2012 12 18 43 15

2012 12 18 43 15



icrcny zwiem specjalnego piicaiaczsuui i-łj

40

Rys. 4-13. Rozmieszczenie drzew na ulicy w zależności od lokalizacji urządzeń podziemnych / - przewody gazowe. 2 - przewody kanalizacyjne, i - skrajnia pojazdów. 4 - przewody wodociągowe. 5 - oertntor ogrzewanie (c.o.)


Zieleń towarzysząca komunikacji drogowej. Sytuuje się ją wzdłuż dróg komunikacji dalekobieżnej w pasach szerokości 2+20 m i jest dostępna dla publiczności. Zieleń przy drogach spełnia funkcje ochronne (pasy przeciwśniegowe i prze-ciwwydmowe), bezpieczeństwa i estetyczne. Dzięki zieleni sztywna i obca linia drogi zostaje złagodzona i wtopiona w krajobraz (rys. 4-14).

Dotychczasowe szablonowe monotonne obsadzanie dróg (symetryczne) jest niewłaściwe, powinno się natomiast stosować obsadzenia asymetryczne - nieregularne, grupowe (rys. 4-15). Obsadzenia alejowe zwarte daje się tylko dla podkreślenia pewnych odcinków drogi, jak np. dojazdy do miasta.

Ze względów bezpieczeństwa profile rowów odwadniających muszą być łagodne, obsadzenia roślinnością prowadzone przy granicy pasów wywłaszczeniowych, a nie jak dotychczas przy koronie drogi. Ponadto należy stosować grapy drzew przy zmianie kierunku na zamknięciu osi drogi oraz na łukach po ich zewnętrznej stronie. Skrzyżowania natomiast obsadza się roślinnością niską, w celu zachowania widoczności na odcinku 40+60 m (zależnie od klasy drogi i dozwolonej szybkości).

W obsadzeniach zwartych stosuje się przerwy widokowe na krajobraz daleki lub obiekty architektoniczne. Szerokość tych przerw nie może być mniejsza niż 100 m. Wzdłuż drogi w pasie zieleni wprowadza się ścieżki piesze o szerokości 2+3 m oraz wydzielone pasma rowerowe.

Dobór materiału roślinnego używanego do obsadzenia dróg musi być dostosowany do krajobrazu i składać się wyłącznie z gatunków rodzimych.

Zieleń towarzysząca komunikacji kolejowej. Występuje ona w postaci pasów ochronnych wzdłuż torów oraz wokół urządzeń kolejowych, jak dworce, stacje rozrządowe itp.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2012 12 18 43 21 terem zieleni specjalnego przeznaczenia 145 Rys. 4-15. Droga szybkiego nichu
2012 12 18 43 43 156 Kia*y5iut
2012 12 18 26 15 ■ -
2012 12 18 27 15 191 „Iko na „stylowości” jego elementów (budynków, założeń walonych np lip
2012 12 18 42 15 132 W Klasyfikacja, program i lokalizacja terenów rlfWttl4.2.4. Zieleńce Zieleńce,
2012 12 18 43 05 142 Klasyfikacja, program i lokalfzacprtcrenów zieleni Szerokie arterie komunikacy
2012 12 18 43 09 142 Klasyfikacja, protcmoi LCWWK* 4 rew*- ruc. rui racga iw cv3e^3śca LV 
2012 12 18 43 46 Klasyfikacja, program i Optóez tego na terenie kraju istnieje bardzo duża lic/,bit
2012 12 18 43 50 Warszawie (fot. R. Piątkowski) Rys. 4-24. Fragment osiedla dzielnicy Żoliborz, w k
2012 12 18 21 34 136 KRAJOBRAZ ROLNICZY UPRAWOWY (oprać. J. Bogdanowski) Rys. 117. Krajobraz wsi o
2012 12 18 29 17 TAIUm XIX. ANALIZA PANORAM WSPÓŁCZESNYCH MIAST O SILNYM W A (oprać. K. Dąbrowska)
2012 12 18 48 56 222 a) Podauwowc elementy terenów
2012 12 18 06 42 2—4. Brasilia. Pro). L Costa, O. Niemeyer (1956 r.). Schemat planu generalnego opa
2012 12 18 07 23 =::r=r=Sii?ł^łł® 2—34, 2—35. Kopenhaga. Osiedla Belfah6], dzięki wydzielone) lokal
2012 12 18 08 29 fkotory^om I przybyszom, ale I stałym mieszkańcom miasta canna Informacje, I ^ )*c
2012 12 18 17 34 ,... mieisou dzisiejszego Pia/za Della ?flh> się/™™11 tw L— sta na cztery częś
2012 12 18 15 49 lr, 4j lokalisaeja wymaga indywidualnego projektu: a — obiekt gastreno-atomy iwląi
2012 12 18 42 43 138 Klasyfikacja, program i lokalizacja terenów zieleni Ho ochrony miasta od silny
2012 12 18 15 05 *0 *0 *•** ■» ** cra^inae J«ś* >«► ŁSt=jeje «i^ge pi swsfejpsdtóbtóńsŚW?

więcej podobnych podstron