2009 12 12SQ

2009 12 12SQ



„Język Polski w Szkole IV-V1" R. X, nr 4_

Nauczyciel powinien pamiętać o zaznaczeniu w obu częściach wyraźnych luk, w które uczestnicy ćwiczenia maj;} wpisać brakujące fragmenty, oraz upewnić się przed rozpoczęciem zadania, czy uczniowie zrozumieli zasadę podziału tekstu na osobę A i B. Zadanie jest zakończone, gdy partnerzy mają zapisany cały tekst. Nauczyciel może podnieść stopień trudności zadania przez pominięcie luk w obu tekstach. Uczniowie muszą wówczas dodatkowo ustalić, bez patrzenia na tekst partnera, w jakiej kolejności powinny następować po sobie zdania. Czytają zatem pierwsze zdania ze swoich kartek i następnie rozstrzygają, które powinno zostać podyktowane pierwsze, a które drugie.

W starszych klasach szkoły podstawowej nauczyciel może sięgnąć po jeszcze inne typy dyktand - dyktando swobodne, autodyktando, dyktando gramatyczne z rekonstrukcją częściową, dyktando gramatyczne z rekonstrukcją całego tekstu, pisanie z komentowaniem.

Dyktando swobodne jest ćwiczeniem, w którego trakcie uczeń nie musi dokładnie zapisywać usłyszanego tekstu. Jeżeli nie wie lub ma wątpliwości, jak poszczególne wyrazy lub grupy wyrazowe zapisać, może posługiwać się ich synonimami (leksykalnymi, w tym związkami frazeologicznymi, morfologicznymi, oraz składniowymi), a także zmieniać styl wypowiedzi, pod warunkiem że zachowa treść, spójność i charakter dyktowanego tekstu. Ten typ dyktanda wiąże się ściśle z ćwiczeniami redakcyjnymi i stylistycznymi". Na początku, kiedy uczniowie poznają ten rodzaj ćwiczenia ortograficznego, mogą mieć kłopoty z dostosowaniem się do reguł rządzących dyktandem swobodnym. Żeby przyzwyczaić ich to tego typu ćwiczeń i zachęcić do zastępowania wyrazów trudnych ich synonimicznymi odpowiednikami, można na przykład przygotować tekst, w którym zostanie wykorzystanych pięć związków frazeologicznych lub pięć nazw uczuć. Zadaniem uczniów będzie zastąpienie dostrzeżonych frazeologizmów ich bliskoznacznikami w postaci pojedynczych wyrazów (np.: biały kruk —> unikat, wystrychnąć kogoś na dudka —> oszukać, drzeć koty —> kłócić się, gwóźdź sezonu —> przebój, wziąć nogi za pas —> uciec) bądź użycie bliskoznaczników słów nazywających emocje (np. przygnębiony-^ smutny, szczęśliwy-^pomyślny, wzburzony—> wściekły, usatysfakcjonowany —> zadowolony, bać się —> lękać). Można też poprosić uczniów, 15 M. Froclichowa, J. Ledóchowska, Metodyka,.., s. 93.

62


Zapraszamy na naszą stronę www.wydped.com.pl

_ Więcej fwUzczyzny

by zastąpili wyrazami bliskoznacznymi wyraz kilka razy powtarzający się w dyktowanym tekście, np. dobry, autor, brzydki.

Do dyktand utrwalających należy autodyktando. W trakcie tego ćwiczenia uczniowie piszą z pamięci przeczytane z tablicy lub książki zdania, a także wiersze bądź fragmenty prozy, których wcześniej uczyli się na pamięć. Kilka dni wcześniej uczniowie są proszeni o przygotowanie tekstów do recytacji i dopiero w dniu dyktanda dowiadują się, że tekstu nie będą wygłaszać, lecz muszą go zapisać z pamięci, zwracając uwagę na ortografię, interpunkcję, a w przypadku wierszy także na układ strof, wersów.

By przeprowadzić dyktando gramatyczne, nauczyciel musi przygotować tekst składający się z dwóch, trzech akapitów. Jeśli zachodzi taka konieczność, przed przystąpieniem do pracy nauczyciel objaśnia uczniom trudne słowa lub nawet zapisuje niektóre z nich na tablicy (np. występującą w tekście nazwę własną: Pszczyna). Uczniowie powinni zostać podzieleni na trzyosobowe zespoły lub pary siedzące koło siebie. Najpierw lektor czyta tekst z normalną prędkością, a uczniowie tylko słuchają. Drugie czytanie przebiega wolniej, ale nie jest ono typowym dyktowaniem. W trakcie tego czytania uczniowie za pomocą wybranych przez siebie technik (skróty, rysunki, fragmenty zdań) notują najwięcej jak potrafią. Wcześniej, przed pierwszym czytaniem lub tuż po nim, powinni w zespołach umówić się co do sposobu sporządzania notatek, tzn. czy wszyscy notują wszystko, każdy tylko fragment, w jakiej kolejności itp. Po przeczytaniu przez nauczyciela całego tekstu i sporządzeniu notatek przez uczniów następuje praca w wyznaczonych zespołach. Uczniowie starają się zrekonstruować oryginalny tekst na podstawie swoich notatek i tego, co zapamiętali, kładąc nacisk na gramatykę (poprawność zdań) i pisownię.

W przypadku dyktanda gramatycznego z rekonstrukcją częściową uczniowie jedynie uzupełniają przygotowaną przez lektora matrycę tekstu, w którym zostały pominięte znaczne fragmenty (litery, sylaby, wyrazy, grupy wyrazów). By ułatwić uczniom pracę, można podkreśleniem zaznaczyć miejsca, w których opuszczono elementy tekstu, a przede wszystkim należy zaznaczyć ukośnikiem ich koniec. To dyktando nadaje się przede wszystkim dla uczniów młodszych, starsi mogą już pisać dyktando gramatyczne z rekonstrukcją całkowitą. Polega ono na odtworzeniu w całości usłyszanego tekstu po jedno- lub dwukrotnym przeczytaniu go przez nauczyciela. Chodzi o to, by tekst zapisany przez uczniów był jak najbardziej zbliżony do oryginału, by uczniowie zapisali go poprawnie językowo i ortograficznie.

Zapraszamy na naszą stronę www.wydped.com.pl


63


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 12 12P „Język Polski w Szkole IV-VI” R. X, nr 4 szereg wariantów, które wprowadzają urozmaice
2009 12 12Q3 „Język Polski w Szkole IV-VI" R. X, nr 4 zabiegiem jest sztuczne nagromadzenie w
2009 12 12S „Język Polski w Szkole IV-VI” R. X, nr A ortogramów może być motywowana różnymi reguła
2009 12 12U „Język Polski w Szkole IV-VI" R. X, nr ś Przykłady dyktand A.    D
2009 12 12;40;31 Język Polski w Szkole IV-VI” R. X, nr 3Propozycja ćwiczeń Zamieszczone niżej ćwicz
2009 12 12;39;10 Język Polski w Szkole IV-VI” R. X, nr 3 bądź liter (np.: p i b) lub kończących się
2009 12 12;40;31 Język Polski w Szkole IV-VI” R. X, nr 3Propozycja ćwiczeń Zamieszczone niżej ćwicz
2009 12 12;39;10 Język Polski w Szkole IV-VT’ R. X, nr 3 bądź liter (np.: p i b) lub kończących się
2009 12 12I4 „Język Polski w Szkole IV—VI” R. X, nr 4 WięcejjwUzczyzHj/ Danuta Krzyżyk 3Żeby Jan um
2009 12 12PT „Język Polski w Szkole IV—YI" R. X, nr A sylabowymi), całych wyrazów (tekst z luk
2009 12 12R „Język Polski w Szkole IV—VI” R. X, nr 4 tak dobrać tekst, aby wykorzystane w nim wyra
2009 12 12RD „Język Polski w Szkole IV—VI” R. X, nr wszystkim: ćwiczenia, polegające na zmianie gr
2009 12 12T I „Jy/.yk Polski w Szkole IV- VI” R. X, nr A Faza końcowa pracy z obu dyktandami poleg
2009 12 12;41;43 „Język Polski w Szkole IV—VI” R. X, nr 3 46.    Uzupełnianie brakuj
2009 12 12;38;35 d?    i „lę/ylł Polski w Szkole IV VI K. X, iii } Danuta KrzyżykCzy
2009 12 12;39;50 „Język Polski w Szkole IV—VI” R. X, nr 3 cze przyczyniają się do intelektualnego,

więcej podobnych podstron