Untitled Scanned 19

Untitled Scanned 19




CU tprtinstsis m. wykresie tym napitaŁ? r odmienna przet J - zamiast ii&i kategorię Cckij-jną X*. al* pojęcia te mmemy nwataó» pokrywająca się. TV wypadku wyodrębnienia kim 7 ieksemów nie puizds/ącyck kategorii fldayjncj X w witrzciołkjfcja driews umieściliśmy napiły typu ,-X*.

laoiocwe Tleńcie gałęzi dr«w& ,13/ odpowiadają possccegóinym klasom gramt-tycznym lekiem ów polskich. Zajiix=7 dęSsfeje, które w sposób oczywisty wynikająz wykresu /18Jt

[1J Breczowaiki »klasa irksemów mająeyah kategorię flofczjjaą pnypadka i alt mających kategorii SeksyjaeJ rodzaju (nie odmieniający oh się prze;

[2] Przymiotnlkl to klasaleksemów mających kategorie Ceksyjno przypadła, rodzaju ł liczby.

[S] Liczebniki to klasa leksemów mających kategorie flelayjne przypadka I rodzaju, nie mających zaś kategorii fleksyjnej licrby (nte odcJczisjącjch się przez liczbę).

[4)    Czasowniki właściwo to klasa leksemów ni* odmieniających się przez przypadek, natomiast mających kategorię fleisyjną osoby.

[5]    Czasowniki niowłaśoiwe to kiwa leksemów odmiennych, toto nio odmieniających lii przez przypadek ani prx« cechę.

[«] Partykuło-przysłówkl to Uut leksemów nieodmiennych, których.

jedyna forma nio Jest nirwan samodzielnie i ale ma funkoji łącząoej. [7J Spójniki te kłam leksemów nioodmiennyeh, których Jedyna forma ale j««t urywana samodzielni*, ma funkcję łączącą i ni* wymaga określonej wartości przypadkowej.

[S] Przyimki to klasaleksemów nlecdnisanych, których Jedyna forma nie jwt mywana samodzielnie, ma funkcję łączącą i wymaga określonej wartości przypadkowej.

[9] Wykrzykniki to klasa ifkzemów nieodmienny eh, których jodyna foma jest mywana samodzielnie.

s.r. KOKiirrARZE

Rilka punktów przedstawionej klasyfikacji wymaga komentarza. u) Saturalną konsekwencja rezygnacji z semantycznej zasady klasyfikacji Jest brak klasy odpowiadającej, chodby w przybliżeniu, zaimkom, tą one bowiem częścią mowy definiowaną no podstawie kryterium semantycznego. Sie ma natomiast podstaw gramatycznych do wyróżniania ich jako jednolitej klasy. Ponieważ pod względem semantycznym Ich cechy wyraziste, molna zcaletó pewne charakterystyczne sposoby składniowego mycia poszczególnych zaimków (por. Plsarkowa, 19Ó9), jednak nie będą one opozycyjne jednocześnie do kilku róinyeh klas (co najmniej rzeczowników i przymiotników) wyodrębnionych na podstawi* Cekayjnej. Dlatego aa tym poziomie opisu języka najrozsądniej jest chyba całkowicie sresygnowad z wyodrębniania wszelkich zaimków. Łcktemy zaliczane tradycyjnie do zaimków molna oozywade stosunkowo łatwo wyrólnió


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Untitled Scanned 19 Ćwiczenie umiejętności ortograficznych Wyrazy z „rz" niewymiennymC 1.5 Q Pr
Untitled Scanned 19 55 (3)    q-*[pvr->pv{q a r)] 11 :: (2)=*-(3)=>(4) (4) &nbs
Untitled Scanned 19 Ci UL Ustal wszystkie możliwe pozycje walutowe banku "X", jeżeli: 1 US
19686 Untitled Scanned 19 (6) nego młodzieńca, przyprowadzić go do niej, a kiedy z jego wartościoweg
23438 Untitled Scanned 25 mieć wyobraźnię, a poza tym opierałbym się na pamięci, tym długim wieczorn
70946 Untitled Scanned 19 544 p^/rtcm? poety h I• ’>irr, zaakcentowane, wartościujące “ Mw5zc siJ
Untitled Scanned 19 (2) partii przypowierzchniowej (h < 0,8 m). Jakie działania należy podjąć w z
Untitled Scanned 19 (11) Wskazówki dla nauczycieliA 4 w. 91 Należy zachęcić dziecko do zilustrowania

więcej podobnych podstron