196,197

196,197



ona jednak w tym wypadku równoznaczna z dowolnością lub obojętnością dla wersowego rozmiaru, a wynika z dopuszczenia do uczestnictwa w rytmicznych przyrównaniach pewnej ilości różnorodnych komponentów. Znaczy to, że przez utwór przebiegać może kilka pasm rytmicznych opartych na różnych wersowych długościach. Poza tym nieliczne wersy mogą być z tego rodzaju odpowiedniości wyłączone i w bezpośrednim sąsiedztwie nie mieć swoich rytmicznych ekwiwalentów w postaci analogicznych formatów. Wersy takie stanowią przewidziane przez ogólne zasady wierszotwórcze — wyjątki, dość często obdarzane z tej racji określoną funkcją w kompozycji całego tekstu. Nieregularny wiersz sylabiczny wykorzystuje w charakterze budulca formaty dobrze znane i utrwalone w tradycji regularnego sylabowca. Ich sylabowcowe pochodzenie przejawia się w tym, że zachowują bez względu na kontekst, w jakim się znajdują, ustalone obyczajem miejsce działu średniówkowego: trzynastozgłoskowiec po sylabie siódmej, jedenastozgłoskowiec po piątej.

Ze względu na czytelność rytmiczną, utwory pisane nieregularnym sylabowcem ograniczają się do przeplotu niewielu różnych formatów, a układ ich podporządkowany zostaje pewnym prawidłowościom kompozycyjnym. Powstaje w ten sposób; woista architektonika wersowa. Wytworzyło się kilka najczęściej spotykanych porządków jej komponowania, niejednokrotnie występujących 'równocześnie i w przemieszaniu. Trzy z nich omówimy przykładowo.

IJ


1) Wiersz opiera się'na jednym, dominującym formacie podstawowym, który podlega modyfikacjom przez włączanie weń wersów innej długości, bądź do niego upodobnionych (jak w części II Dziadów), bądź też z nim skontrastowanych, jak w następującym fragmencie z „Prologu” części III Dziadów:

Więzień:

[...]

Mędrcy mówią, że sen jest tylko przypomnienie— 13 (7+6) zgl.

Mędrcy przeklęci!    5    zgl.

Czyż nie umiem rozróżnić marzeń od pamięci?    13 (7+6) zgl.

Chyba mnie wmówią, że moje więzienie    11    (5+6)    zgl.

Jest tylko wspomnienie.    6    zgl.

Mówią, że senne czucie rozkoszy i kaźni    13 (7+6) zgl.

Jest tylko grą wyobraźni;—    8    zgl.

Głupi! zaledwie z wieści wyobraźnią znają    13 (7+6) zgl.

I nam wieszczom o niej bają!    8 zgl.


(A. Mickiewicz Dziady, cz. IIT, „Prolog”, w. 73 81)

2) Najczęściej spotykana postać nieregularnego sylabowca to przeplot kilku formatów, przy czym zdarzać się mogą kilkuwersowe wstawki

wnosylabiczne. Oto przykład z oświeceniowej bajki:

Kacy ja mocniejszego zawcly lepsza bywa.

a

13 (7+6) zgł.

Zaraz wam tego dowiodę,

b

8 zgł.

(idzie bieży krynica żywa,

a

8 zgł.

Poszło jagniątko chlipać sobie wodę.

b

11 (5+6) zgł.

Wilk tam na czczo nadszedłszy, szukając napaści,

a

13 (7 1 6) zgł.

Itzckl do baraniego syna:

b

8 zgł.

,,l któż to ośmielił waści,

a

8 zgl.

Z.c się tak ważysz mącić mój napitek ?

c

U (5+6) zgl.

Nie ujdzie ci bez kary tak bezecna wina.”

b

13 (7+6) zgł.

Baranek odpowiada, drżąc z bojaźni wszytek:

c

13 (7+6) zgl.

„Ach, panie dobrodzieju, racz sądzić w tej sprawie

a

1 13 (7+6)zgł.

Łaskawie.

a

3 zgł.

Obacz, że niżej ciebie, niżej stojąc zdroju,

b

\ 13 (7+6) zgł.

Nie mogę mącić pańskiego napoju”.

b

| 11 (5+6) zgł.

flf

(S. Trembecki Wilk i baranek, w. 1 — 14)

3) Bardziej wyspecjalizowanym,^

rzadziej spotykanym sposobem

układu nieregularnego sylabowca jest grupowanie wersów w porządku rosnących lub malejących długości. Chwyt ten, wielokrotnie powtórzony, szczególnie dużą rolę odegrał w komponowaniu sceny przed komnatą cara w Kordianie, gdzie skracanie wersów jest skojarzone z narastającym

przerażeniem bohatera:

Kordian:

(idąc naprzód z karabinem)

Puszczajcie mię! puszczajcie! jam carów morderca; 13 (7+6) zgl.

Idę zabijać... ktoś mnie za włos trzyma.

11 (5 + 6) zgl.

Imaginacja:

Słuchaj! ja mówię oczyma.

8 zgł.

Strach:

Słuchaj! mówię biciem serca.

8 zgł.

Kordian:

Nikogo nie ma,

5 zgł.

Ktoś gada...

3 zgl.

(J. Słowacki Kordian, akt III, sc. V, w. 488—493)

O postaci i funkcjach nieregularnego sylabowca w określonym utwo-i/t decyduje nic tylko architektonika formatów, ale także współdziała

li


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0013 8 mi (4). Jednak w tym wypadku w języku niemieckim przymiotniki staną się identyczne
DSC04652 176 Rodząje i gatunki literackie niej ekspresji przeżyć autora. Jednakże i w tym wypadku ni
badanie9 niu nachylenia charakterystyki jest analogiczne do przytoczonego w poprzedniej metodzie. J
53499 Obraz10 lliwiinlii się semantycznej funkcji rymu. Poleca ona na tym, że wyi ^^1 iyillnwiiiie m
70880 P1010012 (13) Dziecko może przyjmować pozycję dowolną lub przymusową, która nie zawsze wynika&
jest negatywny pod warunkiem, że wzrasta jednocześnie stopa zysku, albo rentowność KW, w tym wypadku
słowia011 szczególnych rozpatrywanych tu wymiarach miałyby-tak, niość jednak zachodzi i jest ona z r
img954 (4) właśnie dźwięczność jest w tym wypadku cechą dystynktywną, że to właśnie ona jest wykładn
podówczas gorączka poszukiwaczy, w tym wypadku jednak nie złota, lecz zabytków skandynawskich które
skanuj0024 dni. To zastrzeżenie wydaje mi się konieczne, żeby uniknąć możliwych w tym wypadku

więcej podobnych podstron