skanuj0042 (7)

skanuj0042 (7)



5.4. Problem oceny zasobów i walorów turystycznych 109

Tabela 6. Rozmieszczenie największych atrakcji turystycznych w Wielkiej Brytanii według regionów w 1991 r.

Region

Liczba atrakcji

Region

Liczba atrakcji

Londyn

12

Cumbria

0

Szkocja

6

Northumbria

0

Heart of England

5

East Midlands

0

West Country

4

East Anglia

0

Thames & Chiltems

4

Southern

0

North West

4

Walia

0

South East

3

Irlandia Północna

0

Yorkshire & Humberside

2

Razem

40

Źródło: A.M. Williams, G. Shaw [1995].

wa [1995], którzy wśród 40 największych atrakcji uwzględnili 10 czołowych zabytków historycznych, 10 najważniejszych galerii sztuki i muzeów, 10 najcenniejszych parków oraz 10 najciekawszych atrakcji przyrodniczych (tab. 6). Chociaż dobór uwzględnionych w analizie obiektów poprzedzono konsultacjami wśród specjalistów i studiowaniem obszernej literatury, to jednak na badaniach A.M. Wil-liamsa i G. Shawa ciąży zarzut subiektywizmu (np. dlaczego uwzględniono tylko 40 największych atrakcji, a nie 60 lub 100 - zmiana liczby analizowanych obiektów mogłaby wpłynąć na ostateczną kolejność regionów Wielkiej Brytanii według ich atrakcyjności turystycznej).

Jak wspomniano, mimo prób obiektywizacji procesu waloryzacji zasobów turystycznych, ocena, które zasoby mają największą wartość dla turystów, jest w dużym stopniu subiektywna. Dotyczy to szczególnie waloryzacji zasobów poza-przyrodniczych, ponieważ jakakolwiek ocena efektów działalności człowieka (zarówno materialnych, jak i niematerialnych) jest związana z indywidualnymi odczuciami. Jak wynika z przedstawionego wcześniej modelu percepcyjno-behawio-ralnego turystyki, na zachowania turystyczne (które są efektem końcowym wcześniejszej oceny zasobów turystycznych przez turystę, a więc waloryzacji) mają wpływ liczne uwarunkowania psychologiczne, kulturowe, ekonomiczne i in., co oczywiście wyklucza możliwość dokonania obiektywnej oceny walorów. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z prób obiektywizacji procesu waloryzacji zasobów turystycznych. Jedną z prób zmierzających w tym kierunku jest zastosowanie w geografii turyzmu ujęcia systemowego, co jednak nie powinno oznaczać rezygnacji z podejścia zajmującego się analizowaniem motywacji turystycznych, percepcji przestrzeni turystycznej lub preferencji turystów.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0038 (7) 5.4. Problem oceny zasobów i walorów turystycznych 105 Pod pewnym względem, z racji s
skanuj0040 (6) 5.4. Problem oceny zasobów i walorów turystycznych 107 — granice parku
skanuj0021 (239) 5. Zasoby i walory turystyczne 5.1. OGÓLNY PODZIAŁ ZASOBÓW I WALORÓW TURYSTYCZNYCH
Geografia turyzmu3 5. Zasoby I walory turystyczne5.1. OGÓLNY PODZIAŁ ZASOBÓW I WALORÓW TURYSTYCZNYC
54145 skanuj0094 (18) 97 DYLEMATY WIEJSKIEJ TURYSTYKI KULTUROWEJ Tabela 2. Kultura ludowa i masowa
Wojewódzywo podlaskie największe atrakcje turystyczne Województwo ^gT5 Podlaskie największe atrakc
skanuj0013 (353) ZARYS WIEDZY O TURYSTYCE    — 137 — Tabela 11. Przyjazdy cudzoziemcó
skanuj0014 (325) 246 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny Tabela 51. Normy chłonn

więcej podobnych podstron