Strategie dyetrybuc£

producenta

pośrednfców

Koszty producenta

wysokie

niskie

Przepływ płatności

szybki

dkjższy

Sztywność reguł

mała

duża

Produkt

możfiwe uwzględnienie specjalistycznych życzeń nab.

standardowy

Asortyment

wąski, własny

szeroki, rfożaciy z proddrtów wielu producentów

Cena

negocjowana z klientem

zateZna od stiategi dystrybutora

Sprzężenie zwrotne Informacji

duże

mai*

Promocja 1 motywacja

skierowana do nabywców finał.

skierowana do pośredników

Reklama

.pcha’zbyt

.ciągnie’zbyt


Kanały dystrybucji....


Kanały transakcyjne - tworzą uczestnicy zawierający transakcje kupna -sprzedaży lub pomagający w ich zawarciu

Kanały rzeczowe-tworzą podmioty wykonujące czynności związane

fizycznym przemieszczaniem się produktów na ich drodze od producenta do finalnego nabywcy. W bardziej szczegółowych analizach wyróżnia się niekiedy zbiory podmiotów tworzących kanały negocjacji, kanały przepływu praw własności, kanały fizycznego przepływu produktów, kanały przepływu gotówki


Pośrednie kanały dystrybucji


Pośredni kanał dystrybucji składa się z producenta, pośrednika(ów) i finalnych nabywców. Pośrednikiem w kanale dystrybucji jest osoba fizyczna lub prawna przejmująca prawo własności do produktu w drodze od producenta do finalnego nabywcy albo pomagająca w przekazywaniu tego prawa

Zalety pośrednich kanałów dystrybucji

■    Zwiększenie moZfwośti penetracji rynku i potencjalną sprzedaż produUu

■    Ułatwienie ekspansji producenta na nowe, dotychczasowe nie obsługiwane rynki

■    Redukcja ogólną ficzby transakcj producentów z ostatecznymi nabywcami, co znacznie obniża kosziy dystrybucj

■    Zmniejszenie ryzyka producenta o jego C2ęść poniesioną na pośrednia

Wady pośrednich kanałów dystrybucji

■    Częściowa łub eałcowta utrata bezpośredniej kontro! nad wyborem dokonywanym przez nabywców finalnych, cenami, promocją prod lidu

■    Wytfiużony okres płatności za produkty, co oznacza kredytowanie sprzedaży pośrednika

■    Możfiwość powstania konfiktów w kanale


Kanały dystrybucji wąskie i szerokie


Kanały wąskie - na poszczególnych szczeblach kanału występuje niewielka liczba pośredników

Kanały szerokie - produkty są oferowane do sprzedaży przez dużą niekiedy możiwie największą liczbę pośredników działających na odpowiednim szczeblu kanału. O szerokości kanału dystrybucji przesądza przyjęta przez firmę strategia intensywnej, selektywnej łub ekskluzywnej dystrybucji.


Pionowa struktura kanałów dystrybucji

W kanałach pionowo zintegrowanych (wertykalnych) działalność firm występujących w różnych szczeblach kanału jest koordynowana i kontrolowana przez jedną z nich.

O pionowej strukturze kanałów dystrybucji przesądzają głównie:

■    Czynniki rynkowe

» Cechy i właściwości produktów

■    Pozycja i możliwości finansowe producenta

■    Czynniki organizacyjno - prawne



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0007 7 / Dystrybucja ■    Dystrybucja to zorientowana na osiąganie zysku
skanuj0060 (49) 128 dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Pri
skanuj0060 (49) 128 dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Pri
skanuj0009 (167) -    kanały konwencjonalne -    kanały zintegrowane p
skanuj0039 (Kopiowanie) / 5.3.1. Objętość dystrybucji a wiązanie substancji leczniczej z tkankami i
Temat 13. Dystrybucja Dystrybucja to zbiór działań i decyzji zwiedzanych z udostępnianiem wytworzone
Dlaczego publiczność n 8 słucha? Kanały komunikowania To drogi, poprzez , zsyłają komunikaty.Krzywa
Scan10136 9.    Dystrybucja to zbiór działań    związanych z: a)
17891 skanuj0023a bezpośredniego świadectwa, choć znaki są wątpliwe. Kiedy nastąpił decydujący zwrot

więcej podobnych podstron