Ściąga z Marketingu 2

Ściąga z Marketingu 2



.....r -    -------^icuys powstaje, przechodzi fazę wzrostu

iiusiępiiie aojrzalosci, aż w końcu wchodzi w fazę schyłkową (nazywamy to cyklem 4-ch faz Życia rynku") Istnieje analogia pomiędzy cyklem życia rynku i cyklem życia produktu.

Bezpośrednim impulsem powstania rynku jest tzw. odblowanie rynku (usunięcie barier ograniczających popyt i podaż).

Faza wzrostu rynku charakteryzuje się:

-szybkim wzrostem popytu

-    szybkim wzrostem rentowności

-    wchodzeniem nowych przedsiębiorców    i/

Faza dojrzałości:    u

-nasilenie się konkurencyjności

-    wzrost wymagań nabywców

-    spadek rentowności

-    problem wykorzystania zdolności produkcyjnych Faza schyłkowa:

-    kurczenie się rozmiarów rynku

-    gwałtowny spadek rentowności

-    pojawienie się nowych technologii i sposobów zaspokajania potrzeb

97/- wiesz a praLcdjrracl^ąąajftycznyęh^WOT i TCfWS^

W celu oceny pozycji przedsiębiorstwa i perspektyw i kierunków jego rozwoju (w otoczeniu rynkowym i ogólnym) konieczne jest ustalenie z jednej strony szans i zagrożeń wynikających ze zmian otoczenia, z drugiej atutów i słabości wynikających ze stanu własnych zasobów przedsiębiorstwa.

Pomocne w tych ustaleniach są tzw. procedury analityczne SWOT i TOWS. Są to skróty pochodzące od pierwszych liter w języku angielskim.

SWOT to atuty, słabości, szanse, zagrożenia TOWS tQ zagrożenia, szanse, słabości, atuty.

£?


Przestawienie liter nie jest przypadkowe, jest to świadoma kolejność. W pierwszym przypadku punktem wyjścia jest ocena własnych kompetencji i poszukiwanie optymalnego sposobu ich wykorzystania W drugim przypadku (TOWS) punktem wyjścia do analizy jest rozpoznanie zewnętrznych zagrożeń i minimalizacja ewentualnych ich skutków. Po dokonaniu analizy szans i zagrożeń dla określenia strategii przedsiębiorstwa ustalamy cele kierunkowe i tzw. cel główny.

Katalog celów to: cele rynkowe, cele ekonomiczne, cele socjalne, wizerunek i prestiż przedsiębiorstwa. W miarę umacniania się sytuacji finansowej można się zająć celami pozostałymi.

Możliwości i sposób realizacji celów określa tzw. macierz Ansoffa.

Należą do niej takie działania jak:

-    penetracja rynku (poszukiwanie nowych rynków)

-    rozwój produktu (wprowadzanie nowych produktów)

-    dywersyfikacja (równolegle nowe produkty i nowi nabywcy).

Rozpatrywane są one w aspekcie szans (dużych i małych) oraz zagrożeń (małych i dużych).

l -*Ic1    ii- ■-•.i: Z?..?; ?■*: wę    \V. I j y. «SB    i fi*    -1

Strategia konkurencji polegaiia olcreś


owania własnej przewagi nad konkurencją

Możemy to uzyskać trzema drogami:

-    przywództwa kosztowego (równoczesne konkurowanie przez cenę i jakość)

-    zróżnicowania asortymentowego (my mamy, konkurent nie)

-    zasadę koncentracji (koncentrujemy się na jakimś segmencie- najlepszy jogurt, najlepszy ketchup itp.) Istotny jest również styl odniesienia do konkurentów.

-    „stateczny leader rynku” - ugruntowana pozycja, konwencjonalny sposób odniesienia do konkurentów;

-    „agresywny pretendent” - przebojem wchodzi na rynek;

-    "ostrożny pretendent” - nie prowokuje konfliktów, po „cichu” zwiększając udział w rynku    / U

-    „miody leader” — firma stara się utrzymać wszelkimi sposobami niedawno zajętą czołową pozycję.


mg&



11. Co wiesz o stosowanej,w eksporcie formule CIF, zasadzie akrcdylytfy lltrtndlu kótnpenśacyjnym? f    “

Ć/F jest ogólną formują zawierania kontraktu pomiędzy stronami eksportującymi i importującymi towary, /godnie z tą formulą koszt transportu ubezpieczenia i tzw. frachtu należy do wysyłającego towar. Zasada akredytywy polega na wniesieniu przez kupującego kwoty zabezpieczającej transakcję mi

odpowiednie, zablokowane konto bankowe.    '    *

Przez kompensacyjny rozumiemy umowę handlową w której część lub całość płatności za towar następnie w lonmc innych dóbr lub usług.

Ocenia się, że jeszcze w połowie lat 90-ych handel wymienny stanowił 20 - 30% handlu /I-i światowego. Handel wymienny jest szczególnie korzystny przy wchodzeniu na nowe rynki o dużym '    ’

stopniu ryzyka.    J    J

12. Ćowiesz na temat międzynarodowego porozumienia aaraccz ograniczenia protekcjonizmu i wspierania wolnego handlu GĄTP?Tr'i±>“    '■■ --■■-rę

GATT, czyli Układ Ogólny w sprawie cel i handlu byl międzynarodową organizacją utworzoną jeszcze w 1947 r. (a więc 10 lat przed powstaniem EWG). Celem GATT było działanie na rzecz zniesienia cel i ograniczeń handlowych między państwami. Do roku 1980 układ nie obejmował handlu artykułami żywnościowymi. Dopiero rozpoczęta w 1986 r. tzw. Runda Urugwajska GATT włączyła produkty rolne w ten układ. Rokowania trwały 8 lat i zakończyły się podpisaniem Aktu końcowego GATT (1994 r.).

Założył on systematyczne znoszenie protekcjonalizmu w dziedzinie handlu produktami rolno - j żywnościowymi.    '

Akt końcowy powołał także do życia Światową Organizację Handlu (WTO) z siedzibą w Genewie. Ogólnie biorąc ma ona czuwać nad realizacją postanowień Aktu Końcowego GATT przez wszystkie państwa członkowskie, szczególnie w zakresie:

-    dostępu do rynku

-    konkurencji w eksporcie

-    subsydiów krajowych.

13. ’ Co oznaczają skr óty nazw stowarzyszeń: L T f A, CU 1A i A Al11A?^

EFTA to skrót nazwy 'Europejskiego^Stowarzyszenia Wolnego Handlu. Jest to organizacja

uwaźanaja^ekurs^ £rodkow£ Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu. Stowarzyszenie zawiązały państwa tzw. Grupy Wszechradzkiej (Czechy, Słowacja, polska i Węgry) jeszcze przystąpieniem do UE (1993). Założono zniesienie ceł między tymi państwami do roioi 1997. Ustaleń

na aktualności po wstąpieniu ao uc.    .    .

NAFTA jest Północno-Amerykańskim Stowarzyszeniem Wolnego Handlu i obejmuje. USA, Kanadę i Meksyk. Państwa te stworzyły blok handlowy z nasileniem wym.any handlowej wewnątrz ugrupowania.


Straciły na aktualności po wstąpieniu do UE.    '



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ściąga z Marketingu 1 . j/iuiiu*ntuwc z iiiurmingu:nwii7 ix l.,jv Go rozumiemy pod pojęciem „marketi
- stanowa- powstała w związku ze wzrostem politycznego i ekonomicznego znaczenia stanów. Władza mona
Ściąga z Marketingu 3 Pierwsza giełda towarowo — rolniczapowstala w roku T848wGncagp w wyniku gwałto
IMAG0715 (3) Sympodlalna - czyli wieloosiowe rozgałęzienie powstaje w wyniku silniejszego wzros
Instrukcja stosowania i przechowywania stymulatora wzrostu rOTAL HUMUS ZAKRES STOSOWANIA, SPOSÓB, TE
Historia marketingu politycznego O powstaniu i rozwoju marketingu politycznego zadecydowały trzy czy
Zdjęcie0895 (2) Powstawanie kryształów Etap 3 - wzrost kryszralów -dyfuzja następnych cz^steczek/jon
68147 Skanowanie 09 03 08! 43 (18) Po tym okresie zakażenie przechodzi w fazę bezobjawowego nosiciel
383 (4) i w temp. 460°C przechodzi w fazę uporządkowaną p . Fazy Pip występują w zakresach składu r
Etykiety, Informacje, MarketingStreszczmsć Od powstania w roku 2007 Europejskiego Forum ds, Alkoholu
1.    Maleje intensywność wzrostu korzenia i pędu, aż z czasem ustaje. 2.
183 2 my tę czynność wielokrotnie. Następnie opóźniamy przechylanie dziecka ku podłodze, czekając, a
bez tytułu18 (2) Czynniki wzrostu gospodarczego 229 AZ + ZAr+y Mnożymy obydwie strony (2) przez (A K

więcej podobnych podstron