tpw5

tpw5



IDEAŁ WYCHOWANIA

Planowanie umożliwia efektywne działanie. Trzeba wiedzieć, co chcemy uzyskać i umieć dobrać stosowne środki do projektowanego celu, by zwiększyć szansę jego osiągnięcia.

Znamy cel-----projektujemy zadania do celów-------określamy środki do osiągnięcia zadań.

Ponieważ wychowanie jest procesem relatywnym, więc musimy na bieżąco doprowadzać do korekty planu, by dostosowywać go do zmieniających się okoliczności i reakcji wychowanka na nasze działania. Żaden projekt działań wychowawczych nie ma stuprocentowej skuteczności!!! (ewaluacja na każdym etapie realizacji)

Cele wychowania się zmieniają w czasie i przestrzeni- zależą od kultury, światopoglądu, religii i poziomu rozwoju cywilizacyjnego danej społeczności, (naturalizm J.J. Rousseau, socjologizm F. Znaniecki czy E. Durkheim, Dewey -poznanie, kulturalistyczne, futurologizm)

Teleologia wychowania to wyodrębniony dział refleksji dotyczącej wyprowadzania, uzasadniania oraz określania celów wychowawczych. Cele to stany rzeczy, których osiągnięcie jest postulowane. Stany te dotyczą osobowości człowieka ( bo przecież proces wychowania odbywa się „w" ludzkiej osobowości) bądź też postulowane stany rzeczywistości wychowawczej (są to wówczas cele pochodne).

Pojecie ideału wychowania, który jest zespołem zintegrowanych ze sobą celów wychowania dający opis dojrzałej osobowości człowieka, stanowi element systemu wartości. Wzór osobowy to opis konkretnego człowieka, nie musi być pełny lub nie do końca musimy go akceptować.

Ideał-----------cele ogólne.....-cele szczegółowe

CELE NAUCZANIA B. Niemierko „ Miedzy oceną szkolną a dydaktyką"

5

1) Cele kształcenia ogólnego- wszystkie cele na lekcjach muszą do nich pasować, (książka Cz.

Kupisiewicza)

-    Wspieranie rozwoju intelektualnego dzieci- przekazywanie podstaw wiedzy ogólnej.

-    Wspieranie samokształcenia.

-Rozwijanie zdolności i zainteresowań.

-    Kształtowanie naukowego poglądu na świat.

-    kształtowanie znajomości podstaw produkcji i organizacji pracy.

28


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
trzeba wiedzieć co to jest cnota. Sokrates utożsamiał cnotę z wiedzą na temat cnoty. Dostatecznym wa
komórki organizacyjne, w wyniku zorganizowania działania powinni wiedzieć co, gdzie, kiedy i w jaki
Podsumowując efekty działalności Spółki za rok 2003 trzeba podkreślić osiągnięty najwyższy w
w gospodarce (np. umożliwia finansowanie działalności gospodarczej, zapewnia wysoką efektywność
Umiejętność samodzielnego planowania, organizacji i prowadzenia działań opiekuńczych, wychowawczych
3. Ideał wychowawczy - stanowi globalny, naczelny cel całokształtu działalności wychowawczej. Jest
teorią takiego działania opiekuńczo-wychowawczego, która umożliwia rozwój”3. Istotną definicję
PLATON Popierał ideał wychowania państwowego Kobieta i mężczyzna mają te same uzdolnienia Dzieci do
skanuj0169 •    Pierwsza płaszczyzna: ocena trafności wariantów działania. Trzeba&nbs
„Wytworzone, w ramach realizacji pracy efekty działalności Wykonawcy będą własnością Zamawiającego,
Pict0059 (5) Efektywność działania chemioterapeutyków cytostatycznych zależy od faz rozwoju komórek
skanuj0043 (75) Rozdział 3.1System GS11 System GS1 jest między branżowym zestawem standardów umożliw
IMG 1312020124 ISposób octny

więcej podobnych podstron