scan032

scan032



którym dzieci jeżdżą jak na kiju od szczotki: drugi to wypracowana „reprodukcja” konia, realistycznie pomalowana, z prawdziwymi skórzanymi lejcami, z prawdziwi} włosiami grzywa i lak zaprojektowanym ruchem, by przypominał koński galop. Koń na biegunach jest wynalazkiem dziewiętnastowiecznym.

To nowe wymaganie dotyczące podobieństwa zwierzę-cokształtnych zabawek do pierwowzorów spowodowało zmianę metod ich wytwarzania. Powstały pierwsze wypchane zwierzęta, a te najbardziej kosztowne pokryte były naturalną skórą — zwykle skórą poronionych źrebiąt. W tym samym czasie pojawiły się miękkie zwicrzęcokształ-tne zabawki — misie, tygrysy, króliki — takie, które dzieci zabierały do łóżka. Tak więc początek wytwarzania realistycznie wyglądających zwicrzęcokształtnych zabawek zbiega się mniej więcej z początkiem zakładania publicznych ogrodów zoologicznych.

Rodzinna wizyta w ogrodzie zoologicznym jest zazwyczaj wydarzeniem związanym z silniejszymi emocjami niż wizyta na jarmarku czy mecz piłki nożnej. Dorośli zabierają dzieci do ogrodów zoologicznych, by pokazać im oryginały „reprodukcji”, które dzieci posiadają, a może także w nadziei na ponowne odnalezienie okmeha niewinności tego odtworzonego świata zwierzęcego, który pamiętają z własnego dzieciństwa.

Zwierzęta w ogrodzie zoologicznym rzadko czynią zadość wymogom pamięci dorosłych, a dzieciom jawią się w większości przypadków jako nieoczekiwanie ospałe i przytępione. (Równie często jak wołanie do zwierząt w ogrodzie zoologicznym słyszy się dziecięce okrzyki pełne pretensji: Gdzie ono jest? Dlaczego ono się nie rusza? Czy ono nic żyje?) I dlatego odczucia większości zwiedzających,

choć nic wyrażane jawnie, można by sprowadzić do tak sformułowanego pytania: Dlaczego zwierzęta te nic są w stanie sprostać moim oczekiwaniom?

Na to dyletanckie i zarazem niewypowiedziane pytanie warto jednak odpowiedzieć.

Ogród zoologiczny to miejsce, w którym zgromadzono możliwie jak najwięcej gatunków i odmian zwierząt w takim celu, by można było na nic patrzeć, obserwować je i badać. W zasadzie każda klatka jest ramą, która otacza znajdujące się w niej zwierzę. Zwiedzający odwiedzają ogród zoologiczny, żeby patrzeć na zwierzęta. Przechodzą oni od klatki do klatki w taki sam sposób jak odwiedzający galerię sztuki, którzy zatrzymują się przed jednym obrazem, potem przed kolejnym i tak dalej. Ale w ogrodzie zoologicznym widok jest zawsze nic laki, jak powinien być, podobnie jak w przypadku pozbawionego ostrości obrazu. Tak bardzo się do tego przyzwyczailiśmy, że z ledwością to zauważamy; czy może raczej usprawiedliwienie zazwyczaj poprzedza rozczarowanie, tak że nic odczuwamy już tego drugiego. Proces usprawiedliwienia ma następujący przebieg: Czego oczekujecie? Przecież to nic na martwy obiekt przyszliście popatrzeć — to zwierzę żyje. Wiedzie swoje własne życic. Dlaczego miałoby to łączyć się z tym, że będzie ono całkowicie widoczne? Lecz rozumowanie zawarte w tym usprawiedliwieniu jest niewłaściwe. Prawda jest bardziej wstrząsająca.

Jakkolwiek patrzylibyście na to zwierzę, nawet jeśli znajdzie się ono naprzeciw was, opierając się niemal o kraty, w odległości mniejszej niż pół metra, spoglądając w waszym kierunku, widzicie coś. co zostało sprowadzone do czegoś całkowicie marginalnego; i jakkolwiek natężalibyście swoją uwagę, nie uczynicie zeń centralnego obiektu. Dlaczego tak się dzieje?

I

i

V

%

t

l

33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Małgorzata Stankiewicz Dziecięce płyty nagrobne na Śląsku od XVI do XVIII w. Oficyna Wydawnicza ATUT
Image393 jednego taktu. Jeśli zastosować układ taki jak na rys. 4.460, zbudowany z multiplekserów, t
006 (24) Choroba dziecka jako wyzwaniepotraktowanie choroby jako wyzwania pozwala na odejście od pyt
DSC05696 (2) Stanisław Herakliusz Lubomirski Oto się jak na nowo znowu odrodziło, Nie to teraz jest,
DSC02258 (8) pią Niemcy, ile korzystnych założą u nas przedsiębierstw i — jak na tym my wyjdziemy?..
szczotka DROGI PRACOWNIKU ! Pamiętaj, jak się wysra*/ i ogarniesz szczotką kibelek to szczotkę u maz
41176 SCAN0336 - jak na obrazie Matthiasa Griinewalda (+1528), w którym oprócz donicy z goździkami (
dą zależne tak od intensywności promieni, jak i od kąta, którym te promienie padają na powierzchnią
scan038 Oko juko narząd płciowy 13 L akcja, od obszaru, na którym nic rozgrywa się ona nigdy1 2 3 4,
20(7) Dzieci kładą się na podłodze pozostawiając jak największe odstępy od siebie.Ha
Zdjęcie0645 ^C> ■ 2. Obliczyć sity osiowe w prętach I i II w schemacie jak na rysunku, w którym&n
img18201 djvu 183 G r a. Wyścigi, jak na poprzedniej lekcji, albo w „Liisa“. Wszystkie dzieci stają
Pies wydobyty z jaskini stopnie trudności, od tras dla początkujących i dzieci, z niewielkimi odcink

więcej podobnych podstron