186 187

186 187



186 Zadanie transportowe i problem komiwojażera

•    dla klienta C:

x + A'23 ■+• A33= 80,

•    dla klienta D:

■*i4 + jc24 + x,4 = 70,

•    warunki nieujemności:

-V11 ? X|2, X13- A|4, V;|, X22, A23, A24, Xj j, X22, JC33, X 34, i 1 A\;2' A.(;, A'44 ^ 0.

Otrzymujemy problem o strukturze zadania transportowego, w którym „dostawcami” są doradcy firmy konsultingowej, a ich „podaż” to czas, jaki mogą poświęcić na nowe projekty, natomiast „odbiorcami” są klienci, a ich zapotrzebowanie to liczba godzin przeznaczona przez doradców na analizę nowych kontraktów. Jest to zadanie niezbilansowane, gdyż łączna podaż, równa 400 godzin, przewyższa łączny popyt, który wynosi 365 godzin. Wprowadzamy fikcyjnego odbiorcę, czyli fikcyjnego klienta E, którego projekt wymaga 4(X)-365 = 35 godzin pracy. W związku z tym wprowadzamy do modelu dodatkowe zmienne decyzyjne oraz dodatkowe ograniczenie.

Dodatkowe zmienne decyzyjne:

a 15    —    liczba godzin    pracy    doradcy    X    dla    klienta    E,

a25    —    liczba godzin    pracy    doradcy    Y    dla    klienta    E,

xK    —    liczba godzin    pracy    doradcy    Z    dla    klienta    E.

Dodatkowe ograniczenie dla klienta E:

Xj 5 + A25 -t- A35 = 35.

Dodatkowe warunki nieujemności:

Aj5, X25, X25 ^ ().

Rozwiązanie optymalne

Zadanie rozwiązujemy za pomocą programu TRANS.EXE. Otrzymujemy następujące rozwiązanie optymalne:

xn = 140,    X|2 = 0,    X|3 = 0,    X|4    = 0,    x,5 = 0.

X')| - 25,    X22-~35,    x23--80,    x24 —0,    A" 22 -;0,

x3l=0,    xi2= 15,    x„ = 0,    Xj4 = 70,    X3s = 35.

Minimalna wartość funkcji celu wynosi 4037,5.

Interpretacja rozwiązania

Plan pracy doradców, który zminimalizuje koszty wynagrodzenia pracy doradców firmy, przedstawiono w tablicy 3.53. Plan optymalny przewiduje całkowite wykorzystanie czasu pracy, którym dysponują doradcy X i Y. Zasób czasu pracy (najdroższego) doradcy Z pozostanie częściowo niewykorzystany.

Tablica 3.53

Doradca

Klient A

Klient Ii

Klient C

Klient D

X

140

0

0

0

Y

25

35

80

0

Z

0

15

0

70

Minimalny koszt wynagrodzenia doradców przy zapewnieniu realizacji wszystkich kontraktów wynosi 4037,5 zł.

(b) Otrzymano informację, że pan X nie może pracować dla klienta B. Jaki jest wpływ tej informacji na dotychczasowe rozwiązanie optymalne?

Ponieważ nie została zaplanowana współpraca doradcy X z klientem B, informacja o tym, że doradca X nie może pracować dla klienta B, nie ma żadnego wpływu na rozwiązanie optymalne. Gdyby jednak okazało się, że w pierwotnym planie współpraca taka została zaplanowana, należałoby ponownie rozwiązać zadanie transportowe, traktując połączenie X-B jako niedopuszczalne i przypisując mu bardzo wysoki koszt jednostkowy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
136 137 136 Zadanie transportowe i problem komiwojażera znacznie większej liczby iteracji. Do drugie
138 139 138 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Rysunek
140 141 140 Zadanie transportowe i problem komiwojażera reguły tworzenia zadania dualnego opisane w
142 143 142 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Rozwiązanie zapisane w macierzy X jest rozwi
144 145 144 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica 3.4 Rozwiązanie początkowe (metoda
146 147 146 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica 3.9 Rozwiązanie początkowe (metoda
148 149 148 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Opiszemy dalej sposób postępowania w kolejny
150 151 150 Zadanie transportowe i problem komiwojażera3.4.2.    Wybór zmiennej 
152 153 152 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica 3.13 Rozwiązanie początkowe (metod
154 155 154 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tworzymy nowe rozwiązanie dopuszczalne. Doty
156 157 156 Zadanie transportowe i problem komiwojażera X
158 159 158 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Iteracja 1 Tworzymy układ równań liniowych
160 161 160 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica 3.30 Dotychczasowa macierz wskaźni
162 163 162 Zadanie transportowe i problem komiwojażera3.5. Bilansowaniezadania transportowego i M
164 165 164 Zadanie transportowe i problem komiwojażeraPrzykład 3.4 Popyt w centrum dystrybucji 02 z
166 167 166 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica
170 171 170 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica
172 173 172 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica
174 175 174 Zadanie transportowe i problem komiwojażera Tablica 3.41 Chromosom Wartość funkcji

więcej podobnych podstron