1 (176) 3

1 (176) 3



i odczytania” utworu mogą się różnić. Nadawca pośredni, przez użycie własnych subkodów ekspresywnych, a przede wszystkim przez własną interpretację, czasem arbitralną w stosunku do domniemanych intencji aatora — może zmienić sens i ideologię utworu. Może, i tak bywa nieraz, zmienić te sensy i odbiorca. Wróćmy do sytuacji, w której odbiorca, nie umiejący czytać lub nawet czytający, pozostaje sam z książką — ;ako przekazem literatury, czyli tekstu zwerbalizowanego. Tekst zapisany, wydrukowany, nawet w danej mniej pomysłowej edytorsko książce dla dzieci, nie był ukryty w znakach przezroczystych. ,,Odczytywanie” niosło intencje szukania identyfikacji wizualnych i brzmieniowych znaków drukarskich z ich desygnatami pojęciowymi. A jeśli nawet działo się to w stopniu niewielkim, to sama morfologia książki, jej struktura kartkowa — narzucały się swym wTalorem napisowo-graficznym: wykrojem i zróżnicowaną wielkością czcionek, ich kolorem, rozłożeniem wyrazów i zdań na stronie, kształtem kolumny drukarskiej, ekspresywnością znaków przestankowych — wykrzykników, pytajników, myślników, typową dla naiwnej wyobraźni tendencją do animizującego lub przedmiotowego interpretowania liter. Jednym słowem, tekst brzmieniowy i znaczeniowy, uwięziony w znakach drukarskich, szukał dla siebie ekwiwalentów obrazkowych. „Literackość”, jeszcze przed jej -wyobrażeniową konkretyzacją, jako wynikiem zakończonego procesu czytelniczego odbioru, chciała już „wyglądać” w sytuacji przedczytelniczej, być znacząca dla odbiorcy analfabety. Książka dla dzieci uciekała się i ucieka w tym względzie do wyglądu średniowiecznej biblii pauperum.

Książka dla dzieci stawała się coraz bardziej — znowu w wyniku rozwoju i doskonalenia się sztuki edytorskiej — książką z obrazkami. „Literatura” uzyskiwała w niej komentarz w przestrzeni obok porządków syntagmatycznych. Obrazek nie należy do tekstu literackiego (albo rzadko należy), ale należy do „książki z obrazkami”. A tekst literacki mógł Się dla odbiorcy identyfikować z samą książką. „Czytanie książeczki” z „oglądaniem książeczki”: książki mówią. Książka z obrazkami może być nadawcą autonomicznym — wyzwalanie z niej pełnego komunikatu może odbywać się poprzez odczytanie grafemów. Samo odwracanie kartek, oglądanie tego, co napisane, wreszcie oglądanie obrazków może być odczytaniem książki na jej pewnym poziomie. Współczesne edytorstwo niektórych książek dla dzieci poszło jeszcze dalej. Książki stają się przedmiotami samymi w sobie; zrobione z trwałych plastikowych materiałów, pozwalają się rozmontowywać na oddzielne kartki, litery, obrazki; książką można manipulować na różne sposoby i różnie jej używać: iść z nią do wanny z kąpielą, używać jako elementów do konstruowania architektury. Jej wyłączone kartki można nadmuchiwać, wtedy poszczególne litery czy słowa ujawniają swoje nieoczekiwane pozainformujące walory. Książka może być w klockach, może być w płytach gramofonowych. „Literatura” narracyjna może się spełniać za pomocą obrazków; tekst słow-

17S



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG54 (8) IV Przedmowa cznych poczynań profilaktycznych Poczynania takie, choć mogą się różnić w za
18 Wprowadzenie go towaru. Chociaż interesy obu stron mogą się różnić w kwestii wynagrodzenia pracow
p182 Chądzyński Region i jego rozwój 07 Poszczególne klastry mogą się różnić między sobą wielkością,
str005 Zulo/ymy, że lego typu instrument ma indeks odczytowy /iiujdu
DSCF3404 Wincenty Lutosławski zajmował się zagadnieniem doświadczenia mistycznego przez pryzmat włas
Magazyn62701 523 LIBERALIZM GOSPODARCZY wodów, 1. g. wypowiada się przeciw nim i prowadzenie prz
Każdy decydent ma swoje własne funkcje użyteczności, które mogą się między sobą różnić, w zależności
Prezentowane wizerunki mogą się znacznie różnić od spontanicznych zachowali, kiedy człowiek jest
5. Trasy przewodów. Poszczególne sposoby wykonywania instalacji mogą znacznie różnic się, ale są też
Program ograniczenia niskiej emisji w gminie Lędziny wrzesień 2003 paliwa mogą niekorzystnie się róż
Szczegółowe rozwiązania mogą się nieco różnić w poszczególnych bankach, co znajduje odbicie w ich

więcej podobnych podstron