Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela LE kształcenia rozdz 12

Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela LE kształcenia rozdz 12



opis wyników, które mają być uzyskane. Opis ten powinien być na tyle dokładny, by umożliwić rozpoznanie, czy cel został osiągnięty, a przynajmniej — określenie sposobu dokonania operacji sprawdzenia wyniku. Na przykład jeden z celów operacyjnych kształcenia pedagogicznego studentów mógłby brzmieć następująco:

„Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia lekcji problemowej na wskazany temat z przedmiotu specjalizacji”.

Rozważmy zalety takiego formułowania celów kształcenia:

1.    Jest - praktycznie biorąc - jednoznaczne. Pełną jednoznaczność moglibyśmy uzyskać sporządzając wzory konspektów lekcji problemowych, wykazy tematów lekcji oraz arkusz obserwacji i oceny przebiegu lekcji.

2.    Wskazuje sposób zademonstrowania, iż cel został osiągnięty. Student powinien przedstawić poprawny konspekt lekcji problemowej i potrzebne środki dydaktyczne, a także prawidłowo przeprowadzić tę lekcję.

3.    Odnosi się wprost do ucznia. Nie ma wątpliwości, że to kandydat do zawodu nauczycielskiego ma uzyskać umiejętność przygotowania i przeprowadzenia lekcji. Dobór ćwiczeń przez nauczyciela akademickiego i opiekuna praktyk studenckich jest sprawą wtórną, drogą do celu.

4.    Mobilizuje ucznia i nauczyciela. Cel jasny i uznany motywuje do wysiłku. Dotyczy to uczącego się oraz nauczyciela, który ma mu dopomóc w osiągnięciu celu.

Oto niewątpliwe wady operacyjnego formułowania celów kształcenia:

1.    Względne ubóstwo znaczenia. Ceną jednoznaczności jest schematyzm interpretacji celu — niemożność dołączenia własnych wartości i wyobrażeń przez jego adresata. Dominuje poprawność, a pole działalności twórczej jest ograniczone.

2.    Rozłączenie poznania i motywacji. Cele ogólne zwykle obejmują zarówno aspekty poznawcze (intelektualne, sprawnościowe), jak i motywacyjne (emocjonalne, wolicjonalne) opanowywanych czynności.).Cele operacyjne są formułowane osobno dla tych dwu dziedzin, gdyż sposoby rozpoznawania wyników w tych dziedzinach są odrębne. Cytowane sformułowanie celu operacyjnego jest wyłącznie poznawcze: nie obchodzi nas, czy student chętnie prowadzi lekcje problemowe i czy zamierza je prowadzić w przyszłej pracy zawodowej. Charakterystyczna jest powściągliwość w stosowaniu przymiotników.

3.    Poszatkowanie przedmiotu. Aby uzyskać dostateczną precyzję celów operacyjnych kształcenia pedagogicznego, budujemy je z osobna dla poszczególnych metod i form organizacyjnych lekcji. Jeżeli nawet pamiętamy

0    celach syntetyzujących dobór i wartościowanie tych elementów (tj. metod

1    form organizacyjnych), to i tak zapewne nie złożą się one na pełny zakres odpowiedniego celu ogólnego.

4.    Pracochłonność. Zbudowanie zbioru celów operacyjnych jest znacznie trudniejsze niż sformułowanie pojedynczego celu ogólnego. Zabiera wiele czasu autorowi i użytkownikowi tego zbioru celów.

12


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 12 Poddaj krytyce przedstawiony powyż
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 13 Wypis/ kilka operacyjnych celów ks
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 16 wykonywanie przewidzianych ćwiczeń
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 17 ków i skryptów dla nauczycieli. Ni
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 19 luśćmy, że zanotowano następujące
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 10 5.    Klasyfikujemy
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 13 >tyczy tylko niektórych działów
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 19 f Rozdział ten dotyczy planowania
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 10 błędy, niepewny. Skoncentrowany na
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 11 r Cele ogólne wskazują kierunki d
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 14 klasyfikowania celów poszczególnyc
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 15 chczas tylko jedną taksonomię cel
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 18 o zagadnieniu, starając się wytwor
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 11 Student potrafi objaśnić nowe rozw

więcej podobnych podstron