1 (57) 3

1 (57) 3



wych, z kolei scen zwartych, zamkniętych w dramatyczne, malarskie obrazy — ma ową siłę ewokatywną). Inny model percepcji, najbardziej autokreacyjny, to pisanie własnej powieści historycznej, podróżniczej, pirackiej, detektywistycznej... oczywiście montowanej z opanowanych pamięciowo, wyobrażeniowo partii powieści czytanych, robionych z cytatów z powieści literackich; tu również wybór pewnych form konstrukcyjnych: dziennika, pamiętnika, listu... Bardzo trudną sprawą jest prześledzenie tak szeroko rozumianej percepcji. Materiał uzyskany na drodze ankiet, wywiadów jest i niepewny merytorycznie, i zawodny metodologicznie; najlepsze byłoby podpatrywanie „ukrytym obiektywem” lub wywiady i rozmowy robione już z dorosłymi, odwołujące się do ich przeżyć i aktywizacji poczytelniczych. Chcę tu mocno podkreślić, że badania nad tekstem i jego percepcją czytelniczą oraz dalszymi dziejami poczy-telniczymi powinny być prowadzone w strukturalnym ze sobą związku. Dla nas tekstem w tym rozumieniu będzie właśnie suma tych elementów, rozpatrywana jednak nie jako porządek linearny, segmentatyw-ny, ale jako struktura. Zupełnie inne cele i wnioski otrzymuje badacz czytelnictwa, psycholog, pedagog od literaturoznawcy. Właśnie literaturoznawcze badania są owymi badaniami kompleksowymi, idącymi w kierunku wyjaśnienia poetyki powieści DM, w tym wypadku właśnie poetyki powieści, nie np. czytelnictwa, ale tę poetykę rozumiem w jej młodzieżowej odmianie jako tekst komplementarny.

Obie prace monograficzne (Kudelskiej i Skotnickiej) obejmują dwie grupy powieściowe; historyczna — jest właściwie powieścią „dla chłopców”. Wiele na to jest dowodów. O ile powieści dla dziewcząt mniej mają zamiarów poznawczych, edukacyjnych, o tyle historyczne bardzo wiele. Ale od strony odbioru sprawa ta kształtuje się zupełnie odmiennie; do wyjątków należą wypadki, aby ktoś czytał powieść historyczną po to, aby się nauczyć historii, a jeśli czyta ją po to, aby się nauczyć, aby się „w historii podciągnąć”, to nie czyta jej jako powieści DM. Nauka bowiem jest tu zawsze wtórną sprawą, nie wyborem, nie poszukiwaniem, ale korzyścią, przewidywalną przez nadawców. Wprost przeciwnie, powieść jest ucieczką od obowiązków, jest otium, a nie negotium.

Z tym się wiąże drugi możliwy problem badawczy: powieść DM a szkoła. Jeden szeroki problem to jest cała socjologia: czytanie powieści DM jako zgoda, w ramach oczekiwanych ze strony powinności efektów edukacyjnych, wychowawczych, jako nie zgoda, w różnych powikłaniach wyboru lektury, tu problemy grup środowiskowych, książka jako płaszczyzna spotkań emocjonalnych, ale i pierwszych refleksji czytelniczych, literackich itp. Ale jest i drugi problem bardziej literaturoznawczy: powieść DM a program szkolny, kształcenie w ramach wielu przedmiotów takich, jak historia, przyroda, geografia, znajdujących odpowiedniki powieściowych gatunków, ale i program edukacji ogólnej i nie tylko strona merytoryczna, ale metodyczna — powieść DM jako możli-

54


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
GK (57) Odłóż niebieski i biały, a polem zamknij oczy i znajdź klocek niebieski (w drugiej dłoni dzi
2012 12 18 19 16 Ryi. 108. Rozwój miasta na przykładzie Krakowa: a — rok 1450: zwarty, zamknięty or
DSC57 (2) vec UL. RAiW o t*u 1 / Ąe , O.j . -    U.,, * v /O-/-, 141 Dramat religij
28858 P1080720 Lawa. Opowieść o „Dziadach" Adama Mickiewicza. Scen. — na podstawie dramatu Adam
skanuj0065 (57) Wszyscy, którzy... lubią lody ... umyli dziś rano zęby ... nie urodzili się w Warsza
KB0022 »Tulpenkanzel« we Freibergu, uprawiał także malarstwo sztalugowe i ma być autorem ołtarza z
PTDC0098 ,    __av, w innych znów dramatach korzyśoi z oddalenia od siehie dwu osob.
2010 01 18!;57;40 C.    Jeżeli Jan jest zdolniejszy od Piotra, a Piotr ma lepsze wyni
► DRAMAT W TOMASZOWSKIM SZPITALU ma Czy mężczyzna zmarł na skutek nieprawidłowej transfuzji
Strona7 57 w takim wypadku, po wyborze lica, na którym rowek ma być wykonany i określeniu kierunku
2010 01 18!;57;40 C.    Jeżeli Jan jest zdolniejszy od Piotra, a Piotr ma lepsze wyni
2013 10 28 57 16 23 MAPY ZOOGEOGRAFICZNE kowo ta sama kraina ma w swoich granicach szereg rodzin kr
KB0022 »Tulpenkanzel« we Freibergu, uprawiał także malarstwo sztalugowe i ma być autorem ołtarza z
31908 P1090034 58 me było Syna. Nieuchronną z kolei konsekwencją lego faktu jest, że Syn ma substanc
64382 KB0022 »Tulpenkanzel« we Freibergu, uprawiał także malarstwo sztalugowe i ma być autorem ołtar
PTDC0098 ,    __av, w innych znów dramatach korzyśoi z oddalenia od siehie dwu osob.

więcej podobnych podstron