socjo 10

socjo 10



118 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne

Studium przypadku - podejmowanie ról podczas badań intymnych

Wiele elementów proponowanego przez Goffmana modelu dramaturgicznego - manipulacji wrażeniami, znaczniki, role i spotkania bezpośrednie - pojawia się w badaniu przeprowadzą. nym przez Jamesa Henslina i Mae Briggs (zob. 1971, 1997). Przyjrzyjmy się uważnie ich stu- * dium specyficznej, bardzo delikatnej interakcji, jaką jest wizyta kobiety w gabinecie ginekoio-gicznym.

W okresie gdy Henslin i Briggs pracowali nad tym tematem, większość badań ginekolo. gicznych przeprowadzali lekarze-mężczyźni, co stwarzało (i niekiedy wciąż stwarza) wiele dwu., znacznych okoliczności i może wywoływać skrępowanie u obu stron. Zachodnia socjalizacja uczy zarówno mężczyzn, jak kobiety, że genitalia są najbardziej intymną częścią ciała i oglą. danie, a zwłaszcza dotykanie genitaliów drugiej osoby kojarzy się zwykle z intymnym kontaktem seksualnym.

Henslin i Briggs analizowali materiał zebrany przez Briggs, dyplomowaną pielęgniarkę, z dużej liczby badań ginekologicznych. W ich interpretacji takie badanie przebiega w kilku nastę- j pujących po sobie etapach. Zgodnie z metaforą dramaturgiczną, każdy z tych etapów stanowił oddzielny akt, a w miarę rozwoju akcji aktorzy występują w coraz to nowych rolach. W prologu kobieta wchodzi do poczekalni i przygotowuje się do podjęcia roli pacjentki, chwilowo pozbywając się swojej zewnętrznej tożsamości. Wezwana do gabinetu, podejmuje rolę pacjentki. Następuje pierwsza odsłona, w której lekarz przyjmuje konkretną, profesjonalną postawę i traktuje pacjentkę jako pełnoprawną, kompetentną osobę, utrzymując z nią kontakt wzrokowy i uważnie słuchając tego, co ma do powiedzenia. Jeżeli zdecyduje, że potrzebne jest badanie, mówi jej to i wychodzi z gabinetu. Jest to koniec pierwszej odsłony.

Kiedy wychodzi lekarz, wchodzi pielęgniarka, pomoc niezbędna do rozpoczęcia zbliżającego i się aktu. Jej rolą jest uspokojenie pacjentki, więc gra rolę jej powierniczki - która dobrze wie, jacli zachodnich mają na celu ochronę przestrzeni prywatnej jednostek - zarówno mężczyzn, jak i kobiet - przed niechcianym kontaktem fizycznym i bliskością innych.

Interakcja w czasie i przestrzeni

Aby przeprowadzać analizy spotkań bezpośrednich oraz aby zrozumieć, czym jest życic społeczne w ogóle, trzeba zacząć od lokalizacji i rozmieszczenia czynności w czasie i przestrzeni. Każda interakcja jesl jakoś ulokowana - przebiega w określonym miejscu i trwa przez określony czas. W ciągu dnia nasze działania rozgrywają się zazwyczaj w obszarze jakichś „stref” czasowych i przestrzennych. Tak więc w ciągu dnia większość ludzi spędza jakiś czas, dajmy na to, między dziewiątą rano a piątą po południu, pracując. leli czas w tygodniu jest także podzielony na strefy - w dni powszednie ludzie zazwyczaj pracują, a soboty i niedziele spędzają w domu, wykonując w tym czasie innego rodzaju czynności. Przechodząc z jednej strefy czasowej dnia do drugiej, przemieszczamy się również w przestrzeni. Aby dostać się do pracy, jedziemy autobusem z jednego końca miasta na drugi albo nawet dojeżdżamy spoza miasta. Dlatego analizując interakcję społeczną, warto przyjrzeć się ruchliwości ludzi i ustalić konwergencję czasowo-przestrzenną.

W zrozumieniu stref czasowych i przestrzennych, w jakich toczy się życie społeczne, pomocna jest koncepcja regionalizacji. Za przykład niech posłuży prywatny

_ to jest dla kobiety" - a zarazem współpracuje z nią w przygotowaniu do sceny, która ma chwilę nastąpić. Przed tą kluczową sceną, w której udział weźmie ciało częściowo poddane Zbsenvacji. pielęgniarka pomaga pacjentce zmienić się z osoby, polnej istoty ludzkiej, w „nie-° obe"- Nie tylko nadzoruje jej rozbieranie się, ale przejmuje aspekty tej czynności, nad jakimi w °ormainych warunkach pacjentka sama by panowała - zabiera i składa jej rzeczy, prowadzi ją do fotela ginekologicznego i przed przyjściem lekarza częściowo przykrywa jej ciało prześcieradłem.

W kluczowej scenie biorą udział zarówno lekarz, jak pielęgniarka. Obecność pielęgniarki służy zapewnieniu, że interakcja między lekarzem a pacjentką będzie pozbawiona podtekstów seksualnych- Ponadto pełni ona rolę naocznego świadka na wypadek, gdyby lekarz miał zostać oskarżony o nieprofesjonalne zachowanie. Samo badanie przebiega tak, jakby pacjentka pozbawiona była osobowości. Prześcieradło, którym jest częściowo przykryta, oddziela strefę genitaliów od reszty jej ciała, a pozycja, jaką przyjmuje, nie pozwala jej samej obserwować przebiegu badania. Lekarz siedzi na niskim stołku poza zasięgiem jej wzroku i, nie licząc paru specyficznie medycznych pytań, nie zwraca na nią uwagi. Pacjentka współpracuje w tworzeniu efektu bycia nie-osobą, nie inicjując rozmowy i ograniczając do minimum ruchy ciała.

Przed sceną finałową znów potrzebna jest pomoc pielęgniarki, która pomaga teraz pacjentce z powrotem stać się osobą. Mogą one znów nawiązać rozmowę, w której pacjentka wyrazi ulgę, że jest już po badaniu. Kiedy już sama ubierze się i uładzi, jest gotowa do ostatniej odsłony. Lekarz wchodzi i, przedstawiając wyniki badania, znów traktuje pacjentkę jak kompletną i odpowiedzialną osobę. Swoim uprzejmym, profesjonalnym sposobem bycia daje pacjentce do zrozumienia, że sposób jej postrzegania nie uległ w wyniku intymnego kontaktu z jej ciałem żadnej zmianie. Zostaje odegrany epilog, w którym pacjentka wychodzi z gabinetu i na powrót przybiera właściwą sobie w świecie zewnętrznym tożsamość. W ten sposób pacjentka i lekarz współpracują ze sobą w kierowaniu interakcją i manipulacji wrażeniami wywieranymi przez każdą ze stron na drugiej.

dom. Nowoczesny dom dzieli się na pokoje, korytarze i piętra, jeżeli ma więcej niż jedną kondygnację. Regiony te nic są jedynie fizycznie odrębnymi obszarami - odpowiadają one także strefom czasowym. Salon i kuchnia są zazwyczaj wykorzystywane za dnia, a sypialnie w nocy. Przebiegające w tych regionach interakcje są wydzielone zarówno przestrzennie, jak czasowo. Niektóre obszary domu pełnią funkcje „kulis”, a „przedstawienia” są odgrywane w innych obszarach. Niekiedy funkcję kulis może przyjąć cały dom. Jak zwykle doskonale ujmuje to Goffman (2000: 154-155):

Podobnie w niedzielny poranek rodzina może korzystać z otaczających ognisko domowe ścian, aby ukryć świąteczną niedbalość stroju, rozciągając na wszystkie pomieszczenia swobody ograniczone mi co dzień do kuchni i sypialni. W dzielnicach zamieszkanych przez amerykańską klasy średnią miejsce zabawy dzieci może być po południu uznane przez matki za kulisy, gdzie chodzi się w dżinsach, bez makijażu i z przylepionym do warg papierosem (...) oczywiście strefa, która jest sceną dla regularnie powtarzanego przedstawienia, w przerwach między występami nierzadko przekształca się w kulisy, ponieważ w tym czasie remontuje się dekoracje, a wykonawcy przymierzają kostiumy. Aby to zobaczyć, wystarczy zajrzeć do restauracji, sklepu czy domu na pięć minut przed przyjściem gości.

Czas zegarowy

^ społeczeństwach nowoczesnych strefy naszego działania są w znacznym stopniu wyznaczone przez czas zegarowy. Bez zegarów i dokładnego wymierzenia czynności


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
socjo 10 118 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne Studium przypadku - podejmowanie ról
socjo 11 120 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne Społeczne konstruowanie rzeczywistoś
socjo 13 124 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne ciach - miłości. Badanie interakcji
socjo 11 120 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne Społeczne konstruowanie rzeczywistoś
socjo 12 122 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienneŻycie społeczne a porządek czasowy i
socjo 5 108 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne wstałem z łóżka, poszedłem do łazienk
socjo 7 112 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne wydaje się jedynie mało interesującym
socjo 8 114 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne 114 Rozdział 4. Interakcja społeczna
socjo 3 104 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne 104 Rozdział 4. Interakcja społeczna
socjo 4 106 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne naszym słowom rumieniec. Istnieje jed
socjo 5 108 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne J wstałem z łóżka, poszedłem do
socjo 6 110 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne 4.    Mitdrick: Hej, ś
socjo 6 110 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne 4.    Mudrich: Hej. śl
socjo 7 112 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne wydaje się jedynie mało interesującym
socjo 8 114 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne Streetwise - Anderson Czy zdarzyło ci
socjo 9 116 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne uprzejmej nieuwagi. Dlatego w windach
socjo 2 102 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życic codzienneBadanie życia codziennego Mogłoby się
socjo 1 R O Z D ZInterakcja społeczna a życie codzienneBadanie życia codziennego 102 Mikrosocjologia

więcej podobnych podstron