03trudne nietrudne

03trudne nietrudne



•    Zajęcia prowadzi stale ta sama osoba. Pamiętamy, że ważny jest klimat pracy, okazujemy więc dziecku dużo sympatii, zrozumienie jego trudności, staramy się być cierpliwi i pogodni.

•    Przed przystąpieniem do pracy z dzieckiem dokładnie zapoznajemy się z ćwiczeniem.

•    Początkowo pracujemy razem codziennie, nie dłużej niż 25 - 30 minut. Stopniowo czas pracy wydłużamy do 45 - 60 minut, zmniejszając częstotliwość zajęć do jednego tygodniowo.

Poprzez zaproponowane ćwiczenia będziemy rozwijać funkcję kierunkową i globalną percepcji wzrokowej, likwidując w ten sposób przyczynę popełnianych błędów. Przeprowadzimy operacje w zakresie wzrokowo-ruchowej analizy i syntezy wyrazów, kojarzenia litery z jej odpowiednikiem fonetycznym, pamięci wzrokowo-słuchowo-ruchowej liter i układów literowych, jak również różnicowania podobnych graficznie liter. Będziemy wzmacniać koncentrację uwagi i rozwijać logiczne myślenie.

Ćwiczenia są usystematyzowane od łatwiejszych do trudniejszych struktur wyrazowych. Pomoże to Państwu posługiwać się nimi w zależności od potrzeb dziecka.

Jeżeli dziecko utrwaliło już sobie błędną pisownię b - d i stale myli te litery, zacznijmy od początku i przeróbmy ćwiczenia systematycznie. Jeśli zaś zamiana b - d występuje raczej sporadycznie i nasila się w momencie napięć emocjonalnych, słabszej koncentracji uwagi, liczbę i częstotliwość ćwiczeń możemy ograniczyć albo niektóre w ogóle pominąć. Sami Państwo podejmiecie słuszną pod tym względem decyzję, obserwując poziom wykonanego zadania.

Ćwiczenia na materiale literowo-wyrazowym możemy rozpocząć od małego sprawdzianu, na który złożą się przepisywanie i pisanie ze słuchu. Do przepisywania proponujemy dziecku kilka wyrazów z literami często mylonymi (b, d, g, p, a, o):

dom, torba, gol, gapa, buda, podłoga, park

Pisanie ze słuchu sprawdzamy, posługując się na przykład następującymi zdaniami:

Obok domu rosną dwa dorodne dęby.

Tego lata była upalna pogoda.

Mylone przez dzieci litery b-d, g-p, jak również a-o, m-n, będą wykorzystywane w naszych ćwiczeniach w niejednakowym stopniu, ponieważ częstotliwość tych błędów jest zróżnicowana. Najwięcej ćwiczeń dotyczy pary literowej b-d. Instrukcje posłużą Państwu do opracowania zadań mających na celu likwidowanie błędów w zakresie innych par literowych.

W mniejszym zakresie zajmiemy się parą literową a-o. Marginalnie potraktujemy też błędy w zakresie m-n, które dzieci popełniają stosunkowo rzadko. Wszystkie przedstawione ćwiczenia mogą Państwo - w zależności od potrzeb indywidualnych dziecka -odpowiednio ograniczać i modyfikować.

Ćwiczenia o charakterze graficznym odgrywają dwojaką rolę: 1) działają stymulująco, rozwijają określoną funkcję, tyle że na innym materiale niż litera i wyraz, 2) ułatwiają odprężenie. Można je wykorzystać w dowolnej kolejności - na początku zajęć albo między innymi ćwiczeniami, w momencie zmęczenia czy słabszej koncentracji uwagi dziecka.

Rozpoczynamy od ćwiczeń na materiale nieliterowym.

Układy graficzne ze spiralami

Na rysunku mamy wzory utworzone przez linie spiralne.

p

ci

Cl

0

G

0

G1

G


0

t)

ZADANIA:

•    Przyjrzyj się uważnie poszczególnym wzorom i (po tej samej stronie kreski pionowej) narysuj takie same linie spiralne.

•    Odtwórz uktad linii spiralnych za pomocą plasteliny lub drutu.

•    Przyjrzawszy się uważnie tym dwóm wzorkom (pokazujemy dziecku dwa wzory, resztę zasłaniamy), narysuj z pamięci takie same. Jeśli próba nie jest udana, możemy ją powtórzyć (przed dzieckiem znajdują się tylko dwa eksponowane wzory).

3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG987 KADENCJA Kadencja Rzecznika trwa 5 lat i liczona jest od dnia złożenia ślubowania przed Sejme
10 L. Bednarski, op. cit., s. 37. -    chyba, że ta sama osoba jest autorem kilku cyt
o Nie więcej niż dwie kadencje ta sama osoba może urzędować Ewa Lętowska, Tadeusz Zieliński, Adam Zi
DSC01617 I generalnego i zatwierdzany przez z ,,etnią kadencję. Ta sama osoba mnŁ u dzenie Or61# ^rn
wpływ, ale jest to ciągle ta sama osoba. Jak to ocenić? Czy wtedy wygląd może być wyróżnikiem? W zas
DSC00857 (3) 2.    Kadencja Prezesa NBP wynosi 6 lat. Ta sama osoba nięn®ż^^ę
obraz7 i 36 Komunikacja rytualna: od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej i ta sama osoba może
DSC01617 I generalnego i zatwierdzany przez z ,,etnią kadencję. Ta sama osoba mnŁ u dzenie Or61# ^rn
DSC01616 generalnego i zatwierdzany prze/ 7 ^Sletnią kadencję. Ta sama osoba mofTw^ * „a cZtei .,vn
0000011(1) cego z tą samą dehydrogenazą Wykazano, że dębydrogenaza izocytry-nianowa współdziałająca
§ 6 1.    Zajęcia prowadzone w innej formie, wynikającej z programu studiów, ze wzglę
dopplerowskich. Metoda ta posiada tę zaletę, że pomiar jest wykonywany podczas ruchu wzdłuż wyznaczo
210320122703 00x150000x750 Technologia produkcji Prowadząc widkaloitanm} odchów perlic należy pamię
CCF20090831209 B. URZECZYWISTNIANIE SIĘ ROZUMOWEJ SAMOWIEDZY PRZEZ NIĄ SAMĄ Samowiedza odkryła, że

więcej podobnych podstron