skanuj0014 (22)

skanuj0014 (22)



Pożądana wychowawczo struktura klasy:

nieformalny nurt życia klasy splata się z jej nurtem formalnym i odwrotnie,

• odznacza się względnym wyrównaniem zajmowanych przez uczniów pozycji w klasie, tzn. nie ma uczniów odrzuconych, niclubianych lub wyizolowanych, wszyscy uczniowie klasy pełnią w niej w minię atrakcyjne funkcje,

wszyscy spotykają się z akceptacją, zrozumieniem oraz cieszą się uznaniem swych kolegów / klasy pod pewnym przynajmniej względem.

Ma to być struktura zwarta, a nic wewnętrznie rozwarstwiona.

NORMY KLASY SZKOLNEJ Czym są normy grupowe?

W klasie — jako grapie społecznej o odpowiednio ukształtowanej i tworzącej się wciąż nowej strukturze— obowiązują uczniów określone normy grupowe

Są to nomy:

-    „wypracowane" prvxv. samych uczniów;

które stanowią dla nich ważny układ odniesienia, regulujący ich zachowanie w różnych sytuacjach;

są one raczej rzadko zwerbalizowane i wyraźnie uświadomione, a tym bardziej nigdy na ogół nie spisane;

-    nic 1igurują zazwyczaj w żadnym ońcjalnie przygotowanym rejestrze;

stanowią wspólnie podzielany pogląd uczniów danej klasy na temat pożądanego sposobu ich postępowania, zwłaszcza w trakcie lekcji;

są poniekąd wzorcowym uogólnieniem dotyczącym przewidywań takiego postępowania lub wyobrażeniem lego, jak należy zachować się w klasie, aby uzyskać jej uznanie i jak nic należy poslępowae, by uniknąć jęj dezaprobaty.

Rozumiano w ten sposób normy funkcjonujące w klasie mogą być tożsame z tego rodzaju przepisami, jak: „zawsze podpowiadaj na lekcji", „nic skarż.", „nie mów nigdy prawdy nauczycielowi", „nic miej tajemnie przed nauczycielom ", „nie spóźniaj się na lekcję" itp.

Jedne z norm grupowych są sprzeczne z regulaminem szkolnym, inne pozostają z nim w całkowitej zgodzie. Na ogól normy wyłaniające się w grupie, w tym oczywiście także w klasie szkolnej (A. Janowski, 2002, s. 50), ro normy:

dotyczące zadania, regulujące metody i sposoby postępowania niezbędne do realizacji celu grupowego;

-    regulujące interakcje w grupie — powodujące przewidywalność zachowań poszczególnych osób i zapobiegające pojawianiu się konfliktów;

-    dotyczące postaw i przekonań, określające, jakie postawy są w grapie pożądane, jakie zaś są godne potępienia;

dotyczące zewnętrznych zachowań, np. regulujące sposób ubierania się, uczesania czy postępowania (normy te służą ułatwieniu identyfikacji jednostki z grapą).

Wśród norm grupowych w klasie istnieją nierzadko uonuy, które skłaniają uczniów do szkodliwych wychowawczo sposobów postępowania, jak up.: normy zalecające odpisywanie zadań przed lekcją

-    spóźnianie się na lekcję, przeszkadzanie nauczycielowi w prowadzeniu ząjęć,

-    nieparlamentarne odezwanie się w klasie, bójki i kłótnie,

zaśmiecanie klasy,

utrzymywanie w tajemnicy używania narkotyków Itp.

4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0013 (19) Nieformalny nurt życia wewnętrznego klasy: -    jest efektem wzajemny
skanuj0013(2) Podział punktów geodezyjnych na klasy różniące się zagęszczeniem sieci I-> II-* HIk
11720 skanuj0006 22 1. PodziaJy aocjopolUycsne I konflikty rr Europie opozycja regionów farmerskich
47073 skanuj0033 (71) Socjologia wychowania opisuje zjawiska społeczne zachodzące w wycho
30933 skanuj0066 (22) 69 KTO JEST TURYSTĄ W PRZESTRZENI MIASTA? gania (czy czujemy się turystami)? W
skanuj0021 dostarczyć wystarczającej liczby przykładów) i.dopiero wskutek wymagań życia praktycznego
60481 skanuj0122 KaTIE: Właśnie to powoduje samotność. 1<> strata siebie m go. Kiedy wtrącasz
46030 skanuj0020 (48) W dokumentacji wychowawcy klasy (przedostatnia strona w dzienniku lekcyjnym),

więcej podobnych podstron